Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotiäidit! Ottakaa lapset päiväkodista, edes joku!

Vierailija
13.02.2007 |

Mulla alkaa pian työt ja kaikki paikat täynnä. Miten tämä on edes laillista laittaa lapset päiväkotiin, kun oma äiti kotona. Ikuisuusaihe kai, mutta normaalit lapset kuuluvat kotiin, jos mahdollista. Lapsi vieraantuu vauvastakin. Mä tarviin oikeasti sitä paikkaa!

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
13.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteys päättäjiin! Perustakoot lisää päiväkoteja/hoitopaikkoja. Kotiäideillä on myös oikeus laittaa lapsensa päiväkotiin. Euroopassa esim suurin osá lapsista on päiväkodissa ja suurin osa äideistä kotona!!

Vierailija
2/45 |
13.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isosiskon tai -veljen paikka on kotona äidin ja vauvan kanssa. Alalla työskentelevältä äidiltäni olen kuullut näitä juttuja, miten päivällä yksin jätetyt lapset itkeskelevät äidin perään ja puhuvat vain, että äiti ei enää heistä tykkää. Ja oikeasti: toiset lapset tulevat kiven heiton päästä ja ovat 9 tuntia päivässä hoidossa, sillä aikaa, kun äiti nauttii vauvasta. Mitä päiväkoti voi tarjota mitä äiti ei voi? Eiköhän kaikilla ole sen verran kavereitä, että lapset saavat leikkiseuraa. Ja askartelutarvikkeita + värityskirjoja löytyy kaupasta. Eri asia lienee nuo mielenterveysongelmaiset äidit, jotka eivät saa mitään aikaiseksi lastensa kanssa. Muutenkin ihmettelen, mikä ihme äitejä vaivaa, kun ei voi nauttia täysillä pikkulapsi ajasta?! Se aika menee niin nopeasti, eikä sitä saa ikinä takaisin.

Itselleni on syntymässä kolmas lapsi toukokuussa, enkä voisi kuvitellakaan rankaisevani vanhempia lapsiani sillä, että heidät hylkäisin päivähoitoon. Eikä minulla ole mitenkään isot lapset: nuorimmaiseni on pahimmassa uhmaiässä, niin että välillä tekisi mieli lainata hänet jollekin teiniäidiksi haluavalle; esikoiseni täytti vasta 4. Seurakunnalla on päiväkerhoja ja lapsiparkkejakin löytyy, jos tarvitsen huiliaikaa tämän apinaorkesterin kanssa. Äitiys on kyllä sen verran epäitsekästä puuhaa, että siinä pitäisi ajatella muutakin kuin omaa jaksamista. Toisaalta irrottautuminen arjesta ja hommaamalla vaikka oman harrastuksen auttaa parhaiten lapsia kasvamaan kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
13.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse aikoinani työskennellyt pk:ssa. Aika vähän isommissakin rymissä oli näitä sinun kuvaamiasi kotiäitien lapsia. Jos oli, niin ehkä yksi oli sellainen joissa tosiaan vauva syntyi ja ismpi HALUSI nimenomaan jatkaa hoidossa. Paikastahan joutuu maksamaan koko ajan vaikka ei olisi hoidossakaan (ns varausmaksu). Sitten muut olivat niitä joissa lapsen paras oli ilman muuta päiväkoti.

Oletko koskaan miettinyt sitä, että ehkä joku lapsi saattaa tarvita päiväkotia? Esimerkiksi jokin kehitysviivästymä voidaan korjata pk:ssa jonne tulee eri alan terapeutteja, ryhmässä oleminen taas auttaa huomaamaan lapsessa asioita ja toisaalta se tukee lapsen kehitystä. Tiedän nimittäin monta lasta, joilla on esim. hahmottamisen kanssa ongelmaa ja päiväkotiolosuhteissa asia on korjaantunut.

Päiväkoti voi olla myös kotiäidin lapselle yhtä tarpeellinen kuin työssäkäyvän vanhemmalle. Joskus perheissä voi olla isoja ongelmia joita kukaan ei tiedä (ulkoapäin ei edes aavistaisi) ja tällöin lapsen on parempi olla päiväkodissa kuin elää esim. hyvin alavireisen äidin helmoissa. Se on äidillekin usein se pelastava asia. Äiti voi esim. nukkua ja tehdä asioita joista tulee hyvä mieli. Eli kyseessä voi olla myös ennaltaehkäisevää hoitoa koko perhettä ajatellen.

Itse olisin sitä mieltä, että pitäisi olla hyvät perustelut miksi lapsi tulee hoitoon äidin ollessa kotona. Äidin vointi on tärkeää. Kun kaikilla ei niitä omaisia ole lähimainkaan.

Vierailija
4/45 |
13.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki sanoo, että on pakko saada hoitopaikka jos sitä haluat lapsellesi. Tosin tietty liukuma on olemassa, eli pitää varata paikka täällä ainakin kuukautta ennen kuin tarvitsee sen. Tosin et välttämättä saa sitä paikkaa jonka haluat, mutta joku paikka on PAKKO järjestyä.

Vierailija
5/45 |
13.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko todellakin niin, että kotihoidossa olevat lapset eivät saa mitään terapioita kehitys ym. häiriöille!? Ja eikö kunta tarjoa äideille kodinhoitoapua, jos alkaa pää hajoamaan? Aika erikoista, että sitten täytyy pelata lasten ehdoilla ja pistää heidät moneksi tunniksi eroon äidistään, vaikka lapsi kuinka haluaisi jäädä kotiin.

Eri asia on nuo jotka HALUAVAT olla päiväkodissa ja vanhemmat haluavat vielä siitä maksaa. Mutta pääosin lapsen paikka on kotona, JOS äiti on kotona.

Vierailija
6/45 |
13.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kunta ei tarjoa hoitopaikkaa kotiäitien lapsille. Niin se vain on, kun ei ole mistä antaa! Laki sanoo, että on tarjottava hoitopaikka, JOS kunnalla on tarjota.

Vierailija
7/45 |
13.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

töitä oli silloin sun tällöin. saattoi olla viikko töitä, viikko kotona ja taa pariviikkoo töitä jne... Lapsilla äärettömän hyvä pph. En halunnut menettää hyvää hoitopaikkaa joten pidin lapset hoidossa. Lapset myös olisi kärsinyt suunnattomasti jos olisivat joutuneet joka kerta eri hoitopaikkaan. Ja tiedän että moni äiti jolla uusi vauva. jättää lapsensa hyvälle pph:lle osa-aikaiseksi sen takia ettei menetä paikkaa ja sitten hyvissä ajoin ennen töihin menoa hakee pikkusisarukselle paikkaa.

Vierailija
8/45 |
13.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haen hänet klo 12. Päivittäinen hoitoaika ei siis ole ainakaan 9 tuntia, vaan 8.30-12. Hoitopäiviä on kuukaudessa maksimissaan 10.

Jos esikoinen siinä ajassa vieroittuu äidistä ja vauvasta, niin voi voi. Kummaa, että se vieraantuminen tapahtuu vain päiväkodissa oleville lapsille, ei niille jotka ovat saman ajan kerhossa, puistotädillä tai vaikka mummolassa...

Lapseni aloitti hoidon 4 kk ennen vauvan syntymää, joten häntä ei heitetty pois kotoa vauvan tultua taloon. Eikä hän ole kertaakaan sanonut ettei haluaisi päiväkotiin, tai itkenyt siellä äidin perään. Hän nähkääs nauttii ohjatusta toiminnasta ja ikätovereidensa seurasta. Ja minä nautin siitä, että saan asettaa vauvan etusijalle muutamana tuntina viikossa: esikoisen ollessa kotona hän saa enemmän huomiota, tottakai, onhan hän isompi ja ymmärtää asioita, vauva 7 vk ei vielä ymmärrä samalla lailla. Joskus saan jopa nukkua päiväunet katkonaisen yön jälkeen: esikoinen kun ei enää päikkäreitä nuku.

P.S. Minä sain valita, mihin alueen kolmesta päiväkodista esikoinen menee. Tilaa siis oli, ja on edelleen: ryhmässä on 13 lasta, kun maksimimäärä lienee 20 (?). On siellä siis paikka sinunkin lapsellesi, ap.

Vierailija
9/45 |
13.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

unut =).

Vierailija
10/45 |
13.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olan myös sitä mieltä, että niitä lapsia saa tehdä vaan niin monta kun pystyy itse hoitamaan. Siis jos olen kotona, ovat lapseni myös. Minun on sitten jaksettava ulkoilla ja käydä puistoissa heidän kannssaan. Ei ne sen kummempia vaadi.

Vierailija
11/45 |
13.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se laki vaan sanoo niin, että kunnan on tarjottava hoitopaikka kaikille päivähoitoikäisille, joille paikkaa anotaan. Tämä on se kuuluisia subjektiivinen oikeus päivähoitoon.

Vierailija:

Meidän kunta ei tarjoa hoitopaikkaa kotiäitien lapsille. Niin se vain on, kun ei ole mistä antaa! Laki sanoo, että on tarjottava hoitopaikka, JOS kunnalla on tarjota.

Vierailija
12/45 |
13.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kunnan kauimmaisesta nurkasta. Lähimmissä päiväjodeissa on näitä virikehoitolapsia naapureista, kele!

Vierailija
13/45 |
13.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asian voi käydä Finlexistä tarkastamassa jos ei muuten usko (laki lasten päivähoidosta).

Vierailija
14/45 |
13.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan sivusta seuraajana haluan kommentoida.

Ja ihan tiedoksi, minun lapseni eivät ole olleet päivähoidossa kun itse olen ollut kotona. Menivät vasta sitten, kun aloitin työt =)

t: yh

Vierailija
15/45 |
13.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vai tarjoaa kunta kotiapua uupuneille äideille? Kerro heti kunta missä sellaista on tarjolla, siis normaali perheelle, missä ei ole kamalan isoja ongelmia, paitsi, että äiti on uup

unut =)

Ja siis nimenomaan normaaleille perheille. Syyksi riittää raskaana oleva äiti, joka haluaa käydä neuvolassa ilman esikoista. Kodinhoitaja eli perhetyöntekijä on meillä neuvolapäivinä yleensä klo 8-12 ja tämä maksaa meille 10 euroa. Kodinhoitaja sanoo aina, että hoidat sitten muut asiasi samalla ja käyt kahvilla yms. Ihania rentoutumishetkiä! Kotona on lapsen kanssa ulkoiltu, leikitty ja laulettu ja ruokaa tehty niin paljon, että riittää koko perheelle vielä illaksikin. Tämä onkin Tampereen erikoisuus, kuulemma ei muualla ole näin.

Vierailija
16/45 |
13.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Vai tarjoaa kunta kotiapua uupuneille äideille? Kerro heti kunta missä sellaista on tarjolla, siis normaali perheelle, missä ei ole kamalan isoja ongelmia, paitsi, että äiti on uup

unut =)

Ja siis nimenomaan normaaleille perheille. Syyksi riittää raskaana oleva äiti, joka haluaa käydä neuvolassa ilman esikoista. Kodinhoitaja eli perhetyöntekijä on meillä neuvolapäivinä yleensä klo 8-12 ja tämä maksaa meille 10 euroa. Kodinhoitaja sanoo aina, että hoidat sitten muut asiasi samalla ja käyt kahvilla yms. Ihania rentoutumishetkiä! Kotona on lapsen kanssa ulkoiltu, leikitty ja laulettu ja ruokaa tehty niin paljon, että riittää koko perheelle vielä illaksikin. Tämä onkin Tampereen erikoisuus, kuulemma ei muualla ole näin.

Vierailija
17/45 |
13.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei meillä Vantaallakaan ollut mitään mahdollisuutta saada hoitoapua kotiin kotipalvelulta. Vaikka syntyi kolmas ja neljäskin lapsi ja sitää rauhallista neuvolareissua olisi toissaan kaivannut.

Vierailija
18/45 |
13.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mieleenikään laittaa lapsiani mihinkään laitokseen, kun kerran mulla on mahdollisuus olla kotona! Teen kyllä töitä myös, mutta pystyn ajoittamaan niin, että voimme hoitaa omat lapsemme kotona.

99 % koti on ehdottomasti paras paikka pienille lapsille, sanovat virikehoidettujen äitsyt mitä tahansa...

Vierailija
19/45 |
13.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli sitten kokopäivähoidon tarpeessa tai ei. Naapurin lapsi pääsi aloittamaan samassa päiväkodissa päivän varoitusajalla, kun äiti sai sijaisuuden lyhyellä varoitusajalla. Kukaan ei siis jää minun lapseni takia ilman hoitopaikkaa.

Minä jaksan mainiosti lasteni kanssa, pystyn hoitamaan heidät itse. Mutta esikoinen tarvitsee jo ikäistään seuraa. Paikkakunnallamme ei valitettavasti ole puistotätiä, seurakunnan kerho olisi kaksi kertaa viikossa, mutta emme kuulu kirkkoon joten lastamme ei edes huolittaisi sinne (saatikka että haluaisimme hänelle " jeesustelua" ). Joten valintamme on päiväkoti, ja olemme erittäin tyytyväisiä siihen.

Kyllä me ulkoillaan joka armas päivä, eihän lapseni ole hoidossa kuin 7-10 tuntia viikossa (moni lapsi on saman ajan hoidossa vuorokaudessa). Aikaa jää siis vaikka mihin :)

T: 11

Vierailija:

Olan myös sitä mieltä, että niitä lapsia saa tehdä vaan niin monta kun pystyy itse hoitamaan. Siis jos olen kotona, ovat lapseni myös. Minun on sitten jaksettava ulkoilla ja käydä puistoissa heidän kannssaan. Ei ne sen kummempia vaadi.

Vierailija
20/45 |
13.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ei tulisi mieleenikään laittaa lapsiani mihinkään laitokseen, kun kerran mulla on mahdollisuus olla kotona! Teen kyllä töitä myös, mutta pystyn ajoittamaan niin, että voimme hoitaa omat lapsemme kotona.

99 % koti on ehdottomasti paras paikka pienille lapsille, sanovat virikehoidettujen äitsyt mitä tahansa...