Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"En malta etätyöpäivän aikana pitää taukoja." Pelkkää hyvesignalointiako?

Vierailija
22.09.2024 |

Hämmästyttävää miten moni väittää näin, vaikka tilana ei suinkaan ole päivän aikana joka hetki online. Onko tällainen puhe pelkkää hyvesignalointia tyyliin hei kaikki, huomatkaa kuinka ahkera meikäläinen on?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tiedät ettei se tila kerro kaikkea? 

Vierailija
2/25 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta etänä työskentelyn yksi parhaista puolista on se, että tauot voi ajoittaa vapaammin kuin toimistolla ja viettää halutessaan jotenkin muutenkin kuin kahvipöydän ääressä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en onneksi voi tehdä etätöltä. Koronan alkuaikoina sitä jouduin muutaman kuukauden tekemään ja totesin että se ei sovi mulle ollenkaan. Mulla ei ole kotona mitään sopivaa tilaa siihen, jouduin työskentelemään keskellä keittiötä. Siinä ne työkamat muistutti itsestään koko ajan. Tein töitä ympäri vuorokauden. En 24/7 mutta saatoin avata koneen yöllä klo 3 kun en saanut nukuttua. Tein aamulla, tein päivällä, tein illalla, tein yöllä. Ihan hirveää aikaa. 

Vierailija
4/25 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ovat koko ajan "poissa", jottei heitä seurattaisi.

Vierailija
5/25 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en onneksi voi tehdä etätöltä. Koronan alkuaikoina sitä jouduin muutaman kuukauden tekemään ja totesin että se ei sovi mulle ollenkaan. Mulla ei ole kotona mitään sopivaa tilaa siihen, jouduin työskentelemään keskellä keittiötä. Siinä ne työkamat muistutti itsestään koko ajan. Tein töitä ympäri vuorokauden. En 24/7 mutta saatoin avata koneen yöllä klo 3 kun en saanut nukuttua. Tein aamulla, tein päivällä, tein illalla, tein yöllä. Ihan hirveää aikaa. 

Oletko yrittäjä?

Vierailija
6/25 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko yrittäjä?

Tein tosiaan töitä kuin yrittäjä, opettajan palkalla. Hullua. 

Vierailija
7/25 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ovat koko ajan "poissa", jottei heitä seurattaisi.

Joitakin seurataan 24/7, vaikka eivät olisi missään töissä.

Vierailija
8/25 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulle käy aika helposti noin eli jos on jokin mielenkiintoinen työtehtävä, menen sellaiseen flow-tilaan ja unohdan kaiken muun. Tämä siis on ihan ongelma, kun pystyy keskittymään liian hyvin liian pitkiksi ajoiksi, unohtuu syömiset ja tauot. Työn liskso mulle voi käydä sama esim. Lukemisen suhteen eli luen yöt läpeensä enkä hoksaa mennä nukkumaan. Ei siis kivaa enkä suosittele kenellekään.

Vierailija
9/25 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama ongelma, etänä ei muista pitää taukoja. Oikein keskityn siihen, että muistan tauottaa työskentelyä. Ei ole hyvä tehdä tauotta töitä. Sekä työn laatu että terveys kärsivät. Teen työtehtävän kerrallaan ja pidän pikku tauon. Sitten siirryn seuraavaan. Kun tulee keskeytys eli puhelu tai viesti, johon pitää reagoida heti, hoidan sen ja keskityn palaamaan todo-listaani ja kesken jääneeseen työtehtävään. Ja sitten tauko.

Vierailija
10/25 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva oikeasti ahkeroi kotona.

Vierailija
11/25 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyössä voi olla myös hankalampaa hahmottaa taukoja, jos ei istu puoleksi tunniksi lounaspöytään kuten toimistolla, vaan syö pikaisesti koneen ääressä. 

Niitä lyhyempiä "pyykinripustuksia" tai muita muutaman minuutin taukoja ei tule laskettua tauoiksi. Varsinkin jos niidenkin aikana työstää mielessään jotain työasiaa.

Vierailija
12/25 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minulla unohtuu tauot, niin käy nimenomaan toimistolla. Ei viitsi mennä ruuhka-aikana kahvihuoneeseen ja se sitten jää. 

Vierailija
13/25 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun minulla unohtuu tauot, niin käy nimenomaan toimistolla. Ei viitsi mennä ruuhka-aikana kahvihuoneeseen ja se sitten jää. 

Minusta ei ole virkistävää tauolla kuunnella kälätystä. Mieluummin käyn sen vartin kävelemässä. Toimistolla ei vain kehtaa häipyä hetkeksi, vaikka periaatteessa kai tauko pitäisi saada käyttää miten haluaa. Etänä sitten ulkoilen, jotta saan vaihtelua istumiselle ja raitista ilmaa.

Vierailija
14/25 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikös tämä kerro sinusta ihmisenä, että olet vähän hölmö? Vielä opettaja eli tuskin näkyy palkassa tämä omistautuminen. Vai eikö sulla vaan ole muuta sisältöä elämässä kun työ?

Vierailija
15/25 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän kyllä lounastauon, mutta kahvitauot jää kotona pitämättä. Ei niitä kyllä toimistollakaan tule läheskään aina pidettyä, mutta edes joskus, kun on kiva mennä vähän turisemaan työkavereiden kanssa.

Vierailija
16/25 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sen verran huono työntekijä että pidän tauot toimistolla sekä etänä. Ja vielä ylimittaiset. Aiemmin podin huonoa omatuntoa etäpäivien tauoista, en kehdannut olla kuin sen vartin, ettei tule sanomista kun kone näyttää etten ole online. Nykyään olen reippaasti yli sen eikä tunnu missään.  Paska palkka ja tylsä työ, muutan tapoja jos sanomista tulee tai alan saamaan kohtuullisen rahallisen korvauksen työajastani.

Vierailija
17/25 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai johtuuko tuo "tauoton" työskentely siitä, ettei esimerkiksi työpäivän aikana Iltalehden sivustolla vietettyä aikaa lasketa tauoksi niin kauan, kun istuu työkoneen ääressä, vaikkei työtä teekään?

Vierailija
18/25 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavassa lauseessa sitten kehutaan miten paljon enemmän saa etätöissä aikaiseksi kuin lähitöissä. No kai sitä saa kun tekee ilmaista ylityötä.

Vierailija
19/25 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minullakin unohtuu usein etätöissä tauot pitää. Yhdistän sen siihen, että kotona yksin koneen ääressä ei oikein ole muuta tekemistä, joten teen töitä sitten syödessäkin enkä varsinaisesti osaa siitä irtaantua. Toimistolla kun tauot on enemmän sellainen "sosiaalinen tapahtuma" ja mennään porukassa sinne lounaalle.

En sitten tiedä tuosta "läsnäolon näkymisestä", en ole siihen kiinnittänyt huomiota enkä tiedä, milloin se näkyy ja milloin ei. Minulla on koneella aina useampi työpöytä auki, ja yhdessä näissä on teams ja outlook auki, tiedä sitten, näkyykö siinä läsnä vai poissa, jos minulla on sillä hetkellä eri työpöytä käytössä...

Vierailija
20/25 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minullakin unohtuu usein etätöissä tauot pitää. Yhdistän sen siihen, että kotona yksin koneen ääressä ei oikein ole muuta tekemistä, joten teen töitä sitten syödessäkin enkä varsinaisesti osaa siitä irtaantua. Toimistolla kun tauot on enemmän sellainen "sosiaalinen tapahtuma" ja mennään porukassa sinne lounaalle.

En sitten tiedä tuosta "läsnäolon näkymisestä", en ole siihen kiinnittänyt huomiota enkä tiedä, milloin se näkyy ja milloin ei. Minulla on koneella aina useampi työpöytä auki, ja yhdessä näissä on teams ja outlook auki, tiedä sitten, näkyykö siinä läsnä vai poissa, jos minulla on sillä hetkellä eri työpöytä käytössä...

Eli shoppailet työnteon lomassa netissä ja kirjoittelet vauvapalstalla, muttet laske sitä tauoksi, kun et fyysisesti poistu työpisteen ääreltä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä