Haluaisin ostaa mökin, mutta en ymmärrä niistä mitään. Voinko palkata jostain konsultin, joka osaisi sanoa, onko se ihan pommi, joka lahoaa
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voit.
Mistä? Katson keltaisilta sivuita kohdasta "lahot mökit tunnistavat konsultit" ?
Miten aiot pärjätä mökkisi kanssa, jos et osaa tai ymmärrä asiasta mitään? Miten saat pidettyä sen kunnossa, siis en nyt tarkoita, että pitää itse osata kaikki, vaan pitää ymmärtää ja osata nähdä, mitä pitää tehdä.
Se "konsultti" on nimeltään esimerkiksi kuntotarkastaja
Mökki kuulostaa varmaan romanttiselta (ja tavallaan onkin), mutta palkkaa suoraan ulkoinen mökkitalkkari tekemään kaikki ylläpitotyöt sen tarkistuksen lisäksi.
Niitä on sitten käytännössä enemmän kuin omakotitalossa, kun mökki tuppaa kylmän kauden aikana väkisin aina rapistumaan kun siellä ei kukaan asu eikä käytä puoleen vuoteen.
Kokemusta 30 vuotta mökistä ja okt
Mökeistä kannatta katsoa mökin alle onko kuivaa vai kosteaa. Jos on kuivaa niin ei se lahoa vaan on pidetty hyvin. Minulla on mökki.. Kannattaa kysellä miten mökki on eristetty seinät ja lattiat. Siitä voi jo päätellä miten on rakennettu. Mökeissä on usein takka joten kannattaa kysellä milloin takka on viimeksi tarkistettu ja onko nuohooja nuohonnut sen ja siitä pitää olla todiste paperilla. Katto kannattaa tarkistaa ja kysyä onko vuotoja ja jos katossa on välikatto niin kannattaa katsoa se ettei ole vuotoja. Mökeissä aina on jotain rempatttavaa kuitenkin eli sitä pitää huoltaa itse. Pitää olla käsityötaitoja itsellä.
Vierailija kirjoitti:
Miten aiot pärjätä mökkisi kanssa, jos et osaa tai ymmärrä asiasta mitään? Miten saat pidettyä sen kunnossa, siis en nyt tarkoita, että pitää itse osata kaikki, vaan pitää ymmärtää ja osata nähdä, mitä pitää tehdä.
Se "konsultti" on nimeltään esimerkiksi kuntotarkastaja
Mistä näitä asioita oppii jos ei sitten opettelemalla? Ei elämässä koskaan voi olla 100% valmis johonkin. Kysymällä myös selviää.
Anna tehtäväksi omalle kiinteistönvälittäjälle ja vaadi raksystemsin tekemä kuntotarkastus ennen kaupantekoa. Ennen kaikkea ole itse paikalla kuntotarkastuksessa ja kysy mitä et tiedä jos mahdollista.
Käy kohteessa oman LKV välittäjän kanssa ennen kauppakirjan ja käsirahan maksamista mikäli kuntotarkastus on jo tehty.
Tarkista onko vesi sellaista mitä odotat järviveden olevan ja onko kaivovesi tarkistettu laboratoriossa (noin 200 € ).
Vuokramökki tässä tapauksessa erittäin vahva suositus.
Miksi edes hankkia mökki, joka on 90 % ajasta vailla käyttöä?
Hirsimökki rossipohjalla, ei vettä sisään eli ulkovessa, maasto luonnon kallioinen, ei pihahommia. Sanot välittäjälle että etsit tällaista. Sitten otat yhteyttä kuntotarkastajaan kuten täällä jo sanottiin ja menette yhdessä katsomaan.
Mökkeily on parasta!
Kyllä voit.