Miten teillä juhlitaan pyhäinpäivää?
Enkä tarkoita halloweenia vaan sitä oikeaa pyhäinpäivää.
Meillä viedään kynttilät haudoilla ja muistellaan edesmenneitä läheisiä. Ehkä käymme kirkossa.
Kommentit (54)
Taidanpa katsoa hieman suoratoistopalvelua. Ehkä pyyhkiä pölyjä.
Käydään läheisten haudoilla viemässä kynttilöitä. Syödään vähän paremmin. Usein olen myös silloin paistanut ensimmäiset joulutortut.
Mies ei juhli. Minä teen aina vähän paremman ruuan ja vien lahjoja muistopaikalleni. Siemeniä, niittykukkien viimeiset kaunottaret ja kurpitsaa viime vuonna. Muistan menneitä ihmisiä ja esivanhempiani. Tärkeä asia näin juurettomalle ihmiselle muttei ehkä sellainen johon kaipaan muita eläviä mukaani.
En juhli erikseen. Pyhäinpäivän teemat kuuluvat kekrinviettoon, joten hoituu siinä samalla.
Miksi sekoitatte halloweenia pyhäinpäivään?
Muistellen edesmenneitä. Kirkossakin olisi kiva käydä. Syödä hyvin. Sopii kekrinvieton eli sadonkorjuujuhlan jatkumoksi. Lokakuussa jossain vaiheessa sadonkorjuujuhla kekri henkineen ja noitineen ja sitten se marrasyö? eikö sitä pyhäinpäivää sanottu siksi? Olen kiinnostunut yhä enemmän näistä. Ja näitä perinteitä pitäisi pitää yllä.
Kyllä minä siitä halloweenistakin tykkään. Silloin katsotaan kauhuleffoja.
Istutaan kynttilänvalossa alkuilta ja aamuyöstä hiippaillaan hautausmaalla.
Vierailija kirjoitti:
Koska sen voi tehdä. Ei kukaan kiellä sekoittamasta perinteitä keskenään tai vaikka juhlia molempia juhlia yhtäaikaa kahteen kertaan.
Ihan tavallinen lauantai se on mulla.
Tänä vuonna menen kirkkoon. Äitini kuoli keväällä ja meilläpäin on tapana, että vuoden sisään kuolleiden nimet luetaan kirkossa pyhäinpäivänä ja omaiset ovat paikalla.
Yleensä käydään viemässä kynttilät haudoille ja syödään hyvin.
Hautausmaalla käyn iqän haudalla, ja sitten miehen ja äitini kanssa syödään hyvin. Lapset tulevat käymään, jos tulevat, aikuisia kaikki, omat menonsa jo.
Vierailija kirjoitti:
Hautausmaalla käyn iqän haudalla, ja sitten miehen ja äitini kanssa syödään hyvin. Lapset tulevat käymään, jos tulevat, aikuisia kaikki, omat menonsa jo.
Siis isän haudalla.
Vierailija kirjoitti:
Kuka tässä ketjussa muka sekoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna menen kirkkoon. Äitini kuoli keväällä ja meilläpäin on tapana, että vuoden sisään kuolleiden nimet luetaan kirkossa pyhäinpäivänä ja omaiset ovat paikalla.
Yleensä käydään viemässä kynttilät haudoille ja syödään hyvin.
Luetaan nimi? Ja sen takia mennään kirkkoon?
Miksi ihmeessä?
Käyn hautausmailla usein ja toki pyhäinpäivänäkin sinne menen ja vien kynttilöitä muistolehtoon, sekä useiden sukulaisten, miehen sukulaisten, sekä tuttavien haudalle. Toki elävien muistaminen on tärkeämpää, mutta kynttilä tai kukka haudalla kertoo sekin välittämisestä. N32
Ei yhtään mitenkään. Onneksi.