Miksi annatte koiranne näykkiä ihmisiä?
Olin tapaamassa vanhaa ystävää, joka oli hankkinut ensimmäisen koiransa. Koira oli arka ja alkoi heti haukkumaan, murisemaan ja näykkimään jos halusi huomiota. Ystäväni ei MISSÄÄN vaiheessa kieltänyt koiraa kunnolla. Hän vain uikutti ja eikutti. Oli jopa ärsyyntynyt siihen, kun en suostunut silittämään ja leikkimään sen kanssa.
Mitä tällaisten päässä liikkuu?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Kilteimmätkin koirat tahtovst innostuessaan hyppiä päälle. Ja onhan se inhottavaa, jos on kuratassut ja tullaan moikkaamaan vauhdilla. Sitä voi olla mahdotonta kitkeä pois jos ei halua kurittaa koiraa pilalle.
Ei ole kilttiä koiraa, koirat on ilkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Mä tiedän yhden perheen jolla rescue-koira. Se koira näykkii ja murisee ja haukkuu ja sitä ei uskalleta komentaa koska se pelkää ihmisiä.
Good luck with that!
Yhden nuoruusaikaisen kaverin siskolla oli rescue-koira. Olin käymässä kaverin luona ja koira oli siellä hoidossa. Sillä välin kun oltiin toisessa huoneessa, koira oli saanut napattua mun laukun jostain tuolilta ja pinkonut sieltä kaiken lattialle. Kaveri suorastaan hermostui minulle tästä, että ei olisi saanut jättää laukkua vartioimatta tms. Tympäisi aika pahasti.
Kilteimmätkin koirat tahtovst innostuessaan hyppiä päälle. Ja onhan se inhottavaa, jos on kuratassut ja tullaan moikkaamaan vauhdilla. Sitä voi olla mahdotonta kitkeä pois jos ei halua kurittaa koiraa pilalle.
Meinasin juuri kirjoittaa samaa,ne on ystävällisiä nousevat pystyyn tervehtimään outoakin ihmistä,mutta tosiaankin kurakelillä ei ole hauskaa kun vaateet likaantuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa oudolta koiralta, kun näykkii. Kavereilla on koiria eikä niistä yksikään näyki.
Kaikki pennut näykkkivät. Koiranpennut näykkivät toisiaan leikkiessään ja näykkiminen on koirille täysin luonteenomaista, koska niillä ei ole käsiä. Ihmisen tulee opettaa koiralle, että näykkiminen ei käy ihmisten välisessä viestinnässä.
Aivan toinen asia ovat sitten koirat, jotka näykkivät vieraita, koska pelkäävät. Se on täysin erilainen ongelma, mutta sekin on hoidettavissa oleva ongelma.
Mulla on 11-vuotias koira, joka edelleen on aamuisin jotenkin niin tohkeissaan, että näykkii kun nousen sängystä. Ei se mua haittaa, kun ei muuten näyki.
Jaa. Meidän koira on niin innokas, että pusun mukana saattaa tulla vahingossa vähän hampaita.
Ei tarvii sit tulla kylään jos niin ahdistaa. Vaikea se on koiralle kertoa mikä tässä menee väärin, jos toinen on kuitenkin vain iloinen ja haluaa tervehtiä.
Aloituksen tilanne kuulosti ristiriitaiselta, ja joko kirjoittaja tai omistaja ei tiedä, millaisessa tunnetilassa koira todellisuudessa on. Jos koira on arka ja näykkii sen vuoksi, niin ei kai kukaan ehdoin tahdoin kiusaisi koiraa haluamalla vielä että vieras yrittäisi leikkiä koiran kanssa? Olisiko ennemmin kyseessä innokas pentukoira?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa oudolta koiralta, kun näykkii. Kavereilla on koiria eikä niistä yksikään näyki.
Kaikki pennut näykkkivät. Koiranpennut näykkivät toisiaan leikkiessään ja näykkiminen on koirille täysin luonteenomaista, koska niillä ei ole käsiä. Ihmisen tulee opettaa koiralle, että näykkiminen ei käy ihmisten välisessä viestinnässä.
Aivan toinen asia ovat sitten koirat, jotka näykkivät vieraita, koska pelkäävät. Se on täysin erilainen ongelma, mutta sekin on hoidettavissa oleva ongelma.
Mulla on 11-vuotias koira, joka edelleen on aamuisin jotenkin niin tohkeissaan, että näykkii kun nousen sängystä. Ei se mua haittaa, kun ei muuten näyki.
Jokainen omistaja määrittää itse koiransa käytöksen rajat kotona. Muualla tietenkin koiran tulee toimia yleisten käyttäytymissääntöjen mukaisesti. Itse menen vuoteeseen kiltisti joka ilta kello yhdeksän, kun koiramme rupeaa mutisemaan ja haluaa nukkumaan. Se haluaa, että me kaikki menemme samaan aikaan nukkumaan, eikä suostu yksin menemään. Joustan, että vanha koira pääsee unten maille. Moni pitäisi sitä hulluna, mutta usein ihminen sallii koiralleen erikoisiakin tapoja.
Kävelin ex-poikaystävän kanssa jalkakäytävällä, sellaisella leveällä, jossa on myös pyörätie pari vuotta sitten. Naisella oli sellainen pystykorva-tyyppinen koira. Olimme melkein kaverin luona, enää pari sataa metriä, kun vastaantullessaan koira yhtäkkiä kävi poikakaverini jalkaan kiinni, ihan jalkaan, ei vain lahkeeseen. Poikakaveri otti tukea olkapäästäni ja potkaisi toisella jalalla, ja potkaisi lujaa, koira lensi n 3 metriä, sitten tämä naisen flexi toppasi ja koira putosi maahan. Nainen alkoi huutamaan.
Me jatkoimme matkaa ja käännyimme ensimmäisen kerrostalon pihaan, siitä läpi ja seuraavan kadun yli ja seuraavan kerrostalon pihaan, sieltä soitimme kaverin hakemaan. Kun kaverin autolla ajoimme naisen ohi, siinä oli poliisipartio paikalla. Emme jääneet selvittelemään. Toivottavasti kuoli tuollainen peto. Poikakaverin jalkaan tuli verta vuotavia reikiä kaksi, ei käyty lääkärissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyllä yksikään koira näykkinyt viimeisen 20 vuoden aikana.
On sinulla erikoisia koiria sitten ollut. Jokainen koiranpentu ottaa jossain vaiheessa kiinni hampaillaan omistajan kädestä.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, ei osata kouluttaa oikein. Näitä on paljon.
Meillä on ollut aina koira tai koiria. Osataan niitä opettaa ja se on aika helppoa. Veljen vaimo on viisas joka asiassa mutta ei pysty koiriaan opettamaan tai pitämään kurissa. Onneksi ne vanhemmiten rauhoittuu. Eräs labbispentu, vuoden vanha aina hyppi ja sotki vaatteet kun meni niille kylään. Rouvaa ei kiinnostanut vaikka sanoin asiasta. Kerran oltiin niiden talleilla, minä sisällä kun se taas tuli vauhdilla kohti ja huusin EI ! mutta hyppäsi rinnuksille ja annoin nyrkistä kuonoon. Sen jälkeen ei ollut ongelmaa. Jos ei eläimen isäntä tai emäntä osaa pitää lemmikkiään kurissa niin jonkunhan se on tehtävä. Kyseinen koira tulee edellenkin tervehtimään häntä heiluen kun niille menen.
Mun koira saa hyppiä. Se saa myös innoissaan hellästi purra minua. Se saa uikuttaa ja se saa ilmaista mielipiteensä asioista. Nämä kun eivät häiritse minua. Koulutan koirasta pois vain sellaisen käytöksen, joka minua itseäni häiritsee. Sama se, jos joku muu pitää koirani käytöstä vääränlaisena. Ei se hänen koiransa ole, vaan minun. Minä olen se, joka elää koirani kanssa. Kenties ystäväsi jakaa saman ajatusmaailman. :)
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Koira on eläimeksi aika tyhmä ja vietävissä ja helppo opettaa ja pitää kurissa. Kurilla kouluttaminen on aataminaikainen menetelmä. Jo iät ajat on koulutettu eläimiä ihan eri tavoilla. Ottaa vaikka ratsuraipan mukaan jos menee vieraisille joilla on kouluttamaton lemmikki. Huonotapaisille lemmikeille on pakko käyttää kovia otteita. Kertanäpäytys riittänee.
Entäs nämä koirakot, jotka lenkillä tulevat vastaan ja koira hyppää päälle. Ei hitto, en halua rapaa ja kuolaa vaatteisiini. Sitten mulkoillaan ohittaessa. En hypi pusikkoon sen takia ettei elukkaa osata kouluttaa tai pitää lyhyessä hihnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Koira on eläimeksi aika tyhmä ja vietävissä ja helppo opettaa ja pitää kurissa. Kurilla kouluttaminen on aataminaikainen menetelmä. Jo iät ajat on koulutettu eläimiä ihan eri tavoilla. Ottaa vaikka ratsuraipan mukaan jos menee vieraisille joilla on kouluttamaton lemmikki. Huonotapaisille lemmikeille on pakko käyttää kovia otteita. Kertanäpäytys riittänee.
Lennät kaaressa ulos, jos kosket jonkun kotona hänen koiraansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, ei osata kouluttaa oikein. Näitä on paljon.
Meillä on ollut aina koira tai koiria. Osataan niitä opettaa ja se on aika helppoa. Veljen vaimo on viisas joka asiassa mutta ei pysty koiriaan opettamaan tai pitämään kurissa. Onneksi ne vanhemmiten rauhoittuu. Eräs labbispentu, vuoden vanha aina hyppi ja sotki vaatteet kun meni niille kylään. Rouvaa ei kiinnostanut vaikka sanoin asiasta. Kerran oltiin niiden talleilla, minä sisällä kun se taas tuli vauhdilla kohti ja huusin EI ! mutta hyppäsi rinnuksille ja annoin nyrkistä kuonoon. Sen jälkeen ei ollut ongelmaa. Jos ei eläimen isäntä tai emäntä osaa pitää lemmikkiään kurissa niin jonkunhan se on tehtävä. Kyseinen koira tulee edellenkin tervehtimään häntä heiluen kun niille menen.
Jos olisit tehnyt noin minun koiralleni, olisit saanut itse nyrkistä.
Jos koira on arka ja murisee, sille pitää antaa aikaa ja tilaa. Kuulostaa aika ristiriitaiselta tulkinnalta, että koira oli arka ja halusi huomiota.
Monet ihmiset ei tunnu tajuavan, että koira ei mitenkään itsestään ymmärrä sanaa ei, jos sille ei opeta, mitä se koiran tapauksessa tarkoittaa. Ja jos koira opetetaan kieltosanalla lopettamaan ei-toivottu käytös, niin sitten pitää opettaa myös se toivottu käytös tilalle. Ei koira ymmärrä mitä siltä odotetaan, jos vaan hoetaan "ei".
En tiedä tuosta koulutuksesta, mutta:
Kävelylenkillä olin metsässä, latupohjaa pitkin: vastaan tuli mummeli, jolla luimisteleva puudeli ihan lähellä, en huomannut, et sillä mummelilla oli lieka siinä latupohjan yli - sieltä syöksyi toinen puudeli, joka tuli jo lähes jalkaan kiinni. Mummeli vaan naureskeli. Mieli teki sanoa, et pidä tuo hurttas kurissa taikka mä monotan sitä - en sanonut, koska oli vanhempi nainen ja kun naisia arvostan/kunnioitan.
Unohdin koko asian, vuoden päästä sama aika (vuodesta, syksy näin): sama mummeli ja samat koirat = ihan sama tilanne; osasin varautua siihen. En siltikään tehnyt/sanonut mitään; mietin vaan, että miksi tollasten muistisairaitten(?) mummeleitten annetaan edes pitää koiria???
(ja ei, en ole koira- enkä kissavihaaja - molemmat ovat kivoja seurata (s-pystis ja ihan maatiaiskolli oli meillä maalla).)
Vierailija kirjoitti:
Kävelin ex-poikaystävän kanssa jalkakäytävällä, sellaisella leveällä, jossa on myös pyörätie pari vuotta sitten. Naisella oli sellainen pystykorva-tyyppinen koira. Olimme melkein kaverin luona, enää pari sataa metriä, kun vastaantullessaan koira yhtäkkiä kävi poikakaverini jalkaan kiinni, ihan jalkaan, ei vain lahkeeseen. Poikakaveri otti tukea olkapäästäni ja potkaisi toisella jalalla, ja potkaisi lujaa, koira lensi n 3 metriä, sitten tämä naisen flexi toppasi ja koira putosi maahan. Nainen alkoi huutamaan.
Me jatkoimme matkaa ja käännyimme ensimmäisen kerrostalon pihaan, siitä läpi ja seuraavan kadun yli ja seuraavan kerrostalon pihaan, sieltä soitimme kaverin hakemaan. Kun kaverin autolla ajoimme naisen ohi, siinä oli poliisipartio paikalla. Emme jääneet selvittelemään. Toivottavasti kuoli tuollainen peto. Poikakaverin jalkaan tuli verta vuotavia reikiä kaksi, ei käyty lääkärissä.
Nimenomaan tuollainen tilanne olisi kannattanut käydä poliisille selvittämässä, jos koira käy provosoimatta vastaantulijaan kiinni. Todennäköisesti poliisille jäi nyt kuva, jossa hullu ihminen oli potkaissut koiraa syyttä suotta.
Tosin tässä jutussa ei kaikki ihan täsmää eli koira ei kyllä häävin kokoinen ollut, jos sitä pystyy toisella jalalla potkaisemaan ja se lentää 3 metriä. Koiran kokoinen koira (kissan kokoiset on erikseen) ei lennä yhtään mihinkään ihmisen potkusta etenkään, jos sillä on puruote jostain.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset saavat myös huonosti käyttäytyvistä koirista vääränlaisen käsityksen koko eläinlajista.
Oma koira tulee pyydettäessä välittömästi paikalle, koska se on pennusta saakka niin opetettu. Sitä on treenattu myös kaikenlaisten ärsykkeiden ympäröimänä ja silti se tulee aina luokse pyydettäessä.
Kun olin ystäväni kanssa metsässä ulkoiluttamassa koiraa ja päästin koiran vapaaksi, ystäväni meni ihan paniikkiin, koska pelkäsi että nyt se koira karkaa eikä tottele. Hänellä vain oli niin paljon kokemusta koirista jotka eivät tottele.
Koiraa ei saa päästää vapaaksi metsässä lintujen pesimäaikana, eikä metsästysaikaan jos ei ole metsästyskoira ja jos metsä on virkistysalueella koira on pidettävä aina kiinni. Täytyy sanoa että näiden tyhmien koiranomistajan takia pitäisi kieltää koirien omistaminen kokonaan.
Ai, no ei meillä koira hypi ihmisiä vasten, kun ei annettu sen tehdä sitä alunalkaenkaan pentuna. Ei tarvinnut mitenkään erikseen kurittaa, ihan tiukka ei riitti.