Lapsilisään tulossa uudistus: Lapsilisä voidaan tulevaisuudessa jakaa kummankin yhteishuoltajan tilille
Jatkossa elatusmaksu piistuisi ja sen sijaan vanhempien saama lapsilisä jaettaisiin tasan lapsen kummankin vanhemman kesken niin että toinen vanhemmista saisi lapsilisästä puolet ja toinen vahemmista sen toisen puoliskon:
Kommentit (22)
Eikös se lapsilisä kuuluisi lapselle, eikä holhoojien menoihin.
Me ollaan erottu, mutta yhteishuoltajuus, lapset minulla 99% ajasta. Miksi exän pitäisi saada puolet lapsilisästä?
Vierailija kirjoitti:
Näin yhna voin kertoa, että menee täysin lapsen menoihin eikä riitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nykypäivänä yhteishuoltajuudessa kuuluu jakaa puoliksi kaikki. On väärin, että toinen vain saa.
Miehillä ei ole oikeutta edes estää aborttia, mutta maksut kyllä kelpaa. Mies häviää monessa asiassa.
Niin kauan kun mies ei ole se joka on raskaana ja synnyttää, niin turha kuvitella mitään oikeutta estää abortti. Se kenen keho, se päättää. 
Toiselle / viranomaiselle pitäisi kuiteilla selvittää, miten lapsilisä on käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan erottu, mutta yhteishuoltajuus, lapset minulla 99% ajasta. Miksi exän pitäisi saada puolet lapsilisästä?
Niinpä. Lasten isä maksoi vuosia alakanttiin elatusmaksuja. Puhutaan siis sadoista euroista joka kuukausi. Siitä huolimatta hän ei koskaan ostanut lapsille mitään extraa. Lapsilisän puolittaminen olisi vain tulonsiirto lasten isälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nykypäivänä yhteishuoltajuudessa kuuluu jakaa puoliksi kaikki. On väärin, että toinen vain saa.
Miehillä ei ole oikeutta edes estää aborttia, mutta maksut kyllä kelpaa. Mies häviää monessa asiassa.
Niin kauan kun mies ei ole se joka on raskaana ja synnyttää, niin turha kuvitella mitään oikeutta estää abortti. Se kenen keho, se päättää.
Se raskaus on vaan välivaihe, eiköhän sen syntyvän lapsen kannalta ole vähän isompi merkitys
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätä omasta kehostasi, älä sikiön kehosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kun mies ei ole se joka on raskaana ja synnyttää, niin turha kuvitella mitään oikeutta estää abortti. Se kenen keho, se päättää.Päätä omasta kehostasi, älä sikiön kehosta.

Olen vapaaehtoisesti lapseton, jos tulen raskaaksi vahingossa minulle käy varsin hyvin myöskin se, että kohtu poistetaan. Siinä ei kajottaisi loisen kehoon vaan minun kehostani poistetaan tarpeeton elin. Miten olisi tällainen järjestely?
Toinen vaihtoehto poistetaan istukka ja katsotaan löytääkö itse tiensä ulos. Ei taaskaan olla kajottu loisen kehoon.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkakohan monessa tapauksessa mies on käyttänyt kumia oikein, ja silti tullut yllätetyksi? Kuitenkin varmuusprosentti on kumeillakin oikein käytettynä lähes täydellinen.
Sitä tässä ihmettelen, että mihin perustuu tuo, että elatusmaksu poistuisi? Ehkä se on kerrottu linkin takana olevasta artikkelissa mutta ei huvita ostaa sen lukuoikeutta nyt.
Sen ymmärrän kyllä, että lapsilisä voitasiin jakaa huoltajien kesken, jos lapsi tosiallisesti viettää aikaansa suunnilleen yhtä paljon molempien vanhempiensa luona ja lapselle tehtävät hankinnat tehdään suunnileen suhteessa fifti-fifti.
Vai onko kyse vain elatusavun siirtämisestä taskusta taskuun, koka elatusvastuuhan on ensi-sijaiesti aina lapsen vanhemmilla, eikä elatusvevlolliussu poistu sillä, että lähivanhemoi saa lapsilisän; se on tässä kohtaa oikeastaan vain julkisvallan sponsorointia kaikille lapsille/ lapsen elatuksesta aiheutuviin kuluihin, joka on ollut luonetvinta maksaa lähivanhemmalle, kun oletuksena on ollut, että hänen (lähivanhemman) luona lapsi viettäsi aikaansa enemmän ja siten kuluja muodostuisi hänelle enemmän lapsestä kuin elatuapua suorittavalle etävanhemmalle.
Uskovainen mies
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuossa ole ajateltu 50-50 olevia lapsia.
Mikään ei estä lapsilisän jakamista jo nyt. Itse olen jo vuosia maksanut puolet lapsilisistä lasten toiselle huoltajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuossa ole ajateltu 50-50 olevia lapsia.
Saattaa olla, että juuri noin ajateltu mutta onko huomioitu millainen elintaso lapsella on kumpaisenkin vanhemman luona? -Joissain tilanteissa ne saattavat erota hurjastikin toisistaan... Vai onko vain tärkeintä, että koska on molempien lapsi niin "palkitaan" molempia vanhempia yhtä paljon, vaikka heidän tulonsa ja elintasosnsa ja siten mahdollsiuudet osallistua lapsesta aiheutuviin kuluisihin olisivat hyvin erilaiset. - Tai, että toinen voi vaatia elatusapua vähintään tuon lapsilisän puolikkaan verran?
Uskovainen mies
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei estä lapsilisän jakamista jo nyt. Itse olen jo vuosia maksanut puolet lapsilisistä lasten toiselle huoltajalle.
Teillö varmaan muutoinkin suunnilleen samanlainen elintaso/ palkat? - MAhdollsiuudet osallistua lapsen elatukseen/ viettää hänen kanssaan aikaa jne,
Mutta entä jos teillä olsi hyvin erilaiset mahdollsiuudet osallsiyua lapsen elatukseen/ suoda lapsellenne aikaanne jne?
Uskovainen mies
Vierailija kirjoitti:
Kerropa miten elätät lapsilisällä lapsen? Jopa yh-korotuksella kyseessä on n. 170 eur/kk, hyvä että ruokaan riittää! Siihen päälle asuminen, vaatteet, kengät, harrastukset jne niin aika taidokas olisit jos meinaisit tuosta omiin menoihisi jotenkin nipistää, ainakaan pitämällä muksusi hengissä ja voimissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillö varmaan muutoinkin suunnilleen samanlainen elintaso/ palkat? - MAhdollsiuudet osallistua lapsen elatukseen/ viettää hänen kanssaan aikaa jne,
Mutta entä jos teillä olsi hyvin erilaiset mahdollsiuudet osallsiyua lapsen elatukseen/ suoda lapsellenne aikaanne jne?
Uskovainen mies
Meillä on vuoroviikot. Meillä on hyvinkin erilaiset taloudelliset tilanteet. Itse olen hyväpalkkainen ja lasten toinen huoltaja pitkäaikaistyötön. Maksan kaikki lasten kulut, pl. asuminen ja eläminen joka toinen viikko tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Toiselle / viranomaiselle pitäisi kuiteilla selvittää, miten lapsilisä on käytetty.
Olet kyllä sekopää. Viranomaisella olisi sitten resurssia setviä moisia? Ja miten se "lapsilisä" erotellaan muista tuloista? Jokainen vanhempi kyllä tietää että lapsilisällä ei menoja kateta alkuunkaan, mutta kitkerät inkkelithän ne täällä mankuukin eikä vanhemmat, luojan kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Miesystäväni on pienituloinen vuorovanhempi. Vastaa yhtä lailla kuluista, mutta lisät menevät nimellisesti lähivanhemmalle. Eli joillakin on eri tilanne. Sinällään tuo puolitus on joka tapauksessa minimaalinen hyödyltään siihen nähden, että lapsikorotukset poistettiin eikä nimellisesti etävanhempi saa esim. asumistukea laskiessa kuin yhden henkilön perusteella tuet (useimmiten siis ei tukea), vaikka tilaa tarvitsee yhtä lailla.