Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Henkilökunnan tauot/tehtävät päiväkodissa

Vierailija
19.09.2024 |

Olen ajatellut tehdä keikkatyötä päiväkodeissa Seuren kautta. Olen aiemmin tehnyt työharjotteluja päiväkodeissa sekä muutamia keikkoja, mutta näistä on jo useampi vuosi aikaa. Voitteko kertoa mitä keikkalaiselta odotetaan tai ylipäänsä käytännöistä päiväkodeissa? Tiedän, että on paikkakohtaista, mutta omia kokemuksianne vakkarina ja keikkalaisina. 

Esim. kun on päiväuniaika ja jos sijaiselle sanotaan, ettei tarvita nukutukseen apua tai ylipäätään nukkariin koko päiväuniaikana, niin mitä silloin tehdään? Mitä henkilökunta minulta odottaa? Mielellään olisin nukkarissa, mutta esim. yhdessä päiväkodissa yksi hoitaja oli varannut sen tehtävän itselleen. Siis että useampi oli nukutuksessa, mutta kun lapset nukahti, hän halusi aina jäädä sinne sohvalle torkkumaan/lukemaan lehtiä. Mikä oikeus sillä oli jäädä? Entä jos minä sijaisena haluaisin jäädä?! Sijainen on aina heikommassa asemassa, tiedän. Niin väärin. No, jos en ole nukkarissa, niin mitä sitten teen? Vietän sen ajan kahvihuoneessa? Entä jos en halua olla siellä, vaan haluan omaa rauhaa (mitä nukkarissakin saisi)? Voinko vaan olla jossain ryhmätiloissa sohvalla puhelinta räpläten tai vaan silmät kiinni "torkkuen"? (joskus näin, kun joku vakkari näin teki). Katsotaanko pahalla tai pidetäänkö outona? En ole mikään kovin sosiaalinen, enemmän introvertti ja haluaisin olla ainoan tauon hiljaisuudessa itsekseni enkä välttämättä kahvihuoneessa. Eikä tarvetta ole kummemmin tutustua kehenkään, jos teen satunnaista keikkaa. Vai odotetaanko minulta jotain, tyyliin laitappa noita askarteluja seinälle sillä aikaa kun lapset nukkuu? Tai järjestele kaappeja tms. Jos odotetaan, niin kai joku kertoo siitä? Ja kai mulla kuitenkin joku ns. tauko on siltikin? 

Jos on vapaata leikkiä ohjelmassa, niin odotetaanko, että menen itse mukaan leikkiin, muovailee tms. Vai riittääkö, että annan lapsille muovailuvälineet ja itse seuraan sivusta? Välillä jotkut lapset ns. haahuilee siellä, niin haittaako jos ne tulee mulle juttelee ja vaan jutellaan siinä sohvalla istuskellen? Vai pitääkö patistaa leikkimään, ehdottaa et ollaanpa muistipeliä, luetaan kirjaa tms?

Sitten ulkoilut. Miten kestätte ulkoilut pihalla töröttäen kylmässä? Itse todella vilukissa ja palelen siis tosi helposti. Saanko olla hippaa, jumpata tms. lasten kanssa ihan omasta aloitteesta? Pidetäänkö tyhmänä/yliaktiivisena tai jopa ajatellaan ettei noin kuulu/saa tehdä ellei ole suunniteltu ohjattua leikkiä ulkoiluun? Saako ulkona jutella lasten kanssa vai pitääkö sielläkin yrittää ohjata ne leikkeihinsä? Tai jos haluan olla itsekseni, niin haittaako? En välitä välttämättä small talkata aikuisille siellä. 

Ja vielä miksi se sijainen/harjoittelija laitetaan aina ekaksi ulos ja viimeisenä sisälle? Itse ihan jäässä aina ja ärrrsytttää niin paljon, kun en saa jäädä pukemaan lapsia, vaan autan ehkä pukemisessa hetken et ekat saadaan puettua ja sit tulee aina se:  Maija, sinä voisitkin mennä jo ulos... argh! Ja sit jään aina viimeseen lapseen asti sinne värjöttelee, vaikka eikö olisi loogista, et se joka menee ekana ulos, tulee sieltä ekana pois? Miten voikin niin paljon sitten ärrsyttää ja tekis mieli olla ihan jossain muualla ja ärsyttää kaikki hoitajat ja koko paikka! Tiedän, että ne ekana sisälle menevät menee laittaa esim. ruokailua valmiiksi, mutta eikö se henkilö voisi mennä sitten sinä päivänä myös ekana ulos? Joku menee kuitenkin myös auttaa riisumisessa. Miksi mä en saa mennä, kun menin kuitenkin ekana ulos?! ihan väärin yhden joutua värjöttelee vaikka 1,5h pihalla.

Jatkuu...

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkoa..

Tässä nyt näin alkuun; jos noihin osaisitte jotain vastata. Tiedän, että päiväkoti ei ole munlaiselle ihmiselle varmastikaan paras työpaikka, koska siellä on liikaa ns. vapaata oleskelua ja palloilua ja kun ei tiedä talon tapoja, niin ei tiedä mitä multa odotetaan ja mitä pitäisi/voisi tehdä (esim. just järjestellä jotain, laittaa valmiiksi seuraavaa hommaa/jotain askarteluja yms). Mulle olis helpompi kun joku vaan sanoisi mitä pitää tehdä. Voin kysyäkin, mut tuntuu hölmöltä koko ajan kysellä. Ja taas voin alkaa oma-aloitteisesti tekemään, mut sekin tuntuu, et no voiko näin tehdä. Esim. kun olin opiskeluaikana harjoittelussa päiväkodissa, niin oli helppo kun tiesi, et nyt meen auttaa nukutuksessa ja sit siellä sanoi hoitaja/lto et voin nyt lähtä tauolle ja tulla sillon ja sillon päästää hänet tauolle ja valvomaan nukkuvia ja tiesin aina kauanko tauko kestää ja sain tehdä mitä halusin sen ajan. Sama kun melkein kaikissa työpaikoissa, joissa on lakisääteiset tauot, ne saa pitää miten haluaa ja missä haluaa. Olen siis ollut muissakin työpaikoissa, ja tuo päiväkoti on jotenkin ihan erilaista, kun niitä varsinaisia taukoja ei oikein ole. Just semmoista palloilua et mitä tässä tekis ja miten tässä saa olla ja miten pitää olla ja mitä multa odotetaan jne. Varmastikaan ei ole sitä, jos tietää jo talon tavat ja on ollut paikassa pitkään, mut ainakin mitä kokemusta mulla on lyhyistä pätkistä eri päiväkodeissa, niin lähes aina sama fiilis. 

Olen tehnyt liukuhihnatyötä ja toimistotyötä; niissä tietää tarkalleen mitä pitää tehdä ja millon on tauko ja mitä tauolla voi ja saa tehdä. Helppoa, mutta omalla tavallaan raskastakin, varsinkin tarkkaan kellotettu liukuhihnatyö. Toimistotyö etätyömahdollisuuksineen oli ihan mukavaa, vaikka päätteen äärellä istuminenkaan ei mitään herkkua ole. Varsinkin jos työ itsessään on aika yksitoikkoista. 

-ap

Vierailija
2/19 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten oikein olet pystynyt ylipäätään olemaan työelämässä, kun on noin paljon haasteita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei päiväkodissa voi olla mitään tuollaista haahuiluaikaa! Siellä tehdään töitä, ei lepäillä nukkarissa tai tuijotella puhelinta.

Kun yksi on lasten kanssa nukkarissa, niin ryhmän muut valmistelevat ja suunnittelevat seuraavia toimintoja, osa on isompien (ei päiväunia nukkuvien) kanssa, osa tekee paperitöitä ja iso osa nukkariajasta on aikuisten yhteistä toimintaa arjen sujuvoittamiseksi.

Jos meillä sijainen odottaisi, että hänellä on päivällä 2 tuntia vapaata aikaa lueskella aikakauslehtiä, niin olisi aika ripeästi entinen sijainen.

Vierailija
4/19 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kertokaa sitten mitä siellä tehdään? JOs uutena tulee päiväksi pariksi sijaistaa, niin mistä minä osaan yhtäkkiä alkaa suunnittelee jotain unien jälkeen alkavaa askarteluhetkeä tai jumppatuokiota?!  Pyytäkää vaikka avuksi tms. Toki osaan itskin kysyä, mutta ainakin viime paikassa ohjattiin vaan et täällä taukohuone ja moni tuli sinne kahville/hakee kahvit. Ja näin tosiaan yhden hoitajan siellä istuvan ja sitten sohvalla istui silmät kiinni pitäen oman rauhoittumis/rentoutumishetken. Mistä minä tiedän, mitä mun sit pitää siellä tehdä... siinä ryhmässä ainakaan ei kukaan unien aikaan tehnyt mitään ryhmätiloissa, koska menin sinne eikä siellä ollut ketään (paitsi nukkarissa).

Mut yritänkin päästä ihan pienten puolelle, niin se on enemmän hoivaavaa työtä, syliä tms. Eli enemmän rutiininomaisempaa?  Voi istua lattialla ja "leikkiä" tai sylissä leikittää eri leikkejä, körö körö kirkkoon, kuoppaista tietä jne. ilman et tarvii jutella lapsille/vastailla kaikenlaisiin uteluihin tai keksiä niille tekemistä ettei ne vaan koko ajan "roiku" minussa. Ulkoilutkin ehkä lyhyempiä? Harmi vaan, kun joissain keikoissa ei ilmoiteta minkä ikäisten ryhmä kyseessä. Mainitaan vaan, et päiväkodissa on neljä ryhmää: maahiset, peikot, menninkäiset ja mörriäiset, tervetuloa mörriäisiin!  

Ja harmi kun tuntuu, et pienten ryhmissä keikkoja on vain vähän. 

-ap

Vierailija
5/19 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitkään ollut kotona omien lasten kanssa. Siinä on oma vapaus tehdä tai olla tekemättä; tykkäsin. On oman itsensä herra eikä muiden pompoteltavana, tyyliin just tuo ulkoilu päiväkodissa et meet ekana ja tuut vikana. Ja vauva-aika oli kivaa, kun se oli sitä sylittelyä ja perushoivaa, ei niinkään askarteluja ja puistoissa olemista. 

-ap

Vierailija
6/19 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy siellä mitä he haluavat. Käytännössä teet paikkaavaa jalkatyötä. Eli olet ekana ulkona ja vikana menet sisälle.

Ole oma itsesi ja keksi liikuttavia juttuja lapsille.

Vierailija
7/19 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, minusta olisi kiva jos sinunkaltaisesi ihminen sijaistaisi lapseni alle 3 v ryhmässä. Kuulostat siltä että olisit siellä lapsia varten ja keskityisit hetkeen.

Harmi ettet ole saanut kunnollista ohjeistusta keikkatöissäsi. 

Vierailija
8/19 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat ap sosiaalisesti rajoittuneelta ja ehkä kirjolla olevalta. Töissä tehdään töitä ja jos et tiedö mitä tehdä, niin kysyt. Ei töihin mennä tekemään mieleisiä asioita eikä ainakaan pitämään kahden tunnin taukoja. Et si työelämässä voi olla jos et edes osaa kysyä vaikka "oisko mulla jotain kaappien täyttelyä nyt kun lapset nukkuu?"

Vierailija
9/19 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo päiväkoti missä viimeksi olin avustajana, niin se ryhmä (jossa erityislapsia) oli tyyliin ekana ulkona ja lähti viimeisenä. Kello oli jo 11.30 kun osa oli vielä ulkona. Hyvä kun 12 oltiin syömässä. Lapset kiukkuisia siinä ruokaa odotellessa kuunnellessa satua. Eikä ihme. Tilat oli ahtaat. Se tila, missä oli pöydät, oli niin ahdas et piti sivuttain kulkea. Lisäksi pieni nukkari ja toinen huone sekä eteisessä leikkivät. Ryhmän henkilökunnan wc oli samassa kuin pukuhuone; eli pöntön vieressä oli naulakot jossa henkilökunnan vaatteet. Lattialla laukut,reput ym. Ahdistava paikka kaikkinensa. Ja sinne Seuren kautta avustajaksi suht vaikeasti autistiselle lapselle ilman aiempaa kokemusta erityislapsista. Makoili lattialla, kun piti mennä vessaan, lähteä ulos jne. Olin aika kädetön. Yritin etukäteen kysyä tietoa lapsesta, et tietää mihin on ryhtymässä, mutta eivät saa kertoa mitään. No arvaa olinko siellä 2kk niinkuin alunperin piti, en. Olin viikon. Olin niin ärsytyksissä ja ahdisti niiden lasten puolesta, et heippa. Teki mieli niiden vanhemmille ilmoittaa et missä ahtaudessa joutuvat olemaan ja pitkään ulkona ja nälässä odottaa ruokaa, kun voisi hyvin lähteä aiemminkin sisälle kuten muut ryhmät teki. Ruokailu oli omissa tiloissa, eli ei siitäkään ollut kyse, et piti odottaa, et joku ryhmä syö ensin. 

-ap

Vierailija
10/19 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat ap sosiaalisesti rajoittuneelta ja ehkä kirjolla olevalta. Töissä tehdään töitä ja jos et tiedö mitä tehdä, niin kysyt. Ei töihin mennä tekemään mieleisiä asioita eikä ainakaan pitämään kahden tunnin taukoja. Et si työelämässä voi olla jos et edes osaa kysyä vaikka "oisko mulla jotain kaappien täyttelyä nyt kun lapset nukkuu?"

Kuka on puhunut kahden tunnin tauoista? Olen valmis olemaan esim. nukkarissa, miksi joku tietty ihminen saa valita olevansa aina nukkarissa? Siihen tyyliin, et "en juo kahvia, mee sä vaan kahville, mä voin (lue haluan) olla täällä". No niin mäkin haluan, joten mee sä vaan vaikka kaakaolle, jos et juo kahvia tai suunnittelee niitä jumppajuttuja tai järjestelee kaappeja. Mäkin haluan mielelläni olla hetken pimeässä huoneessa rauhassa, mitä siivota kaappeja. Voisko vaikka vuorotella?

Ja tuo paikka missä menin ekana ulos ja tulin vikana ja kaikenlisäksi se ryhmä oli aina ekana ulkona ja lähti vikana (vrt. muut ryhmät), niin olin siellä henkilökohtaisena avustajana en tekemässä jotain päivän parin keikkaa. Ja silti minut laitettiin aina ekana ulos ja vikana sisälle. Sitä olis jatkunut varmasti seuraavat 2kk, jos olisin jäänyt sinne. 

Mietin, jos menisi pienten puolelle, niin nehän on (ainakin suurin osa) niin lutuisia, etten tiedä pystynkö olemaan halimatta ja rutistelematta. Se kai ei lienee sallittua? Omiani paljon pusuttelen ja pienenä pusuttelin äitiä ja siskoa (mua kutsuttiin pusu-iitaksi). En ole vieraita lapsia pusuttelemassa, mutta tiedän sen tunteen, kun joku pienen pämmy siinä istuessaan sylissä, niin kiva nuuhkutella tukkaa ja rutistaa :) Osittain mietin voisinko olla siellä, koska säälittäisi liikaa ne alle vuosikkaat. Yhdessä päiväkodissa tuli melkein itku, kun näin ulkona konttaavan pienen, räkä valui nokasta ja haalarin lahkeet laahasi perässä. Olin itse raskaana, niin ehkä sekin herkisti tunteet. Kun muistan samasta päiväkodista, kun oltiin ulkona, et hanhiparvi lensi siitä yli ja sekin alkoi itkettää, kun ajattelin et muuttavat etelään.. ihan tyhmää, mut laitetaan raskauden piikkiin :) Mut oon yleensäkin aika herkkä muutenkin tuollaiselle, en hanhien syysmuutolle, vaan kun pienet itkee vanhempiensa perään tai on just jotain alle vuosikkaita joiden paikka olisi mielestäni kotona tai vähintääkin jossain pienessä perhepäivähoidossa. Tosin koen, että mulla olisi annettavaa juuri pienten ryhmään. 

-ap

Vierailija
11/19 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ap, minusta olisi kiva jos sinunkaltaisesi ihminen sijaistaisi lapseni alle 3 v ryhmässä. Kuulostat siltä että olisit siellä lapsia varten ja keskityisit hetkeen.

Harmi ettet ole saanut kunnollista ohjeistusta keikkatöissäsi. 

Voi kun kiva kuulla :) 

Vierailija
12/19 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppis

Vierailija
13/19 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et taida olla oikea ihminen siihen työhön

Vierailija
14/19 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsen ryhmässä aina kun oli uusi sijainen laitettu nukkariin niin oli ne lapset saanut sen riehumalla itkemään eli ei se välttämättä niin helppoa ole istua pimeässä huoneessa silmät kiinni lepäämässä...kyllä ne lapset tottelee tuttuja hoitajia paremmin ja ehkä siinä on ajateltu myös sijaista...

Vierailija
15/19 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsen ryhmässä aina kun oli uusi sijainen laitettu nukkariin niin oli ne lapset saanut sen riehumalla itkemään eli ei se välttämättä niin helppoa ole istua pimeässä huoneessa silmät kiinni lepäämässä...kyllä ne lapset tottelee tuttuja hoitajia paremmin ja ehkä siinä on ajateltu myös sijaista...

Sijainenkin voi komentaa ja jos se ei tehoa niin antaa rangaistuksia. Esim. kantaa lapsen nukkarin ulkopuolelle seisomaan, kunnes lapsi alkaa totella.

Vierailija
16/19 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut päiväkodissa töissä ja myös nukkarissa. Ei siellä alkuun yleensä kukaan yksin ole. Tuossakin tapauksessa, missä se yksi hoitaja välttämättä halusi jäädä sinne vahtii nukkuvia olin siellä itsekin nukutusvaiheessa mukana ja oli ainakin kolmaskin vielä. Lapset nukkui siinä vaiheessa, ainakin suurin osa kun lähdin pois. Ja aiemmassakin työpaikassa jossa olin harjoittelussa tehtiin samoin, mutta sain itsekin olla siellä vuorollani valvomassa nukkuvia. Eli useampi on nukuttamisvaiheessa siellä ja sitten yksi jää ja jossain vaiheessa vaihtuu eli joku tulee päästää sen joka jäi niin pois.

Mut ei näin voinut tuolla yhdessä paikassa, kun se yks halusi omia nukkarin koko päiväuniajaksi sen takia vaan kun "en juo kahvia". Halusi vaan itse olla siellä hiljaisuudessa mikä ymmärrettävää kun on vilinässä ja melussa koko päivän. Mut niin voi moni muukin haluta, joten vuorollaan pitäisi saada heidän olla, jotka sitä haluaa. Kaikkihan ei välttämätttä halua ja niin antoi ymmärtää tämäkin hoitaja, et hän voi ns. uhrautua kun ei juo kerta kahvia. Sanoi sen siihen tyyliin, mut luin rivien välistä, et oikeasti halusi olla ja pitää paikkansa, ettei kukaan sijainen sitä ainakaan vie. Useinhan sijaisuudet on pitkiäkin pätkiä, esim useampi kuukausi. Pitäähän siinä lasten tottua sijaitseen ja muiden hoitajien antaa mahdollisuus heidän totutella. Eikä noin et nyt ne riehuu, sijaisella ei asiaa missään vaiheessa uniaikaa nukkariin ikinä koskaan. Nih. 

Vierailija
17/19 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap,

Kirjoita mieluummin kirja, monisivuinen.

Sinulla tuntuu olevan paljon sanottavaa.

Ps. Suomalaiset suuret kunnat eivät enää palkkaa sijaisia päiväkoteihin johtuen koko maan hallituksesta, leikkauksista, uusista kuntien kulueristä ja sote-uudistuksen rahaimurista. Kuntien taloudet ovat todella kireällä, joten energiakysymykset, puolustus ja turvallisuus sekä huoltovarmuus menevät pikkulasten hoidon edelle.

Suurten kuntien päiväkoteihin on palkattu halvalla yksiköiden sisäiset, kiertävät sijaiset, jotka ovat pääosin kouluttamattomia tai matalasti koulutettuja maahanmuuttajanaisia. He tekevät, mitä sanotaan eivätkä vaadi mitään. Kunnat eivät halua maksaa ulkopuolelta ostetuista sijaisista eivätkä myöskään työttömyys- tai sosiaalitukia heikosti työllistyville ihmisille, joten tällä mallilla on kolme asiaa hoidettu samalla kertaa.

Lisäksi vakityöntekijöiltä vaaditaan sairauspoissaoloista lääkärin todistus ensimmäisestä päivästä alkaen ja 5 sairauspoissaolon jälkeen joutuu työkykyarvioon. Voi tippua osatyökykyiseksi, jolloin palkka pienenee paljon ja ekana poistetaan kivat työtehtävät ja jäljelle jää "muut työnantajan määräämät tehtävät". Sitten todetaan, ettei sinulle oikeastaan ole enää käyttöä, etsi jotain muuta, tsemppiä vaan. Hallitus auttaa ruuvin kiristyksessä laittamalla ensimmäisen sairauspäivän poissaolon palkattomaksi. Sijaisille ei enää ole tarvetta.

Tämän ohella valtio sijoitti jälleen miljoonia uusien vaka-opettajien koulutukseen, joten uutta, nuorta, naiivia, halvempaa ja terveempää ihmisresurssia pukkaa tulemaan vaihdevuosista, ikääntymisestä, sairauksista ja uupumisesta kärsivien kalliiden vanhojen työntekijöiden tilalle - työnantaja haluaa niistä eroon ennen eläkkeelle pääsyä, ettei joudu maksamaan. Uusille ei enää kirjoiteta yhtä kalliita työsopimuksia kuin aikanaan niille nyt vanhoille.

Huomaa myös, että irtisanomisuhan alla olleita hoitajia on muuntokoulutettu opettajiksi suuret määtät viime vuosina. Se ansa ei mahdollista irtisanoutumista, vaan olet sitoutunut "pätevöitymisesi jälkeen" vuosiksi työnantajan palvelukseen tai maksat kymmeniä tuhansia sopimussakkoina / palautat opiskelukannustimet työnantajalle takaisin.

Vierailija
18/19 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap,

Ps. Suomalaiset suuret kunnat eivät enää palkkaa sijaisia päiväkoteihin johtuen koko maan hallituksesta, leikkauksista, uusista kuntien kulueristä ja sote-uudistuksen rahaimurista. Kuntien taloudet ovat todella kireällä, joten energiakysymykset, puolustus ja turvallisuus sekä huoltovarmuus menevät pikkulasten hoidon edelle.

Suurten kuntien päiväkoteihin on palkattu halvalla yksiköiden sisäiset, kiertävät sijaiset, jotka ovat pääosin kouluttamattomia tai matalasti koulutettuja maahanmuuttajanaisia. He tekevät, mitä sanotaan eivätkä vaadi mitään. Kunnat eivät halua maksaa ulkopuolelta ostetuista sijaisista eivätkä myöskään työttömyys- tai sosiaalitukia heikosti työllistyville ihmisille, joten tällä mallilla on kolme asiaa hoidettu samalla kertaa.

Lisäksi vakityöntekijöiltä vaaditaan sairauspoissaoloista lääkärin todistus ensimmäisestä päivästä alkaen ja 5 sairauspoissaolon jälkeen joutuu työkykyarvioon. Voi tippua osatyökykyiseksi, jolloin palkka pienenee paljon ja ekana poistetaan kivat työtehtävät ja jäljelle jää "muut työnantajan määräämät tehtävät". Sitten todetaan, ettei sinulle oikeastaan ole enää käyttöä, etsi jotain muuta, tsemppiä vaan. Hallitus auttaa ruuvin kiristyksessä laittamalla ensimmäisen sairauspäivän poissaolon palkattomaksi. Sijaisille ei enää ole tarvetta.

Tämän ohella valtio sijoitti jälleen miljoonia uusien vaka-opettajien koulutukseen, joten uutta, nuorta, naiivia, halvempaa ja terveempää ihmisresurssia pukkaa tulemaan vaihdevuosista, ikääntymisestä, sairauksista ja uupumisesta kärsivien kalliiden vanhojen työntekijöiden tilalle - työnantaja haluaa niistä eroon ennen eläkkeelle pääsyä, ettei joudu maksamaan. Uusille ei enää kirjoiteta yhtä kalliita työsopimuksia kuin aikanaan niille nyt vanhoille.

Huomaa myös, että irtisanomisuhan alla olleita hoitajia on muuntokoulutettu opettajiksi suuret määrät viime vuosina. Se ansa ei mahdollista irtisanoutumista, vaan olet sitoutunut "pätevöitymisesi jälkeen" vuosiksi työnantajan palvelukseen tai maksat kymmeniä tuhansia sopimussakkoina / palautat opiskelukannustimet työnantajalle takaisin. Osa pystyy, osa maksaa. Jos olet vanha, hankala tai hauras, sinut määrätään tehtävään tai taloon, jossa et kestä. Näin työnantaja saa joko rahaa tai ainakin jonkun yrittämään sinnikkäästi kaikkensa, ettei joutuisi irtisanotuksi. Niitä muuntokoulutettujen katiskassa olevia tarvitaan sijoitettaviksi paikkoihin, joihin ei muuten saada ketään opettajaksi.

Kuvottava ala ja härskiä toimintaa tämä pelinrakennus kuntatyönantajilta ja oikeistohallituksilta, eikö vain?

Vierailija
19/19 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ap,

Lisäksi vakityöntekijöiltä vaaditaan sairauspoissaoloista lää

Seuren kautta tekisin keikkaa. On tarjolla lyhyempiä ja pidempiä sijaisuuksia/määräaikaisia virkoja pk-seudulla juurikin kaupungin päiväkoteihin. 

-ap