IS: Temusta tehtiin 14 ostosta: Tulokset karmaisevat.
Temusta tehtiin 14 ostosta: Tulokset karmaisevat
Kiinalaiset verkkokaupat asettavat suomalaiset kaupat epäreiluun asemaan, Kaupan liitto arvostelee.
Kaupan liitto osti toukokuussa kokeeksi 14 eri tuotetta suositusta kiinalaisesta Temu-verkkokaupasta. Yksikään tuote ei olisi täyttänyt eurooppalaiselle myyjälle asetettuja vaatimuksia.
Liitto osti kodin käyttötavaroita, kosmetiikkaa, leluja ja muotia. Yleisimmin ongelmia oli pakkaus- ja tuotemerkinnöissä sekä puutteellisissa hoito- ja käyttöohjeissa. Kuuden ostoksen testituloksissa vaarallisten aineiden raja-arvot ylittyivät, ja yksi tuote, kauko-ohjattava leluauto, oli jo valmiiksi käyttökelvoton.
Kommentit (675)
Vierailija kirjoitti:
En ikinä ostaisi Temusta elektroniikkaa, tai esim. korutarvikkeita, mitkä on lähellä ihoa, kun metallissa voi olla kuka ties mitä.
Tilasin sieltä vaatteita, ja kun paketin avasi, saattoi jotkin koristeosat tippua jo siinä vaiheessa. Itse kangas on ollut ok, kuten tuossa jutussa mainittiinkin. Kannattaa lukea pesuohjeet tilausvaiheessa, sillä joissakin ihan normaalin näköisissä vaatteissa voi olla ohjeena kemiallinen pesu.
Ja tuossa puljussa ei ole mitään eettistä, kenenkään kannalta. Ei tavaroiden tekemisessä, eikä varsinkaan kuljettamisessa. Eikä se ole mikään yhteensattuma, että verkkokauppoja on alkanut kaatua sen jälkeen kun Temu aloitti, kun se on aggressiivisesti polkenut hintoja. Temusta on vain haittaa.
Amazon aikoo tehdä temut, eli ryhtyy ostamaan tuotteita suoraan Kiinasta. Tarkoitus on kilpailla Temun kanssa samasta asiakassegmentistä, joka arvostaa hintatietoisuutta. Aika näyttää, päätyykö myös Amazon suomieetikkojen kieltolistalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä ostaisi Temusta elektroniikkaa, tai esim. korutarvikkeita, mitkä on lähellä ihoa, kun metallissa voi olla kuka ties mitä.
Tilasin sieltä vaatteita, ja kun paketin avasi, saattoi jotkin koristeosat tippua jo siinä vaiheessa. Itse kangas on ollut ok, kuten tuossa jutussa mainittiinkin. Kannattaa lukea pesuohjeet tilausvaiheessa, sillä joissakin ihan normaalin näköisissä vaatteissa voi olla ohjeena kemiallinen pesu.
Ja tuossa puljussa ei ole mitään eettistä, kenenkään kannalta. Ei tavaroiden tekemisessä, eikä varsinkaan kuljettamisessa. Eikä se ole mikään yhteensattuma, että verkkokauppoja on alkanut kaatua sen jälkeen kun Temu aloitti, kun se on aggressiivisesti polkenut hintoja. Temusta on vain haittaa.
Amazon aikoo tehdä temut, eli ryhtyy ostamaan tuotteita suoraan Kiinasta. Tarkoitus on kilpailla Temun kanssa samasta asiakassegmentistä, joka arvostaa hi
Tuosta seuraa se, että Kiinaan tulee lisää tehtaita, mikä lisää ennestäänkin saastuneen maan saastutusta. Lopun alkua.
Ainakin kaikissa tilaamissani vaatteissa (mekot ja neulepuserot) on asialliset pesuohjeet. Kaikki ovat kestäneet pesut kutistumatta tai värjäämättä, neuleetkin.
Niin on täälläkin ilman ongelmia ja suomesta edes saa vastaavia vaatteita
Vierailija kirjoitti:
Niin on täälläkin ilman ongelmia ja suomesta edes saa vastaavia vaatteita
Sehän se on se suurin syy tilata, että sieltä saa kaiken kokoisia ja kaiken näköisiä vaatteita, sellaisia mitä muualta ei saa.
Joku varmasti sanoo, että muualtakin saa, mutta kun Temun valikoima on täysin ylivoimainen.
Meidän perheessä ei tilata mitään noista kaupoista. Tiedän, että ainakin yhdessä lapsen kaverin perheessä tuolta tilataan vaikka ja mitä. Olen omaa lastani kieltänyt koskemasta mihinkään minkä tietää olevan noista kiinakaupoista tilattu. Mutta myös kieltänyt tekemästä tästä mitään numeroa.
Tästäkin keskustelusta näkee miten temusta tilaajien mielipiteeseen on mahdoton vaikuttaa. Mitä tahansa järkiperustetta vastaan tulee samat länkytykset takaisin. Jos tämä ei vaikuttaisi meidän kaikkien tulevaisuuteen, en jaksaisi välittää siitä, että toiset antaa myrkyttää itseään ja myyvät tietonsa Kiinalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amazon aikoo tehdä temut, eli ryhtyy ostamaan tuotteita suoraan Kiinasta. Tarkoitus on kilpailla Temun kanssa samasta asiakassegmentistä, joka arvostaa hi
Omalle kieltolistalle on päätynyt jo ennen kuin kuulinkaan temusta. Kiinasta nekin tuotteet ovat tulleet jo vuosia. Ja itsellä riitti, että tuli vastaan epäilyttävät jouluvalot ja kemikaalille haisevat ja ihottumaa aiheuttavat fidget-lelut, että lakkasin ostamasta sieltä kokonaan.
Minä kaipaisin enemmän valikoimaa laadukkaista materiaaleista Suomessa tai vähintään Euroopassa tehtyihin vaatteisiin. Olen kurkkuani myöten täynnä noita kiinaryysyjä enkä halua kaappiini enää yhtään tekokuituista rättiä. Ihmisten pitäisi ostaa vähemmän ja vaatia harvemmin ostaessaan laatua. Sama pätee erilaisiin kulutustavaroihin, jotka menevät parin käyttökerran jälkeen nykyään rikki.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä ei tilata mitään noista kaupoista. Tiedän, että ainakin yhdessä lapsen kaverin perheessä tuolta tilataan vaikka ja mitä. Olen omaa lastani kieltänyt koskemasta mihinkään minkä tietää olevan noista kiinakaupoista tilattu. Mutta myös kieltänyt tekemästä tästä mitään numeroa.
Tästäkin keskustelusta näkee miten temusta tilaajien mielipiteeseen on mahdoton vaikuttaa. Mitä tahansa järkiperustetta vastaan tulee samat länkytykset takaisin. Jos tämä ei vaikuttaisi meidän kaikkien tulevaisuuteen, en jaksaisi välittää siitä, että toiset antaa myrkyttää itseään ja myyvät tietonsa Kiinalle.
Tuosta tietojen myymisestä Kiinalle: luottokortilla ei kannata ikinä maksaa, jos ostaa tuolta. Aina vain Klarnalla niin, että maksu vasta kun paketti on saapunut. Minulle on tullut tietojenurkintayrityksiä jopa tuota kautta maksettaessa.
Tuskin Kiina tekee mitään pelkällä nimellä ja osoitteella.
Vierailija kirjoitti:
Minä kaipaisin enemmän valikoimaa laadukkaista materiaaleista Suomessa tai vähintään Euroopassa tehtyihin vaatteisiin. Olen kurkkuani myöten täynnä noita kiinaryysyjä enkä halua kaappiini enää yhtään tekokuituista rättiä. Ihmisten pitäisi ostaa vähemmän ja vaatia harvemmin ostaessaan laatua. Sama pätee erilaisiin kulutustavaroihin, jotka menevät parin käyttökerran jälkeen nykyään rikki.
Ihmisten pitää... sinäkö määrittelet, mitä muiden pitää tai ei pidä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta kuuluu kyllä ihan yleissivistykseen, että maapallon nykytilassa kaikkien pitäisi kuluttaa vähemmän.
Tilasin muutama vuosi sitten suomalaisesta nettikaupasta hiustuotteita (siis pantoja yms), joita en nähnyt kivijalkaliikkeissä. Nyt huomasin, että Temu myy niitä tuotteita. Eli pienen nettikaupan pitäjä oli tilannut Temulta näitä tuotteita ja myi niitä isolla katteella.
Yksi tuote suomalaisessa kaupassa maksoi 10 € ja sama tuote Temulla 2 €.
Tokmannilla myydään samanlaisia kiinalaisia rantasandaaleja monta euroa kalliimmalla. Siis ihan samoja tuotteita.
Kyllä tässä ajojahdissa on kyse rahasta, eikä mistään muusta.
Samat tuotteet pitäisi ostaa K-citymarketista kalliimmalla hinnalla :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta tietojen myymisestä Kiinalle: luottokortilla ei kannata ikinä maksaa, jos ostaa tuolta. Aina vain Klarnalla niin, että maksu vasta kun paketti on saapunut. Minulle on tullut tietojenurkintayrityksiä jopa tuota kautta maksettaessa.
Tuskin K
Älä höpötä. Satoja kertoja luottokortilla maksanut ihan joka puolella maailmaa.
Voisi suomalaiset tulla jo pikkuhiljaa tällä vuosituhannelle ja yrittää vähän kansainvälistyä
Tänään tuli tavarat ja enemmän kuin tyytyväinen pilkkahinnalla,k& s mafialta olisi tullut kallis paukku ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta kuuluu kyllä ihan yleissivistykseen, että maapallon nykytilassa kaikkien pitäisi kuluttaa vähemmän.
Jaa, noin se on varmaan teille jolla on rahaa kuluttaa ihan turhaankin mutta kun köyhänkin pitää ostaa ihan niitä tarvetavaroitakin. Ei me sentään pelkällä pölyllä eletä. Monesti pitää uusia koko vaatevarasto niin et sinä silloin rupea ostamaan pelkkää yhtä paitaa joka maksaa 100e koska "laadukas" Köyhän pitää myös säästää että saisi muutakin ostettua esim jos kodinkone hajoaa, et sinä silloin voi laittaa siihen yhteen paitaa sitä 100 euroa.
Tympii varakkaat jotka paasaavat siitä kuinka muiden pitää kuluttaa vähemmän kun oma (kallis) asunto on täynnä tavaraa ja kaapit pullottavat vaatteista. Eikä se suomalaisten pikkuostelu mihinkään vaikuta, isommassa kaavassa.
Vierailija kirjoitti:
Tilasin muutama vuosi sitten suomalaisesta nettikaupasta hiustuotteita (siis pantoja yms), joita en nähnyt kivijalkaliikkeissä. Nyt huomasin, että Temu myy niitä tuotteita. Eli pienen nettikaupan pitäjä oli tilannut Temulta näitä tuotteita ja myi niitä isolla katteella.
Tokmannilla myydään samanlaisia kiinalaisia rantasandaaleja monta euroa kalliimmalla. Siis ihan samoja tuotteita.
Huomasin myös tasan samanlaisen hiustrimmerin aliexpressissä myynnissä parilla eurolla kun täällä Gigantti repii vehkeestä 15 euroa. Alkaa kyllä tulemaan käsitys katteista ainakin kun näitä hintoja vertailee ja tuntuu että täällä kyllä olisi varaa laskea vähän hintoja.
Kokeilin tilata tietotekniikan korjausosia eka kertaa. Vähän riippuu mitä tilaa. Ehkä arkituotteissa voi olla ne viat joita iltasanomat propagoi?
Mitä vaihtoehtoja opiskelijalla on kun kauppaketjut laittavat 250% katetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomasin myös tasan samanlaisen hiustrimmerin aliexpressissä myynnissä parilla eurolla kun täällä Gigantti repii vehkeestä 15 euroa. Alkaa kyllä tulemaan käsitys katteista ainakin kun näitä hintoja vertailee ja tuntuu että täällä kyllä olisi varaa laskea vähän hintoja.
Suomi on maailman kallein maa, kaikesta maksaa saa hunajaa...
Suomikauppiaat saavat nyt totutella että myynti laskee. Miksi menivät äänestämään kokoomusta 😂