Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tavallista ja normaalia käytöstä "laskuttaa" ex-seurustelukumppania erotessa?

Vierailija
26.09.2024 |

Kun erotaan useamman vuoden seurustelusuhteesta ei yhdessä asuen (eroon ei liittynyt pettämistä tai muita osapuolia), onko normaalia että toinen osapuoli ilmoittaa, paljonko ex on hänelle "velkaa", vaikka asioita on maksettu enimmäkseen kumpikin omansa ja ex on itse asiassa ostanut esim. lahjoja toiselle ja "velan" vaatija ei? Ei puhuta siis lomista tai finedining-aterioista vaan satunnaisista harvoista pienistä summista kuten parinkympin paita tai parin euron kahvi, jotka vaatija on itse, oma-aloitteisesti ja pyytämättä halunnut maksaa tyyliin omien ostostensa ohessa eikä ottanut niistä rahaa, mutta myöhemmin ne ovatkin "velkaa" ja ne on pidetty vielä muistissakin.

Olen kuullut avopareista, joissa toinen on käynyt töissä ja toinen opiskellut ja opiskelijan ei ole tarvinnut maksaa asumisestaan opiskelunsa aikana eikä näissäkään suhteissa ole pidetty kirjaa "velasta", joka olisi ilmoitettu erotessa. Miten kukaan sitä paitsi voi velkaantua jostakin, jota hän ei ole halunnut tai pyytänyt vaan vain saanut?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan ole normaalia :D ellei oikeasti ole velkaa ja velaksi ostettu.

Vierailija
2/28 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia. Exäsi on nuuka, persaukinen tai pikkusielu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ainakin minun ex laskutti minua ja rankasti kun erottiin. Pelkkiä materialisteja kaikki naiset. Kun asiat eivät mene heidän tahtomallaan tavalla, niin sitten kaivetaan kaikki vanhatkin asiat esiin ja varsinkin tossa omaisuus asiassa. Ei ikinä enää !

Vierailija
4/28 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollaista "velkaa" ole olemassakaan.

Vierailija
5/28 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuollaisesta on aikuisten oikeasti edes keskusteltu, niin nyt on hyvä hetki jättää moinen velanperijä yksinään selaamaan monivuotista kirjanpitoaan.

Vierailija
6/28 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi noin. Ex pyysi rahaa hänen minulle ostamistaan lahjoista. Hän kuitenkaan ei maksanut mitään minun hänelle ostamistaan lahjoista. En tosin pyytänytkään häneltä rahaa.

Minä tyhmä maksoin hänelle, kun ajattelin että niin pääsen eroon hänestä. Ei onnistunut, hän alkoi vainota ja uhkailla minua niin että jouduin muuttamaan ja vaihtamaan puhelinnumeroani. 

Vierailija
7/28 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia. Ja jos joku oletettu ex alkaisi minulta tuolla perusteella rahaa vaatimaan, en tietenkään maksaisi.

Vierailija
8/28 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia. Ja ei voi vaatia rahaa, jos on lahjana antanut.

Jos alkaa suhteeseen saiturin kanssa, niin kannattaa suhteen alusta alkaen pitää kirjaa KAIKISTA NIISTÄ ASIOISTA, MITÄ ON SILLE ITARALLE OSAPUOLELLE MAKSANUT JUURI NÄIDEN TILANTEIDEN TAKIA.

Voi sitten esittää vastavaatimuksen kirjallisena.

Vierailija
9/28 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia ja tuohon ei pidä suostua.

Vierailija
10/28 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suhteessa on ollut sovittuna periaatteena, että kumpikin maksaa omansa, miksi A on välillä maksanut B:n paidan tai kahvin ja miksi B on ostanut A:lle lahjoja saamatta niitä myös itse? Kuulostaa siltä, että suhteessa on ollut liian erilaiset ihmiset; toinen itsekeskeinen saituri, joka antaisi satasen ettei naapuri saisi viittäkymppiä  ja toinen normaalisti käyttäytyvä, jolle puolison ilahduttaminen kuuluu parisuhteeseen. Kuulostaa myös siltä, että A on halunnut esittää "hyvää tyyppiä", koska on tiennyt B:n arvostavan tarjoamista ja lahjoja, mutta koska hänellä ei ole oikeasti ole ollut omaa halua, ilahduttamisen tarvetta eikä mahdollisesti varaakaan, eron tullen hän haluaa "omansa pois", koska ei enää saa vastinetta rahoilleen.

Eihän tuossa mitään järkeä ole ja kertoo ihmisen luonteesta ja ajatusmaailmasta paljon eikä ole tavallista. Eri asia jos on pyytänyt rahaa lainaksi tai ostamaan jonkun asian ja luvannut maksaa takaisin.

Vierailija
11/28 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverilla oli joskus miesystävä, joka halusi vähän väliä käydä tyyliin viikonloppureissulla jossakin tapahtumassa tai hotellissa. Kaveria ei olisi aina huvittanut, mutta koska suhteessa tehdään asioita yhdessä, suostui. Koska molemmat olivat aikuisia ja työssäkäyviä, maksoivat omat ruokansa ja lippunsa ja hotellihuone puoliksi, matkustivat molempien autoilla tasapuolisesti. Kun heille tuli jostakin riitaa, mies oli ottanut esille, kuinka kaveri on kamala lokki kun ei ole maksanut mitään miehen bensakuluista :D

Vierailija
12/28 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole normaalia. Exäsi on nuuka, persaukinen tai pikkusielu.

Ja oma vika, jos pihiin on mennyt sekaantumaan. Se johtaa aina ja poikkeuksetta omaisuutesi menettämiseen. Koska mikään ei ole lahja. 

Vierailija
13/28 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia. Suosittelen että lähetät hänelle oman listan hänen veloistaan.

Vierailija
14/28 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia. Älä maksa. Mutta näemmä ex haluaa kostaa, eli kannattanee lieventää tilannetta esim. puhumalla siitä miksi hän oikeasti on katkera ja pyytämällä anteeksi esim. sitä miten suhde meni poikki jne. Kuulostaa, että ex ei ole sinut eron kanssa. Silti laskun lähettäminen on naurettavaa.

Vierailija
15/28 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen vielä ymmärtää, jos haluaa että kumpikin maksaa omat kulunsa - tosin se edellyttää, että molemmat myös saavat valita, minne mennään lomalle tai syömään eikä vain toisen haluamiin paikkoihin. Mutta se oli todella outoa kun eräs keski-ikäinen mies selitti, kuinka kuuluu asiaan tarjota tinder-deitille ruoka, hän on niin aina tehnyt tietenkin ja se siis kuuluu asiaan, mutta vakituisessa parisuhteessa hän ei tarjoa, jottei nainen pääse hyväksikäyttämään häntä ja hyötymään. Siis tinder-deitti, joka voi käydä vain syömässä miehen rahoilla ja se siitä, ei hyväksikäytä häntä, mutta vakituinen naisystävä, jinka kanssa on parisuhteessa, hyväksikäyttää jos hänelle tarjoaa ruoan?????? Oli kyllä sen tason logiikkaa, että ei ainakaan minulle avautunut.

Vierailija
16/28 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia. 

Jos hän on ostanut sinulle aivan oma-aloitteisesti ja pyytämättä, se on lahja. Ei niistä saa rahaa takaisin.

Jos on paita tallessa, voit kiusallasi antaa sen takaisin. Pakko ei ole. 

Vierailija
17/28 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse maksaa mitään. Sitä ei toinen osapuoli pysty todistamaan mitenkään. Ja mitä lahjoihin tulee, niin mikä on lahjaksi annettu, niin se on annettu. Ei lahjasta voi olla velkaa toiselle.

Vierailija
18/28 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisessa on se huono puoli, että seuraavassa suhteessa vaikuttaa omituiselta ja ns. normaalia miestä voi loukata kun ei anna hänen tarjota tai ota vastaan häneltä lahjoja. K-sipään kanssa seurustelulla on sellainen huono vaikutus, että sen jälkeen alkaa suhtautua kaikkiin miehiin mahdollisina k-sipäinä, joka ei ole reilua niille, jotka ovat ihan tavallisia mukavia miehiä.

Pihiys ei btw liity mitenkään varakkuuteen. Pihiys on luonteenpiirre, joka liittyy itsekkyyteen, ahneuteen ja minäminä-ajatteluun. Pienituloinenkin voi ilahduttaa toista vaikka karkkipussilla, kukkakimpulla tai pullakahveilla. Pihi ei ilahduta toista millään, vaikka käyttäisi ongelmitta rahaa itseensä, koska itsekkyys. Pihiys vaikuttaa myös muuhun kuin rahankäyttöön ja usein pihit onkin niitä, joilla ei ole pitkiä parisuhteita tai ystävyyssuhteita. Niihin kun pitäisi antaa itsekin jotakin eikä vain ottaa, enkä tarkoita rahaa.

Vierailija
19/28 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on aivan sairasta jo. Jos olisi pyydetty lainaa ja luvattu maksaa niin sitten kyllä. Mutta jos on ostanut jotain omasta halusta ja sitten vielä siitä pitäisi maksaa? Eihän tuo ole mitenkään edes pihiyttä koska pihi ei mielestäni alunperin edes ostaisi toiselle sitä paitaa. Sinun ei kuulu maksaa mitään. Et ole mitään velkaa hänelle.

Vierailija
20/28 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverilla oli joskus miesystävä, joka halusi vähän väliä käydä tyyliin viikonloppureissulla jossakin tapahtumassa tai hotellissa. Kaveria ei olisi aina huvittanut, mutta koska suhteessa tehdään asioita yhdessä, suostui. Koska molemmat olivat aikuisia ja työssäkäyviä, maksoivat omat ruokansa ja lippunsa ja hotellihuone puoliksi, matkustivat molempien autoilla tasapuolisesti. Kun heille tuli jostakin riitaa, mies oli ottanut esille, kuinka kaveri on kamala lokki kun ei ole maksanut mitään miehen bensakuluista :D

Toisin sanoen kaveri oli pihille miehelle ns. taloudellinen mahdollistaja. Mies halusi käydä eri paikoissa, mutta koska pihille olisi ollut liikaa maksaa kokonaan itse, halusi kaverin mukaan puolittamaan kulut. Mies oli se lokki, koska halusi selkeästi viettää sellaista elämää, johon hänellä ei olisi ollut varaa ilman toista maksajaa. Tuo bensakulujen haluaminen kertoo sen ja autojen vuorotteluhan on just sitä bensakulujen tasaamista ilman maksamista toisilleen. Ja ei sillä ollut kyllä varaa autoonkaan, jos bensatkin oli liian kallista.