Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatteko ajat kun auton korjaaminen muut kädentaidot olivat jokaisen suomalaisen miehen kansalaistaitoja?

Vierailija
26.09.2024 |

Ihmiset eivät tarvinneet kaikkeen muiden apua, vaan pärjäsivät itse. Jos nyt yhteiskunta romahtaisi esimerkiksi sodan vuoksi, ihmiset olisivat täysin avuttomia ja kuolisivat. Nyt hoidetaan kaikki rahalla, paitsi se oma työ mistä rahaa saadaan.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen aikaan jopa sosialistit olivat käteviä käsistä ja kävivät töissä. Nykyään he ovat muuttuneet persuiksi ja sosialisteja ovat enää laiskat tukienvarassa eläjät.

Vierailija
2/41 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen aikaan autoja pystyi itse korjaamaan mutta ei noita nykyautoja enää pysty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen se auto oli suunniteltukin niin, että korjaaminen itse oli mahdollista. Nykyisin joka paikkaan tarvitsee sertifikaattia tai jonkin digihärvelin mitä kuluttaja ei käytännössä voi ostaa -> pakko mennä sinne ammattilaiselle tai palkata ammattilainen tekemään.

Helpompaahan se olisi, jos edelleen asiat suunniteltaisiin itse korjattaviksi.

Vierailija
4/41 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki miehet osanneet korjata autoa.

Vierailija
5/41 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on niin vanha auto että ukkeli pystyy monenkin asian itse korjaamaan. 

Vierailija
6/41 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. N53

Vierailija
7/41 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen se auto oli suunniteltukin niin, että korjaaminen itse oli mahdollista. Nykyisin joka paikkaan tarvitsee sertifikaattia tai jonkin digihärvelin mitä kuluttaja ei käytännössä voi ostaa -> pakko mennä sinne ammattilaiselle tai palkata ammattilainen tekemään.

Vanhoja autoja on Suomi täynnä, itse korjaan omasta autosta kaiken.

Vierailija
8/41 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos autona oli datsun 100A , lada tai vaikka simca tonni niin eipä nuiden korjailussa juuri tiedettä tarvittu  🔧

Vierailija
9/41 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykyautoja kukaan enää osaa korjata-ne viedään merkkiliikkeeseen, jossa tietokone määrittää, missä vika on. Varaosa tilataan merkkiliikkeestä ja vaihdetaan siellä,koska eri merkkien autot on niin monimutkaisia, että kukaan tavis ei osaa niitä korjata.

Vierailija
10/41 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kun puhelimien kanssa, että vanhat mallit korjas tosta noin vaan, mutta jokanen uus malli entistä vaikeempi korjata

Vierailija
11/41 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatteko ajan jolloin naiset tekivät vielä lapsia ja hoitivat niitä ja kotia kitisemättä. Nyt suomalaiset kuolevat sukupuuttoon koska nuorten naisten mukaan yhteiskunnan yhteiskunnan rakentaminen ei kuulu heille.

Vierailija
12/41 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen aikaan autoja pystyi itse korjaamaan mutta ei noita nykyautoja enää pysty.

Tätä samaa mantraa jankkasi jo faijavainaa vuonna 1999 kun uuden Opelin osti.

Nykypäivänä melkein kaikkeen löytyy ohjeet netistä, varaosat ja erikoistyökalut pystyt itse tilaamaan yms niin monen asian korjaaminen on jopa helpompaa kuin ennen.

T. Asentaja41

Vierailija
13/41 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ukko osaa korjata myös autoja :)

Vierailija
14/41 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nykyautoja kukaan enää osaa korjata-ne viedään merkkiliikkeeseen, jossa tietokone määrittää, missä vika on. Varaosa tilataan merkkiliikkeestä ja vaihdetaan siellä,koska eri merkkien autot on niin monimutkaisia, että kukaan tavis ei osaa niitä korjata.

Tämä. Sama kaikissa muissa teknisissä vempaimissa. Jos joku alkaisi kehittää yksinkertaisia mutta toimivia tavaroita, joiden idea onkin se että ne korjataan itse, niin todennäköisesti löisi kyllä leiville.

Siis samaan tyyliin kuin vanha vw kupla, joka käsittääkseni sisälsi myös ohjeet tavallisimpien vikatilanteiden ratkaisuun jotta kaikki osaisivat hoitaa autonsa reistailun itse.

Vierailija
15/41 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ihmiset rakensivat itse talon ja korjasivat itse autonsa.

Sitten siitä tehtiin palvelu.

Nyt ihmiset piippaavat itse ostoksensa. 

Toimintakykyä kai sekin, ehkä.

Talonsa itse rakentaneilla oli ehkä suurempi hallinnan tunne elämässään kuin nykyihmisillä, joiden arkinen urotyö on kokoluokkaa itsepalvelukassa.

Vierailija
16/41 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään jopa vähän vanhempien autojen polttimonvaihtoa varten auto on vietävä huoltoon. Olisko citikassa, missä pitää irroittaa rengas ja muovinen sisälokasuoja, jotta saa polttimon vaihdettua.

Vierailija
17/41 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vaikka vika olisikin itse korjattavissa, niin auto jatkaa kitisemistä siihen asti että vikakoodi on nollattu. 

Vierailija
18/41 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistatteko ajan jolloin naiset tekivät vielä lapsia ja hoitivat niitä ja kotia kitisemättä. Nyt suomalaiset kuolevat sukupuuttoon koska nuorten naisten mukaan yhteiskunnan yhteiskunnan rakentaminen ei kuulu heille.

Kun meitä suomalaisia on pian alle miljoona "Edessä saattaa kuitenkin olla paluu entisaikojen todellisuuteen, jossa lapsia tarvittiin oman vanhuuden turvaksi. Kovin kaukana ei näytä olevan tilanne, jossa yhteiskunta ei pysty tyydyttävästi huolehtimaan vanhuksista. Silloin tehtävän hoitavat perilliset jos heitä on. Nykyiset lapset ja nuoret voivat jo joutua harkitsemaan lasten tekemistä oman tulevaisuutensa turvaamiseksi. Lohdun ja kannustuksen sana myös teille: lapsi tuo paitsi leivän, myös uskomattoman paljon iloa ja merkitystä elämään." Terveisin Hesari

Eläkkeet leikkuriin https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/e8bef229-32d7-45b8-b944-46e5b8d9149b

Vierailija
19/41 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tähän mennessä yksikään auto kieltäytynyt korjautumasta sen takia ettei mulla ole sertifikaattia. Olen ovela, enkä kerro autolle ettei mulla sitä ole.

Vierailija
20/41 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo on tuo minun 1970 vuoden auto pitää kunnossa. Kaupunkilaisten ongelmia nuo kalliit merkkiliikkeen huollot ja korjaukset.M39

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi