Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairastuin vakavasti ja nykyään muut ihmiset lähinnä ärsyttävät

Vierailija
18.09.2024 |

En nyt avaa sairauttani tarkemmin, jotta minua ei tunnistettaisi. Sairastuin vakavasti muutama vuosi sitten, alkuun tilanne oli hyvin kriittinen, mutta saatiin paremmaksi. Sairaus on pysyvä ja eliniänodotteeni on sairauden vuoksi alentunut.

Kerroin sairaudesta avoimesti ystäville, työkavereille ja sukulaisille. Kun palasin pidemmältä sairauslomalta takaisin töihin, niin juuri kukaan ei kysynyt miten voin. Osa lähinnä valitti, miten sairauslomani takia heillä oli paljon töitä. Nykyisin kukaan ei töissä sano tai kysy sairaudestani mitään. Ystävät lakkasivat alun jälkeen kysymästä miten voin ja minuun otetaan vain harvoin yhteyttä. Jos en itse ole yhteydessä ystäviin, menee kuukausia, että kukaan ottaa minuun yhteyttä. Sukulaisista kuuluu yhtä harvoin kuin ennenkin.

Nykyisin tuntuu, että muut ihmiset lähinnä ärsyttävät minua. Ystäviä ja työkavereita ei kiinnosta se, miten voin. Keskittyvät lähinnä puhumaan itsestään ja valittamaan joistakin todella pienistä murheista. Minun tehtäväkseni näyttää jääneen muiden kuuntelu. Minua ei kysytä enää mihinkään mukaan. Varmaan ajatellaan, että en sairauteni takia enää jaksaisi lähteä mukaan.

Miten tätä vitutusta kestää, kun sairauden myötä jää yksin ja ihmiset lähinnä ärsyttävät?

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että työkaverit eivät tiedä mitä voivat kysyä ja mitä eivät. Kaverit eivät tiedä jaksatko lähteä mukaan. Ehdotan että keskustelet kaikkien kanssa avoimesti siitä että olet sairas ja mitä se tarkoittaa ja että sinä toivoisit että homma jatkuisi niinkuin ennenkin. Ja sinulle on ihan ok jos asiasta puhutaan. 

Tuohon ärsyyntymiseen sanoisin että sille et varmasti voi oikein mitään. Se että sinä sairastuit ei lopeta tai muuta muiden elämää. Heillä on edelleen oikeus puhua omista murheista, oli ne kuinka pieniä tahansa. Ei voida lähteä kilpailuun siitä että kuka saa valittaa ja kenen elämä on kurjinta. Kaveruussuhdekaan ei kestä sitä jos toisen pitää sinun seurassasi vain olla ikuisesti kiitollinen terveydestään ja säälistä sinua kohtaan olla puhumatta mistään ongelmistaan. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä että toiset voisivat jatkuvasti kaataa kaikki pienetkin ongelmansa sinun niskaan. Jos näin on aina ennen ollut, niin sitten tilanne on vaikea. Usein ystävyyssuhteet katkeaa kun se ei jomman kumman mielestä enää täytä tarkoitustaan. Esim. Kaveri toimi ikuisena terapeuttina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme