Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanokaapa kaikki keskituloiset, että jääkö teillä 300e vai kuinka paljon kuussa käteen käyttövaraa?

Vierailija
01.10.2024 |

Tässä kuuntelin yhden vankilasta vapautuvan tarinaa, joka voivotteli sitä, että ei voi mennä töihin, koska ulosotto vie palkan. Ulos-otossa on kuitenkin suojaraja ja jotain 300e kaikki välttämättömien kulujen esim. asuminen jälkeen jäisi kuussa käteen muuhun.

Miten musta tuntuu, ettei mulla keskituloisenakaan paljon sen enempää jää käteen?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskituloinen, eli saa käteen ehkä jotain 2200 euroa? Se riippuu siitä minkälaisia menoja on itselleen haalinut, köyhästi eläen tuosta jäisi puolet säästöönkin, jos siis eläisi kuin kelan työkkärirahalla oleva elää, eli noin 600€ asumiseen ja loput muuhun.

Vierailija
2/19 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakollisten kulujen jälkeen jää jotain 1500 euroa kuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni keskituloinen on ylimitoittanut ne menot. Jos maksaa vuokraa 1200€ vs 400€ niin turha kitistä. Ihan jokainenhan voi muuttaa homeiseen rotankoloon ja säästää.

Vierailija
4/19 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kolme tonnia jää asuntolainan, autolainan, ruokakaupan ja muiden pakollisten jälkeen käteen. Osa säästöön ja loput sijoituksiin.

Vierailija
5/19 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työssäkäyvältä jää asumisen ja pakollisten laskujen jälkeen käteen 300€ niin kannattaa suosiolla lopettaa työnteko.

Kyllä itseä ketuttaa kun en saa töitä ja asumiskulujen jälkeen työttömänä jää n.320€ kuussa laskuihin ja ruokaan. Ei sillä todellakaan juhlita tai käydä edes leffassa, ostella lahjoja tai säästetä. Sitä mukaan kun ruoka kallistuu niin kaupassa käyminenkin vähenee. Pelkkä edestakaisen junalipun ostaminen että pääsee joskus käymään vanhemmilla keski-suomessa on jo taloudellinen kriisi, sekin kun maksaa n.50€ per suunta.

Vierailija
6/19 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pienituloinen, nettotulot 1200-1400€/kk lisistä riippuen. Pakolliset menot (yhtiövastike, vesi, sähkö, puhelin) on noin 500 kuussa. Asun yksin, ei ole autoa eikä lapsia, eikä maksullisia harrastuksia eikä suoratoistoja.

Vierailija
7/19 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni keskituloinen on ylimitoittanut ne menot. Jos maksaa vuokraa 1200€ vs 400€ niin turha kitistä. Ihan jokainenhan voi muuttaa homeiseen rotankoloon ja säästää.

Niin, määritellyt välttämättömät menot tarkoittaa luukkua jossain lähiössä, tuskin edes julkisen liikenteen kuukausilippua. Keskiluokkaisella se tarkoittaa mukavaa perheasuntoa kivalla alueella ja kohtuullista autoa. Välttämättömiin menoihin mielletään paljon muutakin kivaa. 

Vierailija
8/19 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, määritellyt välttämättömät menot tarkoittaa luukkua jossain lähiössä, tuskin edes julkisen liikenteen kuukausilippua. Keskiluokkaisella se tarkoittaa mukavaa perheasuntoa kivalla alueella ja kohtuullista autoa. Välttämättömiin menoihin mielletään paljon muutakin kivaa. 

Kyllä. Mulla uus omakotitalo hyvällä paikalla, kiva saksalainen auto jolla ajella muttei oo pakko koska etätyöt ja ruokatilaukset. Muutaman kerran kk maksullinen nainen käy pyörähtää viihdyttämässä kun lapset ei oo kotona. Perusmenoja.

Vierailija
9/19 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla pakollisten menojen jälkeen jää mitään käteen. Pakollisiksi menoiksi lasken kaikki kulut, siis myös ruoan, onhan se pakollista.

Vierailija
10/19 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla pakollisten menojen jälkeen jää mitään käteen. Pakollisiksi menoiksi lasken kaikki kulut, siis myös ruoan, onhan se pakollista.

Et laske kumminkaan säästämistä ja sijottamista pakolliseksi? Miten saat kaiken muka menemään? Jos söisin kaikki rahani niin kuolisin viikossa.

Vierailija
11/19 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin keskituloinen, jäi pakollisten  menojen jälkeen noin 1500e. Tulot oli 2800e nettona, eli 1300e meni esim. asuntolainaan, ruokaan, jne laskuihin. 

Vierailija
12/19 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun ehkä juuri ja juuri tulojen mukaan alempaan keskiluokkaan. Kyllä minulla jää enemmän kuin 300 euroa käytettäväksi asumisen ( vastike, sähkö, vesi, kotivakuutus, netti), puhelimien, liikennekulujen jälkeen. Toki olen mitoittanut asumiskuluni niin, että selviäisin/pärjäisin työttömänäkin. Sitten on eri asia se, että jääkö säästöön tai sijoituksiin tuota summaa harrastusten, Netflixin, hieman kalliimpien pakollisten vaateostosten, herkkujen, kulttuurimrnojen jne jälkeen. Kyllä meillä yhden teinin ja yksinhuoltajavanhemman perheessä jää ns. käyttörahaa vähintään 1000 euroa.  On sitten tosiaan eri asia, että mihin sen laittaa.

Vierailija
13/19 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinä kuukausina jää molemmille 300e jonka voi tuhlata tai säästää. Ja olemme hyvätuloisia.

Vierailija
14/19 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi lasta ja kaksi aikuista. Ainoa laina on talolaina. 2000-3000€ jää muuhun käytettäväksi pakollisten menojen (sis. ruokakulut) jälkeen. Suurin osa ylijäämästä menee säästöihin ja sijoituksiin, lopuilla sitten mitä mieleen tulee. 

Vierailija
15/19 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan molemmat keskituloisia. On kaksi kouluikäistä lasta ja omakotitalo, lemmikki sekä auto. Pörssisähkö ja asunnosta siis lainaa. Ruoka- ja talouskuluihin menee koko perheellä noin 800-1000€/kk ja syödään itse tehtyä terveellistä ja kasvispainotteista ruokaa, suositaan suomalaista.

Yleensä minulla jää 500-1000€, josta osan laitan säästöön.

Joinakin kuukausina, jos sattuu samaan aikaan tulemaan esim. useampi vakuutusmaksu, auton verot, kiinteistövero yms, niin ruokakulujen jälkeen jää vähemmän käteen- esim 200, mutta silläkin pärjää.

Vierailija
16/19 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalisti jää tonni käyttövaraa kuussa sijoitusten jälkeen. Sijoituksiin taas menee tyypillisesti 1200-2000 euroa.

Vierailija
17/19 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakollisten kulujen jälkeen jää jotain 1500 euroa kuussa.

Meille jää kahdestaan noin kakstonnia "pakollisten" kulujen jälkeen eli asumiskulujen ja ruuan jälkeen. Auto, puhelimet ym. ei ole pakollisia mutta netti ja läppäri on käytännössä. Työttömänä ollaan nyt. Ei siis edes keskituloisia. Ei ne suuret tulot vaan kohtuumenot.

Vierailija
18/19 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulomme ovat puolison kanssa n 7000 euroa netto kuukaudessa. Asumme lapsemme kanssa lähiön rivitalokolmiossa ja auto on vm 2011. Luulen että päädymme itse elättämään itsemme säästöillä ja sijoituksilla kun olemme ikääntyneet ohi työiän. Ne joiden käsitys ihmisarvoisesta elämästä on jotain muuta kuin luukku lähiössä ja vanha auto, no, ne saavat sitten tulonsiirtoja pysyäkseen leivässä vielä aktiivi-iän jälkeen. Sellainen on sosialistinen suomi. 

Vierailija
19/19 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku 600e jää sen jälkeen mitä laitan meidän yhteiselle taloustilille. Sieltä taloustililtä siis maksetaan kaikki pakollinen, ruuat, asuminen (okt), auto, lasten menot, yhteisiä tekemisiä ja sisustusjuttuja joskus tarpeen mukaan. Omista sitten omat harrastukset, vaatteet, puhelinlaskut, omat kosmetiikat, ravintolaruokailut (paitsi jos yhdessä perheenä mennään), säästöt, sijoitukset jne. Joskus tarttee laittaa omista myös yhteisiin jos on jotain isompaa menoa, mutta harvemmin. Tulot on mediaanin luokkaa parisuhteen molemmilla osapuolilla ja kaksi lasta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi