Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset halusivat oppia vanhaa kaunokirjoitusta lopputulos yllätti opettajan täysin

Vierailija
30.09.2024 |

Kun kaunokirjoitus poistettiin koulujen opetussuunnitelmasta, koululaisten käsiala muuttui. Nyt lapset toivovat oppivansa vanhaa koukeroista kaunoa.

https://yle.fi/a/74-20113269

Samaa mieltä. Kaunokirjoitus takaisin. En mä saa edes oman lapsen käsialasta mitään selvää kun on sellaisia harakanvarpaita ettei tosikaan. 

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ollut kyllä iso virhe poistaa tuon opetus kouluista... Itse olen 1997 syntynyt ja vielä omaan ala-asteaikaan tuota kaunokirjoitusta opetettiin. Miksi se edes poistettiin???

Eikä opetettu. Veljeni syntyi 1982 ja hänelle jo opetettiin jotain, joka ei enää kaunokirjoituksesta käy kuin hätätilanteessa. Viivan jatkuvuus oli jo katkaistu.

Itsekin olen syntynyt 1982 ja kyllä mulle vielä ala-asteella opetettiin kaunokirjoitusta. Muistan vielä ne vihkotkin, mihin piti kirjoittaa. Ap

Ellet käynyt Steiner-koulua niin ei opetettu, vaan jo sitä katkonaisempaa juttua, jota toki vielä hämäyksen vuoksi kaunokirjoitukseksi kutsuttiin vaikka monet silmukat oli riisuttu pois.

Vierailija
22/31 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://hs.mediadelivery.fi/img/468/8fa18096071a4a68a5e0c06915f2ad38.jpg

Hyvä esimerkki. Eli 1986 kouluun menneet ovat jo oppineet H:n, jota ei hyvällä tahdollakaan voi väittää kaunokirjoitus-H:ksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n viittaaman artikkelin kuvan kaunokirjoitusluokassa ei näy yhtään poikaa.

Eturivissä oli yksi. Mutta totta on, että kaunis käsiala kiinnostaa varmaan enemmän tyttöjä, koska he tykkäävät kirjoittaa enemmän kirjeitä, päiväkirjoja yms...

Vierailija
24/31 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin koulun v. 1991 ja meille opetettiin tyyppikirjoitusta, joka oli riisuttu versio kaunokirjoituksesta. Kirjaimet piti silti kirjoittaa yhteen, paitsi alkukirjainta ja seuraavaa.

Vierailija
25/31 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen mitään kaunokirjoitus koukeroita tarvitse, kun edes osaisivat kirjoittaa oikein, ettei jää kirjaimia pois, ja sanat kirjoitetettausiin oikein.

Pikemminkin tulisi opettaa tekstausta, että osaisivat nopeasti tehdä käsin muistiinpanoja, puhutusta tekstistä.

Eivät kai ne osaa oikein kirjoittaa, kun eivät osaa edes kunnolla lukea.

Vierailija
26/31 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen kuului perusopetukseen, nykyisin opetetaan valinnaisaineena kun oppilaat haluavat oppia kauniin käsialan. 

Minun kouluaikoina valinnaisaine oli konekirjoitus. Joko sitä on pakollisena?

Jos nyt olisin opettajana, opettaisin kaunokirjoituksen alkeet kuvistunneilla.

Meillä oli konekirjoitus pakollinen.

Vierailija
27/31 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt vuonna 1984 ja rakastan kaunokirjoitusta, sitä vanhaa oikeaa ei enää silloin opetettu joten harjoittelin sen itse vanhoista kirjoista ja kopioin vanhanajan mustekynällä 1800-luvun runoja. Omat lapseni ihastelevat käsialaani (arjessa kirjoitan kyllä normaalisti) ja ovat pyytäneet opettamaan kun koulussa sitä ei enää opeteta. Kyllä pitäisi saada kouluun takaisin, ei ole niin vaikeaa oppia ja siinä monet taidot esim kärsivällisyys ja motoriikka kehittyvät. Ennen oli ihanaa kirjoitella kirjekavereille kauniilla kirjepapereilla ja käsialalla

Vierailija
28/31 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ollut kyllä iso virhe poistaa tuon opetus kouluista... Itse olen 1997 syntynyt ja vielä omaan ala-asteaikaan tuota kaunokirjoitusta opetettiin. Miksi se edes poistettiin???

Eikä opetettu. Veljeni syntyi 1982 ja hänelle jo opetettiin jotain, joka ei enää kaunokirjoituksesta käy kuin hätätilanteessa. Viivan jatkuvuus oli jo katkaistu.

No kyllä todellakin opetettiin kaunokirjoitusta meille 82 syntyneille. Toki se oli sitä rumaa kaunoa, josta oli poistettu kaikki lenkit ja silmukat, mutta oli se selkeästi kaunokirjoitusta silti. Itse olin jo oppinut kirjoittamaan sillä vanhalla koukeroisella kaunolla ennen koulua, joten sillä oon mennyt. 

Sitä ei enää kutsuttu virallisesti kaunokirjoitukseksi, se oli käsialakirjoitusta.

&nbs

Kuitenkaan en koko kouluaikanani kertaakaan kuullut sanaa käsialakirjoitus, vaan kaunoksi sitä kutsuttiin ihan kaikkien opettajien ja oppilaiden taholta. 

Vierailija
29/31 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://hs.mediadelivery.fi/img/468/8fa18096071a4a68a5e0c06915f2ad38.jpg

Hyvä esimerkki. Eli 1986 kouluun menneet ovat jo oppineet H:n, jota ei hyvällä tahdollakaan voi väittää kaunokirjoitus-H:ksi.

Eihän tuossa ole mitään muuta eroa, kuin silmukan muuttuminen pelkäksi viivaksi. 

Vierailija
30/31 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskittyminen on aika tärkeää oppimisen kannalta, ja mikäpä olisi parempi tapa harjoitella sitä kuin kaunon opettelu. 

Vierailija
31/31 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun mukaan kaunokirjoituksesta on opetettu eri versioita. Olen syntynyt 70-luvulla ja silloin oli mukana kaikki hienoudet, silmukat, t:n aaltoviiva. Pieni F oli kuin nuotti. Vieläkin tulee ulkomuistista aasta ööhön. Vielä kun osaisi kirjoittaa vanhan kansan käsialaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä