Milloin kutsu koskee lapsen kumppania?
Jos perhe on kutsuttu juhliin, niin milloin kutsu koskee (aikuisen) lapsen seurustelukumppania?
Nyt siis on tullut kutsu, jossa varmasti tarkoitetaan myös aikuista lastamme. Mutta tarkoitetaanko myös hänen pitkäaikaista seurustelukumppania?
Jos kyseessä olisi kakkukahvit syntyärisankarin kotona, ei kutsussa ole ongelmaa. Mutta kun kyse kalliista ravintolasta, niin ei viitsi tuoda mukanaan kutsumattomia vieraita.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen lapsi saa oman kutsun, jos hänet sinne halutaan. En ikimaailmassa veisi aikuisia lapsiani mukana kutsuille, jonne minut ja puolisoni on kutsuttu.
Kun lapsi muuttaa pois kotoa tai tulee aikuiseksi, niin hänet täytyy kutsua erikseen.
No kutsujalla ei edes ole lapsemme yhteystietoja. Eli hankala kutsua suoraan.
Ap
Ja luulet että kutsu koskee myös häntä?
Tiedän. Mutta sitä en kysy nyt.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsu on heille joiden nimi kutsussa on ,ja eikö sana" perheineen " tarkoita samassa taloudessa asuvia. Jos lapsi asuu omillaan niin oma kutsu lähetetään hänelle,jossa avec tai nimi ketkä kutsutaan.
Eli edelleenkään ei ole mitään kirjallista kutsua, vaan ainoastaan kysytty, että pääsettekö synttäreilleni silloin ja silloin.
Ap
Ei täällä kenelläkään ole kristallipalloa. Jos itse tiedät varmasti että myös aikuinen, muualla asuva lapsesi on kutsuttu, niin samalla varmuudella voit päätellä, onko hänen kutsunsa avec.
Tai sitten varmistat asian kutsujalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsu on heille joiden nimi kutsussa on ,ja eikö sana" perheineen " tarkoita samassa taloudessa asuvia. Jos lapsi asuu omillaan niin oma kutsu lähetetään hänelle,jossa avec tai nimi ketkä kutsutaan.
Eli edelleenkään ei ole mitään kirjallista kutsua, vaan ainoastaan kysytty, että pääsettekö synttäreilleni silloin ja silloin.
Ap
Kyse on siis niin läheisestä henkilöstä, että voit aivan hyvin kysyä, että tarkoititko, että x tulee kumppaninsa kanssa mukaan.
Itse en aikuisena lapsena kyllä osallistunut kotona asuessanikaan mihinkään juhliin, joihin minua ei kutsuttu erikseen. En edes tuntenut vanhempien ystäviä niin hyvin, että heidän kutsunsa olisi voinut olettaa kattavan minut (olen esikoinen ja olin aikuinen jo, kun sisarukset menivät alakoulun eli en kokenut kuuluvani kutsuttaviin lapsiin tai perheeseen enää) ja sukulaisten juhliin kutsuttiin aina nimeltä koko porukka. Monesti kyllä perhe kutsuttuna vanhemmat menivät kuitenkin kaksin ja mä jäin systerin ja broidin kanssa himaan vahtimaan heitä.
Ehkäpä sinun miehesi, joka tämän suullisen kutsun vastaanotti ja tulkitsi, olisi sopiva henkilö varmistamaan asian. Ennen sitä on tietysti hyvä olla itse perillä siitä, olisivatko kyseinen aikuinen lapsesi kumppaneineen tulossa. Jos miehesi soittaa kutsujalle, kutsujan olisi viimeistään siinä vaiheessa hyvä huomata, että hänen tulisi esittää kutsu nuorelle (parille) erikseen.
Jotkut oikeasti kutsuvat siten, että yhdelle perheelle lähtee yksi kutsu, joka koskee myös nuoria, jo kotoa muuttaneita lapsia. Mutta mielestäni tällainen kutsu ei sitten kata myös seurustelukumppaneita, ellei erikseen ilmaista.
Itse kyllä mainitisisin kutsussa myös ne kotoa muuttaneetkin lapset, jos yhdellä kutsulla haluaisin kutsua / en tietäisi nuorten osoitteita. Olisi selkein näin.
Itse kutsujana mainitsisin AINA erikseen, jos kutsu koskee muita kuin suoraan puhuttelemaani ruokakuntaa. Jos kysyisin muodossa pääsettekö tulemaan, se ei todellakaan tarkoittaisi henkilön aikuisia lapsia.
Mutta jos tarkoittaisi, ei se ainakaan tarkoittaisi tälle avecia ravintolajuhlissa.
Vierailija kirjoitti:
Itse kutsujana mainitsisin AINA erikseen, jos kutsu koskee muita kuin suoraan puhuttelemaani ruokakuntaa. Jos kysyisin muodossa pääsettekö tulemaan, se ei todellakaan tarkoittaisi henkilön aikuisia lapsia.
Mutta jos tarkoittaisi, ei se ainakaan tarkoittaisi tälle avecia ravintolajuhlissa.
Kalliista ravintolasta kun on kyse, mainitsisin varmasti että pyydättehän (aikuisen lapsen nimi) tulemaan myös), jos haluaisin heidät paikalle.
Vihaisen (vanhan) naisen syndrooma
Erityiset yhteiset nimittäjät vihaisen (vanhan) naisen oireyhtymässä erottavat sen kaikista nykyisistä vakiintuneista luokitteluista. Nämä oireet ovat jaksoittaiset provosoimattoman vihanpurkaukset, avioliitoon yhteensopimattomuus, vakavat itsemurhayritykset, alttius alkoholin ja huumeiden väärinkäytölle, sairaalloisesti suuntautunut kriittinen asenne ihmisiin ja päinvastainen pakkomielteinen tarve menestyä kaikissa pyrkimyksissä, sekä voimakas siisteyden ja täsmällisyyden tarve. Tämä jatkuva täydellisyyteen pyrkiminen on heidän tuhonsa. Hoito on parhaimmillaan lievittävää ja sitä yleensä vastustetaan. Esitämme kolme tapausta sekä heidän takiaan kärsivien miestensä seurausoireyhtymän, jotka reagoivat vihaan vahvistamalla heikkoja maskuliinisia halujaan.
Journal of American Medical Association, 'The Angry Woman Syndrome': https://jamanetwork.com/journals/jamapsychiatry/article-abstract/490382
Jos minulle tulisi tuollainen suullinen kutsu, niin vastaisin, että kiitos kutsusta ja pääsemme puolisoni kanssa tulemaan. Jos haluatte myös lapsemme puolisoineen juhliin, laittakaa heille oma kutsunsa tekstarina. Tässä on lapsemme puhelinnumero. Kutsuja voi sitten rauhassa miettiä, kutsuuko nuoren parin vai ei.
Aika simppeliä kun sen osaa.
Miehen olisi siìnä kutsutilanteessa jo pitänyt ymmärtää varmistaa, että on ymmärtänyt kutsun oikein. Siinä, kun asiasta jutustellaan, on helpoin selvittää millaisesta juhlasta ja kutsusta on kysymys. Jälkikäteen asiaan voi palata, mutta se on teennäisempää ja vaikuttaa kalastelulta.
Miksei se kutsuja osaa kutsua sitä sun aikuista lastasi asianmukaisesti??? Miksi se kutsu sinulla on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
no samanlaista epämääräistä sakkia on näköjään kutsujatkin. myös suullisesti voi selvästi sanoa, että jonne tyttöystävineen on myös tervetullut.
Tuskin kutsuja haluaa tarjota itselle tuntemattomalle henkilölle kalliin illallisen ravintolassa.
Kutsut eivät aina ole kirjallisia tai muodollisia.
Minä olen viime aikoina laittanut kutsut hyvin yleisesti tyyliin "kaikki, jotka innostuvat lähtemään, ovat tervetulleita". Naapurien aikuisten lasten yhteystietoja ei ole, mutta kyllä heitä mukava olisi silti vielä aikuisenakin joskus nähdä. Ja lasten puolisot voivat siinä samalla tulla myös mukaan.
Osa näistä naapurien aikuisista lapsista on tullut mukaan pyytämättäkin. Ja toisaalta henkilökohtainen kutsu olisi velvoittavampi. En minä halua näitä nuoria velvoittaa, jos heillä on parempaa tekemistä. Mutta ovat tervetulleita, jos vain haluavat ja ehtivät tulla juhliin.
Mutta en ole pitänyt ravintolajuhlia, joten tämä ei ap:tä auta. Etiketistä tarkoille vain ajatukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kutsuja haluaa tarjota itselle tuntemattomalle henkilölle kalliin illallisen ravintolassa.
Mistä sinä sen tiedät? Eivät kaikki ole pihejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä sen tiedät? Eivät kaikki ole pihejä.
Et voi päättää kutsujan puolesta, ketä hän kutsuu. Kaikki eivät myöskään ole lokkeja.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut oikeasti kutsuvat siten, että yhdelle perheelle lähtee yksi kutsu, joka koskee myös nuoria, jo kotoa muuttaneita lapsia. Mutta mielestäni tällainen kutsu ei sitten kata myös seurustelukumppaneita, ellei erikseen ilmaista.
Itse kyllä mainitisisin kutsussa myös ne kotoa muuttaneetkin lapset, jos yhdellä kutsulla haluaisin kutsua / en tietäisi nuorten osoitteita. Olisi selkein näin.
Miksi et voi kysyä nuorten osoitetta vaikka heidän vanhemmiltaan, kun ilmeisesti tiedät heidän yhteystiedot
Miksi niitä kutsuja ei voi esittää kutsutuille henkilökohtaisesti? Helpoin ja hyvien tapojen mukainen käytäntö.
Vierailija kirjoitti:
Ei se aikuinen lapsi ole enää sitä samaa perhettä ap:n kanssa.
Ja luulet että kutsu koskee myös häntä?