Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Epähygieeniset isovanhemmat

Vierailija
23.09.2024 |

Vanhempani asuvat 80-luvun omakotitalossa, josta home haisee pihalle asti. Kaikki vaatteemme ovat myös homeen hajuisia siellä käytyämme. Heidän omasta mielestä asunto on ihan kunnossa, eivät ole kuulemma aikeissa remontoida. Heillä ei ole astianpesukonetta, vaan astiat tiskataan käsin. Konetiskiaine on kuulemma myrkkyä. Laseissa voi olla valkoista limaa pohjalla ja kaikki lautaset ovat tahmaisia ja rasvaisia. He eivät käytä siivouksessa imuria, vaan lattia lakaistaan. Pesevät kuitenkin matot kesäisin. Talossa on ollut kissoja ja koiria, joten ihan siistiä ei voi olla. Kaikki kodinkoneet ovat 1980-luvulta. Olen vienyt 'lahjaksi' esim. uuden tiskiharjan, koska käytössä oli ikivanha. Tuntuu ettei mitkään vihjailut asunnon kunnosta ja remontoinnista mene perille asti, vaan kaikki on kunnossa. Eivät ole nuorempanakaan olleet tämän parempia siivoamaan. Toki talo uutena oli paljon viihtyisämpi kuin nyt. Ällöttää vain käydä kylässä ja yleensä vain piipahdamme siellä jonkin tekosyyn takia (asumme kaukana) ja inhottaa varsinkin syödä/ juoda kahvia siellä. Haluaisivat varmastikin nähdä lapsenlapsiaan enemmän, mutta eivät käy meillä eikä heidänkään luona ole kiva käydä. Onko muilla vastaavaa tilannetta ja onko normaalia tässä ikäluokassa (70+)?

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko arvata, että isovanhemmat eivät kuitenkaan ole juuri koskaan kipeänä, toisin kuin kaikki superhygieenisesti asuvat?

Vierailija
82/99 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se home haisee pihalle asti niin onko asukkailla kenties terveysongelmia? Kuivasilmäisyyttä, hengenahistusta, sydänvikoja tms? Jos vuosia hometalossa asuu niin varmasti on jotain...

Mieheni vanhemmat asuivat vuosia hometalossa ilman ongelmia. Muuttivat pois vanhuuden vuoksi, kun alkoi olla vaikea päästä taloon. Nyt ovat asuneet uudehkossa rivitalossa pari vuotta eikä mitään ongelmia ole vieläkään putkahtanut. Minulle vaan aina nauroivat paskaista naurua, kun sain astmaatikkona oireita heillä vieraillessa.

Ap:n kysymykseen vastaan, että on ehkä ikäluokkakysymys, tai ehkä ennemmin kulttuuri- ja arvokysymys tietyssä ikäluokassa. Omat appivanhemmat ovat samankaltaisia ja samaa ikäluokkaa. Tai sitten johtuu jostain muusta. Appivanhemmat asuvat pienessä kunnassa maalla. Ja ovat olleet tyypillisissä maalaistöissä. Harrastuksia ei ole oikein ollut eikä omasta kodista ole oikein poistuttu vapaa-ajalla kuin sukujuhliin. Omat vanhemmat samaa ikäluokkaa ja eivät ole tuollaisia. Molemmat olleet töissä missä vaaditaan siistiä olemusta ja pukeutumista. Ja asuvat kaupungissa ja heillä on ollut aina erilaiset kulttuuririennot (teatteri, konsertit museot) kiinteä osa elämää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tuntuu tutulta. Minun isovanhempani oli juuri tuollaisia. Lasit olivat aina pinttyneitä liasta.Sinänsä outoa, että pitivät kyllä tarkkaa huolta omasta hygieniasta ja ulkonäöstään, mutta sitten tuo kämpän huolenpito oli ihan kamalaa. Välillä aina kävin siivoamassa siellä ja se pölyn määrä esim.matosta tampatessa oli ihan järkyttävää.

Vierailija
84/99 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat jo eläneet noinkin vanhaksi omalla tavallaan.

Älä mene kylään, jos noin ihmiset ja heidän elintavat ällöttää.

Meillä ei onneksi omilla vanhemmilla ollut tuollaista, mutta tiedän muutaman paikan jossa on ja kyllä sinne ei tee mielei mennä kylään, eikä  todellakaan halua syödä juoda mitään. 

Jotkut ihmiset jämähtää menneille vuosikymmenille , eivätkä uudista mitään. Eivät asuntojaan/talojaan, kodinkoneita, omia pinttyneitä ja vanhentuneita tapojaan. 

Ap vanhemmilla voi olla lähinäköongelmia ja senkään takia eivät nää/tajua, että astiat on likaisia. Tuohon homeen hajuun valitettavasti tottuu,eikä sitä itse sellainen henkilö haista, joka siellä asuu. Joskusn tuntuu, että tukehtuu kaupassa kassajonoonkin, kun joku ihminen lemuaa hometalolle kilometsin päähän.

Vierailija
85/99 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni vanhemmat on tuollaisia. Eivätkä käy käytännössä koskaan pesulla. Ihan hirveältä haisevat aina kun heitä näkee. Mies ei myöskään ollut tottunut normaaliin hygieniaan, kun tapasimme. Oltiin tosi nuoria silloin ja ilmoitin, etten todellakaan ota samaan sänkyyn kanssani ketään, joka ei ole käynyt kunnolla suihkussa ja vaihtanut puhtaita vaatteita. Oppi nopeasti ja nykyisin on jo melkein neuroottinen sekä omasta puhtaudesta ja siisteydestä sekä varsinkin kodin. Veikkaan, että on jäänyt vähän traumat, vaikka ei sitä myönnä. Teininä oli kiusattu paljonkin siitä, että haisee. 

Vierailija
86/99 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saanko arvata, että isovanhemmat eivät kuitenkaan ole juuri koskaan kipeänä, toisin kuin kaikki superhygieenisesti asuvat?

Kyllä home on selvä terveysriski.  Jotkut homeet aiheuttvat jopa syöpää. Ja ei kyllä oikeasti ole kiva syödä tai juoda astioista, jotka on likaisia.  Joillakin vanhemmilla ihmisillä jotka ei käytä tiskikonetta ja tiskaavat käsin syy voi  yksinkertaisesti olla lähinäössä. Likaa ei nähdä. 

Vierailija
87/99 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on meilläkin minun vanhempien osalta. Alko tuntuu maistuvan eikä koskaan haluta tulla meille. No, lapsenlapset jääneet etäisiksi.

Vierailija
88/99 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppilassa tilanne vähän sama. Ei ole kuulemma hometta vaikka kellarisuihkutilat on 80-luvulta ja laattoja rapisee seiniltä ja kaikki saumat on mustana homepilkkuja. Siivoustaso on sellainen että siivoan vessat ja keittiön päällipuolin aina kun tullaan lasten takia. Ruuasta ei olla saatu myrkytystä vielä vaikka samoilla 90-luvun leikkuulaudoilla ja tiskikoneessa pestyillä puulastoilla kokataan. Heitän salaa pikkuhiljaa keittiön kaapeista 20 vuotta vanhoja sinappeja ja säilykkeitä ja mausteita. Välillä kun katson johonkin kaappiin siellä on satoja tyynyliinoja tai servettejä miehen lapsuudesta. Olen tehnyt selväksi että me emme tuota taloa ota perinnöksi ja kuolinsiivous meidän osalta on roskalavan tilaaminen ja sinne kaiken kippaaminen.

Vierailija
89/99 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ne kodinkoneet toimii, niin mitä väliä ovatko vaikka miltä luvulta? Mutta muuten ei ole normaalia. Meillä molemmat isovanhemmat ovat niitä himosiivoojia ja siiteysintoilijoita joka sekään ei ole normaalia. Mutta mahtaako tarinasi edes olla puoliksikaan totta.

Valitettavasti kaikki on totta. Miehen äiti taas on todella siisti, joten kyllähän siellä mieluummin vierailee.

Eikö joku lehti voisi tehdä juttua heistä? Jos siis ihan oikeasti liedellä, sähkövatkaimella, jääkaapilla, pakastimella, mikroaaltouunilla, pesukoneella jne. on kaikilla ikää yli 35 vuotta ja ne ovat kaikki toimintakuntoisia. Tuohan olisi tälle maailmanhetkelle mieletön juttu: katsokaa, miten elää ekologisesti! Ei luonnon hyväksikäyttöä jatkuvalla toimivien laitteid

Maksetut asiantuntijat🤣

Vierailija
90/99 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ne kodinkoneet toimii, niin mitä väliä ovatko vaikka miltä luvulta? Mutta muuten ei ole normaalia. Meillä molemmat isovanhemmat ovat niitä himosiivoojia ja siiteysintoilijoita joka sekään ei ole normaalia. Mutta mahtaako tarinasi edes olla puoliksikaan totta.

Etkö ole nähnyt elämäsi vastakohtia??

Vierailija
91/99 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenties jompikumpi vanhemmista hamstraajaporsas? Aika mahdotonta pitää siistinä kotia joka on täynnä turhaa tavaraa ja rojua. Kun riittävästi tulee ikää ja vaikka nivelvaivoja, ei porsaan jälkiä enää jaksa siivota. AP voi mennä tekemään sinne suursiivoukset, ostaa lahjaksi tiskikoneen ja palkata siivoojan (siitä kai edelleen saa kotitalousvähennystä).

Enkä turhan palstaruikutuksenkin voi lopettaa.

Vierailija
92/99 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastustuskyky on varmaankin heillä parempi kuin nykynuorisolla. Ei ole korvatulehduksia heillä !

Vierailija
93/99 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi eivät halua käydä teillä, eivätkö liiku muutenkaan pois kotoa? Meillä on toiminut hyvin tuohon ongelmaan se, että nähdään lähinnä meillä. Itse kerran siivosin appivanhemmilla ja kiitti mulle riitti, hetkessä oli sama sotku päällä. Anoppi ei koskaan siivonnut vaikkei ollut työelämässäkään.

Kuuluuhan se siivous apellekin.

Vierailija
94/99 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kasvanut tuollaisessa. 

Vierailija
95/99 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä varmaan tilit pursuaa "hilloa"kun nuukasti elävät....perintöä pukkaa jossain vaiheessa..

Vierailija
96/99 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun anoppilani on tuollainen. Sauna ja vessa ja jääkaappi on hirveimmat. Saunan pukuhuoneessa jää sukat kiinni tahmaiseen lattiaan ja vessassa alkaa oksettaa heti.

Vierailija
97/99 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. kymmeniä vuosia vanha kahvinkeitin tai vedenkeitin tai leivänpaahdin voi olla täynnä ties mitä sientä, bakteeria, hometta.

Normaali ihminen osaa puhdistaa leivänpaahtimen ja pestä kahvinkeittimen. Minä teen nämä hommat n kerran kuukaudessa ja olen yli 70 v vanhus ja koneet ovat iäkkäitä, mutta parempia kuin esim lapsillani olevat, jotka kestävät max 3 v.

Nuoriso ei osaa niitä puhdistaa, vaan heitetään pois, kun likaantuu.

Ketjusta päätellen on juuri päinvastoin. 

Vierailija
98/99 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä home on selvä terveysriski.  Jotkut homeet aiheuttvat jopa syöpää. Ja ei kyllä oikeasti ole kiva syödä tai juoda astioista, jotka on likaisia.  Joillakin vanhemmilla ihmisillä jotka ei käytä tiskikonetta ja tiskaavat käsin syy voi  yksinkertaisesti olla lähinäössä. Likaa ei nähdä. 

Vanhan talon haju ei aina tarkoita homeongelmaa. Se voi olla tetrakloorianisolin aiheuttama. Kansankielellä mummonmökin tai vanhan rakennuksen hajun aiheuttajaksi on usein epäilty pääsääntöisesti kosteusvaurioita ja mikrobien tuottamia homeitiöitä, mutta voi olla myös muuta.

Itse asuin koko lapsuuteni juuri tuossa "mummonmökin" hajussa, mutta kaikki me olimme terveitä.

Vierailija
99/99 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmilla on siistiä, mutta ruokapuoli sitten.. Samaa ruokaa syödään viikkotolkulla ja mehujen pinnalta otetaan lusikalla homeet pois. Leivätkin voi syödä homeisena sekä tietenkin juustot. 

Oletko kysynyt, riittääkö heidän eläkkeensä kaikkeen? Lääkkeisiin, asumiseen? Joudutaanko ruoasta tinkimään rahan takia?