Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua budjetin kanssa

Vierailija
27.09.2024 |

Olen aika hyvin sössinyt raha-asiani, mutta tilanne on se, että palkan ja kaikkien pakollisten menojen jälkeen saisin jopa 400e kuussa säästöön hätävaraksi/pesämunaksi. Kun olisi pari tonnia säästöjä, alkaisin lyhentämään velkoja ja ne olisi 1-1,5v ajassa maksettu. Eli oikeasti ei edes mikään mahdoton tilanne, olisin varmaan jo maksanut kaiken tämän vuoden aikana mut en vaan osaa säästää. Miten voin oppia? Kyllä sitten osaan säästää, jos vaikka haluan 1600e maksavan rotukissan ja siihen saan rahat taiottua parissa kuukaudessa :( 

Tykkään laatia budjetteja, osaan tehdä edulliset ruoat, kuljen pyörällä jne. Silti raha polttelee heti taskussa, ja lopulta syön pari kertaa kuussa ulkona, ostan parit uudet vaatteet, käyn kerran kahvilla kaverin kanssa, ostan uudet verhot ja oho sinne ne kaikki rahat menivät. En saa edes oikein materialismionnea jutuista. 

Eli kaikki on pielessä, ja mitään hätävaraa ei ole.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirrä säästötilille rahat joita et halua tuhlata, suunnittele summa minkä voit tuhlata kuukausittain ja laita laskut suoramaksuun. Harkitse ostamista, tarvitsetko todella. Nuku vaikka yön yli ja puntaroi uudestaan. 

Vierailija
2/9 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et heti ala lyhentämään lainoja enemmän? Miksi säästäisit ensin sitä varten? Voit nyt jo useimmissa tapauksissa itse muokata maksamasi summan suuremmaksi jos tarkistat lainaehdot. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että ongelmasi ei varsinaisesti liity budjettiin. Petyin kun avaus ei vastannutkaan otsikkoa. Siispä en mieti asiaa sen pidemmälle.

Vierailija
4/9 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nieletkö?

Vierailija
5/9 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä koukutuin sekä säästämiseen että lainojen takaisinmaksuun. Nytkin lyhennän autolainaa enemmän kuin tarvitsisi, koska haluan sen nopsaan pois. Minulla on kolme erilaista säästötiliä, joista yhdeltä en koskaan käytä rahaa, toinen on lomatili ja kolmas puskuritili, jolta otan rahaa, jos tulee isompi hankinta tms. 

Olen entinen tuhlari. 

Vierailija
6/9 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista käteistä ja unohda se kotiin jonnekin. Toimii minulla, kun käteinen ei ole mukana vaan kortilla maksan. 

Avaa useampi tili (maksutonta) ja jätä käyttötilille vain sen verran, että pärjäät viikon. Seuraavalla viikolla uusi viikkoraha. 

Jos haluat jotain erityistä, käy itsesi kanssa neuvottelu. Toinen neuvottelijoista on kitupiikki ja toinen tuhlaava. Se, kumpi voittaa saa rahat. Neuvottelujen pitää kestää ainakin yön yli. 

Vierailija
7/9 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyt miten voit oppia?

Vastaus: viemällä jo ilmeisesti osaavasi teorian käytäntöön ja tekemällä siitä toistuvan tavan. Eli toistoa, toistoa.

Aseta tavoitteita ja tee edistymisestä seurattavaa. Aseta ensin tarpeeksi maltillisia tavoitteita, niitä voi aina nostaa kun säästeliäs elämäntapa vakiintuu.

Jos säästöön tarkoitettua rahaa on vaikea säilyttää tuhlaamatta, se kannattaa siirtää jonnekin mihin ei vain ole pääsyä: rajoitettu säästötili/muu määräaikainen talletustili tai nosta kaikki käyttöraha käteiseksi, jolloin sitä on psykologisesti "ikävämpää" kuluttaa.

Tsemppiä säästötoimiin!

Vierailija
8/9 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaat jo säästää. Mutta sun täytyy vaan päättää, että et tuhlaa.

Kun itselleni tulee mielitekoja ostaa jotain, päätän että nyt en osta, vaan mietin huomiseen tai ylihuomiseen. Ja tulen sitten ostamaan, jos vielä haluan tavaran. Melkein aina on "ostohimo" mennyt ohi. On hyvä tunne, kun on voittanut "kiusauksen".

Tsemppiä! Kyllä sinä onnistut!

Vierailija
9/9 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No laita osa säästöön. Ja käytä osa. Ei ole pakko käydä syömässä, ota Prisman tuoretiskiltä tai muu kahvilan leipomo, jos kaipaa erikoista. Ellet ole ravintolafani. Kyllä voit käyttää bussiakin. Älä tee liian isoja hankintoja just nyt, vaikka jotain uusii, ellei ole pakko. Myöhemmin sitten. Muilla on samoja ongelmia jos on pieni raha. Ehkä joku päivä onnistut, jos ei nyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme