Tiesitkö tämän tavan vähentää suolankäyttöä? Lisää suolan aivan viimeiseksi kun ruokaa annostelee lautaselle. Suola ruoan pinnassa maistuu
Suola ruoan pinnassa aistitaan voimakkaammin kuin suola jota on kauttaaltaan ruoassa.
Pinnalle siroteltuna suolamääräksi riittää huomattavasti pienempi määrä.
Kommentit (28)
Voi jättää kokonaankin pois, siihen tottuu
Vierailija kirjoitti:
Monista ruoista todellakin. Esimerkiksi kalan pintaan kuitenkin sopii.
Vierailija kirjoitti:
Aika monesta ruoasta voi jättää kokonaan pois esim kaurapuurosta. Ei maistu suolainen puuro enää lainkaan hyvältä.
Tai sitten vaan pitää painon kurissa eikä humpsauta älytöntä määrää suolaa ruokaa valmistaessa.
En näe mitään syytä miksi vähentäisin suolan käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten vaan pitää painon kurissa eikä humpsauta älytöntä määrää suolaa ruokaa valmistaessa
miten suolan käyttö liittyy painonhallintaan?
Tiesin mutta mulla mä en saa tarpeeksi suolaa ja on liian alhainen verenpaine kun en edes syö tarpeeksi.
Tunnetko itsesi fiksuksi?
Vierailija kirjoitti:
se on epäterveellistä ja nostaa verenpainetta. Turvottaa myös
Vierailija kirjoitti:
Björk!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten vaan pitää painon kurissa eikä humpsauta älytöntä määrää suolaa ruokaa valmistaessa
miten suolan käyttö liittyy painonhallintaan?
Yleensä suolaa vältellään verenpaineen takia ja ylipaino on suurin syy kohonneelle verenpaineelle.
En todellakaan välttele suolaa, liian matalat verenpaineet muutenkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nosta ellei ole geneettistä alttiutta siihen. Käytän moninkertaisen määrän suolaa suosituksiin verrattuna ja verenpaine on hyvin matala. Lisäksi natriumin määrä kehossani on aivan viitearvojen alarajalla. Jos ei saa runsaasti suolaa alkaa pyörryttää ja väsyttää.
Olen aloittajan kanssa samaa mieltä, suolan maistaa paremmin kun sen lisää vasta lautasella. Samoin olen huomannut, että kun ruoka ei ole kovin kuumaa, suolaa menee vähemmän.
En aio vähentää suolan käyttöäni. Minulla on matala verenpaine, ja varsin erikoiset ruokatottumukset. On päiviä, jolloin en syö joko ollenkaan, tai mitään missä olisi suolaa. Siksi lisään suolaa silloin kun se on mahdollista, eli en joka päivä. Pari-kolme päivää ilman suolaa, sitten tuleekin pahoja jalkakramppeja, joihin suola auttaa.
Ruokailutottumuksiani varten en kaipaa neuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nosta ellei ole geneettistä alttiutta siihen. Käytän moninkertaisen määrän suolaa suosituksiin verrattuna ja verenpaine on hyvin matala. Lisäksi natriumin määrä kehossani on aivan viitearvojen alarajalla. Jos ei saa runsaasti suolaa alkaa pyörryttää ja väsyttää.
Hömppä, jos natriumarvo on matala se tarkoittaa vaan että on kerääntyneenä nestettä kroppaan, mikä on luonnollista jos käytät paljon suolaa. Pieni nestekertymä joka tapauksessa nostaa hieman verenpainettasi joten vetele sitä suolaa vaan ettei heikota.
Olin itse asiassa aika hämmästynyt, kun kerran SUOLApähkinäpussin tekstejä lukiessani tajusin, miten vähän suolaa niissä on, esim. tässä vain 1,1 %. Vähemmän kuin esim. valmisruoissa saattaa olla. Ja tosiaan se maistuu silti niin suolaiselta, koska suola on pähkinän pinnassa eikä sekoittuneena mihinkään soossiin.
Jaa, kätevää luulla, että nautittu suola on lisättyä suolaa. Syötkö lainkaan kaupasta ostettua ruokaa kuten leipää, lihaa, makkaraa, leikkeleitä, kalaa, eineksiä, leivonnaisia, ravintola- tai lounasravintolaruokaa? Sieltä se suola tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monesta ruoasta voi jättää kokonaan pois esim kaurapuurosta. Ei maistu suolainen puuro enää lainkaan hyvältä.
No, monelle toi tarkoittaa vain sitä, että puuroa ei tarvitse enää syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuro ilman suolaa? Mieluummin olen syömättä koko puuroa. Itse valmistan aamuisin ruiskaurapuuroa ja lisään annokseeni lähes teelusikallisen suolaa. Täydellistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä puurossa pitää olla hieman suolaa. Ei liikaa tietenkään.
Tai vastaavasti esimerkiksi paistinpannulle sirottelee kun ruoka on jo kypsää.