Paljasjalkakengät aiheuttaa mulle polvikipua, vaikka mainostavat päinvastaista
Niinpä oli pakko lopettaa käyttö. Olen vissiin ainoa, jolle kiin on käynyt, sillä en löytänyt samoja kokemuksia. En ottanut kerralla käyttöön, vaan pikku hiljaa totuttelin.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niissä ei taida pahemmin iskunvaimennusta olla. Voi olla että jotain alkavaa nivelrikkoa polvissa niin tulee esiin sitten.
Varmasti on nivelrikkoa, eli johtuu varmaan sitten siitä. Tosin nivelrikkoisellekin niitä on suositeltu..
Normalissa myydään silikonisia kantapääpohjallisia. Ne voisi auttaa ohjaamaan painoa päkiälle. Tosin aloittaja on jo varmaan myynyt kenkänsä eteenpäin.
Itse käytän tanskalaisia Duckfeet kenkiä tai ylipäätään kenkiä jotla levenevät varpaiden kohdalta kuten jalkanikin levenee. Ei saa laittaa jalkaan kenkiä, mikä supistaa varpaat tiukkaan nippuun.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin kipeytyy polvet niistä. Kävin viime vuonna fyssarillakin niiden polvikipujen takia, hän sanoi ettei pitäisi johtua niistä. Mutta kyllä itse huomaan, että heti kun vaihdan tavallisiin lenkkareihin, kipu vähenee tai loppuu kokonaan. Jalkaterät tykkää pj-kengistä, mutta mun polvet ei.
Hyvissä juoksulenkkareissa onkin erinomainen iskunvaimennus.
Paljasjalkakengillä voi kävellä vain pehmeässä maastossa. Lenkkareilla voi juosta myös asfaltilla.
Tuleehan ne jalat kipeksi jos ylipainoa eikä ole koskaan kunnolla kävellyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niissä ei taida pahemmin iskunvaimennusta olla. Voi olla että jotain alkavaa nivelrikkoa polvissa niin tulee esiin sitten.
Varmasti on nivelrikkoa, eli johtuu varmaan sitten siitä. Tosin nivelrikkoisellekin niitä on suositeltu..
Minulla toimii, muttei ainoana kenkänä. Nivelrikko vasemmassa polvessa. Paljasjalkajuoksu tai oikeammin hidas hölkkä palautti kävelykyvyn. Kilojakin minulla on enemmän kuin pitäisi.
Ei se auta kuin kuunnella kehoa, mikä kellekin sopii.
Vierailija kirjoitti:
Tuleehan ne jalat kipeksi jos ylipainoa eikä ole koskaan kunnolla kävellyt.
Kunnolla kävellyt?
Eiköhän jokainen ihminen ole kävellyt, jollei ole pyörätuolissa halvaantuneena ollut koko ikänsä.
Paljasjalkakengät eivät sovi kävelyyn asfaltilla ja muilla kovilla alustoilla.
Ihmisen niveliä ei ole tehty kävelemään asfaltilla.
Jalan lihakset tottuu asentoihinsa tutuissa kengissä. Muutos aiheuttaa kipua.
Niiden kanssa pitää aloittaa varovasti ja pehmeillä alustoilla. Jos niistä tulee ongelmia, niin lopeta käyttö hetkeksi ja kokeile myöhemmin uudestaan. Mikäli mikään ei auta, niin lopeta käyttö.
Paljajalkatossut ovat ihmeellinen puhallus. Ei ollut mitään vaivoja ennen kun kokeilin pj-tossuja mutta ongelmat alkoivat niiden kanssa. Hyvin pieni korko, noin muutama milli riittää jotta juoksee luontevasti. Koin monet pj-tossut myös liukkaiksi ja kylmiksi verrattuna kunnollisiin retkeilykaupan kenkiin, jotka on tarkoitettu kallioille ja metsikköön.
Kannattaisi varmasti opetella kävelemään oikein ja treenata kävely ja jalkalihaksia monipuolisesti.
Hypin hyppynarulla viikossa 6h noin tunnin päivässä. Ei polvivaivoja. Päinvastoin nilkkavaivat ja polvivaivat katosi tehokkaasti ja jalkojen iskunsietokyky on korkea.
Ei varmasti tarvitse kehua miten kovaa hakkaan nyrkillä säkkiä hampaat irvessä. Paukkuu kuin napalaukku, menee kuin raivotautinen kävisi ryysykaupassa.
Paljasjalkakengät ovat hyvät metsäpoluilla, mutta hirveät asfaltilla
Tota, uskooko joku tosissaan mainoksia? Lotossakin kuulemma rikastuu, mutta että joku tosiaan uskoo kaiken?
Vierailija kirjoitti:
Paljajalkatossut ovat ihmeellinen puhallus. Ei ollut mitään vaivoja ennen kun kokeilin pj-tossuja mutta ongelmat alkoivat niiden kanssa. Hyvin pieni korko, noin muutama milli riittää jotta juoksee luontevasti. Koin monet pj-tossut myös liukkaiksi ja kylmiksi verrattuna kunnollisiin retkeilykaupan kenkiin, jotka on tarkoitettu kallioille ja metsikköön.
No paljasjalkakengät ovat käytännössä samantapaiset kuin parinkympin Tokmannin uintitossut. Hölmöiltä rahat pois.
Uintitosdut ovat sentään tarpeelliset kivikkoisilla rannoilla.
Mainoksiin kannatta aina luottaa.
Ei ne sovellu kellekään jatkuvaan käyttöön. Ei niillä ole muuta käyttöä kuin jossain sisälajissa tai kuntosalilla jos haluat tuntuman kuin olisit paljas jaloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut asiantuntijan arvion, jossa sanottiin, etteivät sovi kaikille. Paras selvittää asiantuntijan avustuksella.
Miksi pitäisi väkisin selvittää. Ei se asiantuntija niitä ap:lle saa sopimaan. Kun ei sovi, niin ei sovi. Ap:n varmasti pitäisi opetella täysin uusi kävelytyyli.
Ei auta kävelytyyli jos asento virhettä. Ei mullakaan toimi kunnolla mitkään kengät ilman muotopohjallista.
Pehmike kenkään, silloin toimivat myös kovalla pinnalla. Pohjan ohuutta kesjeisempi idea on kantapään zero-drop, joka voi toteutua myös pehmeämpää pohjaa käytettäessä.
Ei ne sovi kuin sisäkengiksi, jos oikeasti kävelee paljon niin pitää olla tukeva ja iskunvaimennuksen omaava kenkä.
Omien tuntemusten mukaan pitää mennä. Ja aloittaessa totutella lyhyempiä matkoja ja aikoja kerrallaan, ettei heti kävele pitkää matkaa. Näin ainakin mulla. Jalkaterät ja päkiät tulivat kipeiksi jos käveli pitkän pätkän kunnes jalat tottuivat. Mutta eivät tosiaan varmaan kaikille sovi siltikään.
Mullakin kipeytyy polvet niistä. Kävin viime vuonna fyssarillakin niiden polvikipujen takia, hän sanoi ettei pitäisi johtua niistä. Mutta kyllä itse huomaan, että heti kun vaihdan tavallisiin lenkkareihin, kipu vähenee tai loppuu kokonaan. Jalkaterät tykkää pj-kengistä, mutta mun polvet ei.