Miksi jotkut kaupan kassat ovat niin kiukkuisia?
Ei pitäisi johtua minusta, sillä valtaosa kassatyöntekijöistä ovat normaaleja, kohteliaita ihmisiä.
Ja yritän käyttää itsepalvelukassaa, mutta aina ei voi.
Joten joskus sitten joutuu sietämään sitä, että kassahenkilö vääntelee naamaansa, tuhisee kiukkuisesti, ei tervehdi, ei vastaa mitään tervehdykseen tai kiitokseen, osoittaa pahan tuulensa kaikin tavoin.
Miksi? Asiakkaat ne kuitenkin sen palkan maksavat.
Kommentit (57)
Kertokaapa nyt yksi juttu. Onko siis niin että ainoa ihmiskontakti jolle sanotaan edes päivää on se kassahenkilö?
Sitä kun jatkuvasti pohditaan että miksi se hymyili, onko se ihastunut. Uskaltaako pyytää kassahenkilöä kahville. Kassahenkilö sitä ja kassahenkilö tätä.
Pyöriikö todellakin teidän nuppineulan päähän mahtuva maailmanne pelkästään kaupan kassoje ympärillä? Niinkö rajoittuneeksi on mennyt hyvin monen suomalaisen elämä?
On todella surullista jos ainot sanat joita oman kämpän ulkopuolella puhutaan ja kuullaan on kassahenkilön kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 60+ mummeli, enkä vielä tähän päivään mennessä ole saanut ikävää kohtelua kassahenkilöiltä. Aina ollaan valmiita palvelemaan. Autoilen ja käyn jopa viereisessä kaupungissa muutaman kilsan päässä ostoksilla. Kaupat ja marketit vaihtuvat tämän tästä, eli tulee kohdattua runsaasti erilaisia kassoja.
Ai, yksi kokemus on, kun kerran neuvonnassa korjautin kassan tekemää väärää lyöntiä ja perin takaisin minulle kuuluvat rahat, sanoen, että teillä tehdään nykyään paljon virheitä, niin tuo aspa sanoi, että niin näyttää olevan muuallakin.
Laitoin johtoryhmään välittömästi kirjallisen valituksen hänen nenänsä edessä ;D Pisti suunsa kiinni siinä vaiheessa. Ja hänhän ei itse asiassa ollut edes kassa, vaan neuvonnan työntekijä.
Vai että oikein johtoryhmään laitoit kirjallisen valituksen? Kyllä teit oikein, olipa tosi loukkaavasti ja törkeästi sanottu, sellainen työntekijä pitäisi välittömästi sanoa irti, kun ei selvästikään sovellu alalle. Vai mitä sinä mahdoit ajaa takaa??
Ei ole ihme jos kaupankassaa ottaa töissä päähän. Kyllä minuakin ottaisi. Karmea duuni. Päivästä toiseen katselet liukuhihnalla samoja tuotteita ja tavaroita. Mielestä kassahenkilöille voidaan suoda vapautus miellyttämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 60+ mummeli, enkä vielä tähän päivään mennessä ole saanut ikävää kohtelua kassahenkilöiltä. Aina ollaan valmiita palvelemaan. Autoilen ja käyn jopa viereisessä kaupungissa muutaman kilsan päässä ostoksilla. Kaupat ja marketit vaihtuvat tämän tästä, eli tulee kohdattua runsaasti erilaisia kassoja.
Ai, yksi kokemus on, kun kerran neuvonnassa korjautin kassan tekemää väärää lyöntiä ja perin takaisin minulle kuuluvat rahat, sanoen, että teillä tehdään nykyään paljon virheitä, niin tuo aspa sanoi, että niin näyttää olevan muuallakin.
Laitoin johtoryhmään välittömästi kirjallisen valituksen hänen nenänsä edessä ;D Pisti suunsa kiinni siinä vaiheessa. Ja hänhän ei itse asiassa ollut edes kassa, vaan neuvonnan työntekijä.
Vai että oikein johtoryhmään laitoit viestiä kun toinen kertoi tosiasian 😄. Joka paikassa tehdään
Tuo henkilö tiuskaisi minulle näin: "Kyllä näitä virheitä vaan tulee, mullekin lyötiin väärin Lidlissä pussilakanoiden hinta"!!! Ja naurahti siihen päälle.
Ja näinkö vastataan asiakkaalle, joka ihmettelee sitä, kun nykyään melkein joka kerta on lyöntivirhe kassakuitissa? Minun edessäni ei todellakaan tarvitse madella, kunnioitan kassahenkilöitä, mutta kun ei edes pienintä pahoittelua. Ja voit uskoa, että sävy oli hyvin ivallinen. ja sellaista en siedä.
En minä hänestä henkilökohtaisesti valittanut, vaan niistä virheistä, joita tulee ihan liikaa. Mitä älyä on suoda asiakkaalle esim. laputettuja aletuotteita, kun niistä usein peritäänkin se normaali hinta? Lopuksi vielä kassa kysyy, että tarviitko kuittia? Tietenkin tarviin, jotta voin tarkastaa ne virheet tai palauttaa pilaantuneen tai huonon tuotteen jne.
Hyvin harvoin olleet, havaittu sen sijaan, useat asiakkaat käyttäytyvät oudosti.
He vihaavat omaa elämäänsä ja purkavat oman pahan olonsa siihen asiakkaaseen. Toki myös välillä toistekin päin, että ne elämäänsä vihaavat asiakkaat purkavat oman pahan olonsa siihen myyjään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai että oikein johtoryhmään laitoit viestiä kun toinen
Voin kertoa, että todellakin virheitä tulee. Ihmiset luulevat vieläkin, että hinnat asetetaan kaupoissa, tavaraa on pilvin pimein kaupan takavarastossa, ja jos ei ole sitä saa, kun vaan viitsii tilata. No asia ei ole näin, koska kaikki toiminnot on automatisoitu. Ketjukaupoissa hinnat muutetaan keskitetysti kaikkiin kauppoihin. Aina se ei mene maaliin, vaan hintoja jää jostain syystä muuttumatta. Henkilökunta ei sitä tiedä, ennen kuin joku on kassalla sellaisen tuotteen kanssa, josta tarjous ei tulekaan, vaikka kaikki olisi oikein tehty. Siksi asiakkaiden on myös oltava hereillä ja tarkastettava kuitti heti, ellei kassanhoitaja huomaa. Virheiden sattuminen kun on inhimillistä, myös niiden punalappuisten kohdalla. Ihan oma tarinansa ovat ne asiakkaat, jotka lukevat mainoksen lehdestä tai hintajulisteen hyllystä katsomatta yhtään, mikä tuote on tarjouksessa. Sitten otetaan jokin saman näköinen tuote, ja lopputulemana on kauhea huuto ja raivoaminen, kun taas huijattiin.
Se, että koit aspan olleen ivallinen on tietysti ikävää, mutta tässäkin tapauksessa hän on varmasti saanut kuraa niskaan aimo annoksen ennen sinua, ja sinun jälkeesi. Eipä tuo oma asenteesikaan niin valtavan ihana ollut, kun voitonriemuisena päätit oikein johtoryhmälle avautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai että oikein johtoryhmään laitoit viestiä kun toinen
No olisit kirjoittanut näin kuin nyt etkä kuten edellä aiemmin ihan eri sanoin. Siinä nimenomaan kerroit miten halusit näpäyttää työntekijää sulkemaan suunsa. Et puhunut myyjän ivallisuudesta mitään. Luuletko että muut eivät ole huomanneet virheitä. Niitä todellakin tulee ihan joka paikassa. Väsyy kait siihen korjaamiseen kuka tahansa.
Tuota kuitin kysymistä en itsekään ymmärrä, se pitää tarjota aina jokaiselle asiakkaalle etenkin jos ostaa vaatetta. Sanoin aina että vaihto onnistuu vain tällä kuitilla jos et sovittanut.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapa nyt yksi juttu. Onko siis niin että ainoa ihmiskontakti jolle sanotaan edes päivää on se kassahenkilö?
Sitä kun jatkuvasti pohditaan että miksi se hymyili, onko se ihastunut. Uskaltaako pyytää kassahenkilöä kahville. Kassahenkilö sitä ja kassahenkilö tätä.
Pyöriikö todellakin teidän nuppineulan päähän mahtuva maailmanne pelkästään kaupan kassoje ympärillä? Niinkö rajoittuneeksi on mennyt hyvin monen suomalaisen elämä?
On todella surullista jos ainot sanat joita oman kämpän ulkopuolella puhutaan ja kuullaan on kassahenkilön kanssa.
Näin se vaan monella on, yllätys yllätys. Onhan se ehkä jollekin surullista. Monet asuu yksin, eivät käy töissä joten myyjät/kassat on ainoat joille pääsee puhumaan livenä. Pyöriikö maailma kassojen ympärillä? No ei pyöri terveillä ihmisillä. Puhelin on keksitty ja se nyt jokaisella on käytössä.
Päätin johtoryhmälle avautua, koska se on ihan laillinen keino ja heillä näytti siihen olevan tarjolla myös varta vasten laadittu "Asiakaspalaute" -kaavake. Miksi tällaisia sitten on, pelkkää kiitostako niihin laitetaan?
Uskoisin, että kauppa kuitenkin haluaa asiakaspalautetta ottaa vastaan, siis kaikenlaista, mikä auttaa heitä parantamaan sitä palveluaan. Ne, jotka eivät palautetta anna, haukkuvat vaan, ja kenties siirtyvät toiseen kauppaan.
Korostan vielä sitä, että tätä aspaa en solvannut tai sanonut mitään henkilökohtaisesti negatiivista, vaan ainoastaan kritisoin sitä valtaisaa virheiden määrää. Tuolla mainitsemallani kerralla oli kuitissa jopa kaksi eri lyöntivirhettä. Ja jos ostoksia oli 10, on se jo paljon.
Mitään parannusta ei koskaan tapahdu, jos herkkähipiäiset eivät osaa ottaa palautetta vastaan, eivätkä kehity ja kehitä toimintaansa.
Ja kas, kun tuon palautteeni jälkeen ei ole virheitä kuitistani löytynyt. Eikä tuo asiakkaiden syöksyminen sinne aspan luukulle korjauttamaan näitä virheitä kovin kivaa sille työntekijällekään taida olla?
Itse ihmettelen, miksi jotkut kaupan kassat on niin ystävällisiä, vaikka jurnotan siinä vaan ankeana ja murisen sillain matalalta hiljaa.
Meluisa työympäristö, huono liksa, paskamaisia asiakkaita... Vieläkö haluat tietää jotain?
Surkeesti palkattua liukuhihnatyötä, masentaa.
Vierailija kirjoitti:
Sopii mennä kokeilemaan kassatyötä. Saa olla aika vahvat hermot ja paksu nahka, että jaksaa hymyillä läpi kaiken sen pierun- ja hienhajun ja urputuksen. Asiakkaat osaavat olla pahimmillaan todella veemäisiä, eikä kassan edes tarvitse kaikkea sietää, ihmisarvo se on heilläkin.
Jep ja jos jaksaa hymyillä niin asiakkaat jättävät valituksia että oli tekohymy tai edelliselle asiakkaalle hymyiltiin enemmän...
Kun pakkaa tavaroita kassiin, jotkut kassat eivät pyöritä hihnaa, vaan katsovat, kun asiakas joutuu kurkottamaan tavaroita kauempaa hihnalta. Syy moiseen ? Terveisiä vaan sinne Lohjan Prismaan.
"Vai oikein johtoryhmään laitoit palautetta"?
Kyllä niin tein, koska kärsittyäni jo pitempään asiasta, eli väärästä perinnästä (siinä menettää hei rahaa) päätin tehdä niin. Mitta tuli täyteen.
Olen myös kuullut, että firmat tekevät asiakastyytyväisyyskyselyjä ja -mittauksia, eli pitäisikö vaan hyssytellä? Etkö itse halua kunnollista palvelua, mikä ei tarkoita asiakkaan mielistelyä eikä sitä "hyvää päivänjatkoa", vaan ainoastaan sitä, että kassakuitti on oikein!
Jos sinä olisit siellä johtoryhmässä, niin etkö itse haluaisi tietää mitään asiakastyytyväisyydestä, palautteesta ja ennen kaikkea sitä, jos kuitit kuhisevat virheitä? Syyksi kerrotaan "kauhea kiire".
Mihin siitä kassalta on kiire, kun sulla on ennalta määrätty työaika? Tauotkin pystyy näköjään pitämään, aina on tulossa toinen tilalle, ja siitä lähdetään kahville jne.
Vai että oikein johtoryhmään laitoit viestiä kun toinen kertoi tosiasian 😄. Joka paikassa tehdään virheitä koska työtahti on kiristynyt, vaatimukset kasvaneet, väkeä vähennetty. Tietysti tulee virheitä enemmän koska ihmiset nyt vaan eivät ole koneita. Koneetkin tekee virheitä. Tuliko hyvä mieli kun pääsit näpäyttämään myyjää oikein johtoryhmällä pelottelemalla. Asiakas ei ole aina kuningatar, useimmiten täysi toope.