Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rahaa on, henkisesti onneton

Vierailija
25.09.2024 |

Olipa hyvä artikkeli ylellä, kertoi reilu parikymppisestä miehestä, jolla oli rahaa, mutta henkisesti todella onneton (linkki lopussa).

Jäin miettimään että tuollainen lapsesta tulee, kun häntä ei ole rakastettu, opetettu tuntemaan, kaipaamaan, suuttumaan ja nauramaan. Siis tunteita. Lasta pitää myös kieltää, asettaaa rajoja, "rajat ovat rakkautta". Väärinkäytöksistä pitää rangaista, se on välittämistä, kasvattamista. Lasta pitää torua tuhmuudesta, mutta ehdottomasti myös kehua, halata, onnitella onnistumisista.

Oikeastaan säälin artikkelin kaveria, hän ei koskaan tule rakastamaan, hän hakee vain hyväksyntää ympäristöltä, hän hakee niitä kehuja ja onnitteluja. Mutta osaako hän käsitellä niitä, hänet on opetettu kuten koira opetetaan, nouda keppi, kehut ja taputus. Ihminen on kuitenkin enemmän, ihminen on ajatteleva, tulevaa suunnitteleva olento. Köyhänä tuo mies olisi jo tehnyt itselleen pahaa, rahaa kun on, etsii edelleen itseään. Raha ei tuo onnea eikä vauraudesta ole jumalaksikaan.

Linkki artikkeliin: https://yle.fi/a/74-20112847

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni voi samaistua artikkelin henkilöön. Raha ei riitä, sosiaalisen kanssakäymisen moniulotteisessa verkostossa hänellä on monia puutteita, ei ole oppinut niitä lapsena (2-8 - vuotiaana). Nyt niiden opettelu on todella vaikeaa ja vaatii yleensä psykiatrista apua.

Vierailija
2/13 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin masentuisin jos nimi olisi Vili Värtiäinen. Kannattaisi ajaa ainakin nuo kalapuikkoviikset, niin vähän helpottaisi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

V**tu mitä nillitystä! Nuori ihminen.

Vierailija
4/13 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta nuo rankaisupuheet. Rankaisu ei ole rakkautta. Toki varmaan pahoista teoista on sanktio teinille, jos on joku ihan kauhea tilanne. Ei ole tarkoitus että aikuinen negaa. Kasvatus tehdään ennen kuin syntyy ongelmia. Ja keskustelu.

Vierailija
5/13 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karsee valittaja toiki kundi!

Vierailija
6/13 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät pysty tunteisiin. Syy voi hyvin löytyä neurologisista ominaisuuksista. Voi olla alivirittynyt tms. 

Vierailija
7/13 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylen mainos Areenan dokumenttisarjasta. 

Vierailija
8/13 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua pidettiin nuoruus nälässä ja lyötiin..

Ihan naurattaa koko loitus.

Olen löytänyt rakkauden.

Lapsia en tehnyt , kun en halunnut tulla äitini kaltaiseksi ihmispedoksi.

Kehoni on kaunis ja hoikka...mieheni tykkää..rakastaa

Vierailija
9/13 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennustaipumusta ei rahakaan korjaa. Siihen pitää vain hakea apua. Yksityiselle ja terapiaan pääsee toki helpommin, kun on rahaa. 

Vierailija
10/13 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta nuo rankaisupuheet. Rankaisu ei ole rakkautta. Toki varmaan pahoista teoista on sanktio teinille, jos on joku ihan kauhea tilanne. Ei ole tarkoitus että aikuinen negaa. Kasvatus tehdään ennen kuin syntyy ongelmia. Ja keskustelu.

Samaa meinasin juuri kirjoittaa. Rankaisu ei ole ratkaisu vaan keskustelu jossa lapsen tai nuoren kanssa käydään läpi se miksi hän on toiminut väärällä tavalla ja mitä hän on silloin ajatellut. Vain sitä kautta päästään sen nuoren omaan oivallukseen siitä mikä on oikein ja miksi.

Vierailija
11/13 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karma ja nuo kalapuikkoviikset kaiken takana...

Vierailija
12/13 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa - meillä Suomessa aika moni on duunareiden lapsia ja vanhemmille on alko maistunut. Ei mitenkään erikoinen lapsuus, kuten itse totesikin. Aika harvalle vaan käy tuollainen tuuri, että äkkirikastuu ja noin nuorena vielä. Poikahan on jo oppinut elämästä enemmän kuin moni koko ikänä. Mulla on tuttava, jolle raha on se tärkein juttu, vaikka eläkeikä jo kolkuttelee. On koko ikänsä esittänyt varakkaampaa kuin onkaan ja todennäköisesti elää velaksi hautaan saakka.

Vierailija
13/13 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaista tunneköyhyyttä itsekin olen tuntenut lapsena ja ollut aivan hukassa ihmissuhteissa. Jollain tasolla olen kuitenkin mennyt elämässä eteenpäin.