IS: Temusta tehtiin 14 ostosta: Tulokset karmaisevat.
Temusta tehtiin 14 ostosta: Tulokset karmaisevat
Kiinalaiset verkkokaupat asettavat suomalaiset kaupat epäreiluun asemaan, Kaupan liitto arvostelee.
Kaupan liitto osti toukokuussa kokeeksi 14 eri tuotetta suositusta kiinalaisesta Temu-verkkokaupasta. Yksikään tuote ei olisi täyttänyt eurooppalaiselle myyjälle asetettuja vaatimuksia.
Liitto osti kodin käyttötavaroita, kosmetiikkaa, leluja ja muotia. Yleisimmin ongelmia oli pakkaus- ja tuotemerkinnöissä sekä puutteellisissa hoito- ja käyttöohjeissa. Kuuden ostoksen testituloksissa vaarallisten aineiden raja-arvot ylittyivät, ja yksi tuote, kauko-ohjattava leluauto, oli jo valmiiksi käyttökelvoton.
Kommentit (675)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jo autoimmuunitauteja, niin en kyllä uskaltaisi ottaa elimistööni enempää myrkkyjä ja raskasmetalleja jonkun Temu-roinan takia.
Mutta uskallat ostaa Kiinalaisia vaatteita kaupasta?
En osta mitään muovirättejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jo autoimmuunitauteja, niin en kyllä uskaltaisi ottaa elimistööni enempää myrkkyjä ja raskasmetalleja jonkun Temu-roinan takia.
Missä maassa ostamasi vaatteet valmistetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Ostan muutenkin hyvin vähän mitään ja välttelen made in china -tuotteita.
Monet pikkuliikkeet ja verkkokaupat myyvät täsmälleen samaa tuotetta kuin Temu. Tai mitenkä on, jotkut tarraöiimattavat koukut tai puuhelmet, napit ja nepparit. Hinta kymmenen kertaa pienempi, ja samat koukut ja helmet roikkuu kauppojemme hyllyillä katteet kohdillaan. Meikkejä en ostaisi enkä sähkölaitteitakaan, mutta paljon tarpeellista tilpehööriä sieltä Temusta saa ja paaaaljon halvemmalla. Tuntuu, et joku lobbaa näitä kauhupelottelujuttuja, että saadaan ne eurojen katteet pennien tuotteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnollinen laatu maksaa Kiinassakin. Voi tulla halvemmalla kuin länsimaissa, mutta ei temuhinnoilla.
Siis saman tuotteen voi tai saakin halvemmalla kuin länsimaissa. En nyt väitä että isokaan osa olisi siellä laadukasta, mutta mitä olen tilannut esim. 12V sähköliittimiä. Biltema hinta 12€/pari. Temu hinta 2,5€/pari. Dremel laikat täällä 3€/kpl Temu 3€/15 kpl. Tasan tarkkaan saman asian hoitavat. Vaatteita nyt ei tulisi mieleenikään sieltä tilata sen enempi kun herra Tokmanniltakaan.
Itse en ostaisi mitään sähkölaitteita tai niiden osia Temusta. Jos se syttyykin palamaan ja koko talo palaa, vakuutus ei korvaa, koska olin itse maahantuoja.
Vierailija kirjoitti:
Miten tähän maailman aikaan ihmiset ostaa yhtään mitään kiinalaista ?
Mä olen ostanut kiinankielisiä kirjoja, koska opiskelen kieltä. Erityisesti vihollisen kieli on hyvä osata.
Noi on ihan naurettavia maksettuja "tutkimuksia". meikäläinen on tilannut vuosia vaikka ja mitä aliexpressistä, varmaan kohta 100 lähetystä.
Kertaakaan en ole pettynyt ja rahaa on säästynyt tuhansia euroja.
Vähän järkeä ja varovaisuutta pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Monet pikkuliikkeet ja verkkokaupat myyvät täsmälleen samaa tuotetta kuin Temu. Tai mitenkä on, jotkut tarraöiimattavat koukut tai puuhelmet, napit ja nepparit. Hinta kymmenen kertaa pienempi, ja samat koukut ja helmet roikkuu kauppojemme hyllyillä katteet kohdillaan. Meikkejä en ostaisi enkä sähkölaitteitakaan, mutta paljon tarpeellista tilpehööriä sieltä Temusta saa ja paaaaljon halvemmalla. Tuntuu, et joku lobbaa näitä kauhupelottelujuttuja, että saadaan ne eurojen katteet pennien tuotteista.
Totta. Ellei joku ole kopiotuote siitä. Miten ne erottaa, ellei joku tutki labrassa, en nyt tarkoita tullia. Pienissä verkkokaupoissa on juuri sitä temua ja muuta, ehkä isoissakin kaupoissa muiden tuotteiden joukossa. Kai kauppiaat ostavat myös edullisia eriä, eikä moninkertaisella ostohinnalla. Järkeä saa käyttää jos jotain ostaa, moni ei tehnyt sitä ja tuli haitallisia tuotteita. Miksi Suomessa myydään väriä päästäviä unimaskeja, silmiin ja lähelle irtoaa mustaa tms. Ohuille unimaskeille on silti kysyntää, muut paksuja ja pitäisi voida pestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan samaa tavaraa Temusta saa kui tokmannilta. Ainoastaan 10 kertaa halvemmalla. Sehän kauppiaita harmittaa ku jostain saa oikeeseen hintaan. Aivan samaa kamaa ku kaikissa kaupoissa kaikki tulee kiinasta nykyäään
Tässä ketjussa on perusteltu nyt sata kertaa, että ei ole. Oletko vähän yksinkertainen?
EU-alueella myytävien tuotteiden on täytettävä EU:n lait ja asetukset. Vastuu on maahantuojalla. Jos tilaat suoraan Kiinasta, olet itse maahantuoja ja tuotteen ei tarvitse olla kummoinenkaan. Se voi olla vaarallinen, myrkyllinen, laiton ja vaikka mitä materiaalia.
Kuka tutkii täyttyykö lait ja asetukset? Tullihan ei enää tutki tavaroita kuin satunnaisesti pistokokein. Eli tutkinnan tekee maahantuoja itse omalla kustannuksellaan. Jos tekee. Yleensä he uskovat valmistajan CE merk
Ehkä Suomessa voisi tutkia tuotteita ilman kauheaa rahastusta tai tulliakin. Ihan turvallisuuden nimissä. Elintarvikkeet menevät kärkisijalle, ehkä tutkitaan ensin, mutta tutkitaanko niitäkään tarpeeksi. Taitaa mennä Ukr. sotaan rahat tai johonkin eu:lle.
Viimeksi oli joku toinen kiinalainen kauppa jota yritettiin haukkua. Samanlainen kuin ulkomaiset kasvikset maistuu pahalta. Suosi suomalaisia kasviksia. Halvat matot on tehty lapsityövoimalla. Halpa pizza on veropetos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan samaa tavaraa Temusta saa kui tokmannilta. Ainoastaan 10 kertaa halvemmalla. Sehän kauppiaita harmittaa ku jostain saa oikeeseen hintaan. Aivan samaa kamaa ku kaikissa kaupoissa kaikki tulee kiinasta nykyäään
Tässä ketjussa on perusteltu nyt sata kertaa, että ei ole. Oletko vähän yksinkertainen?
EU-alueella myytävien tuotteiden on täytettävä EU:n lait ja asetukset. Vastuu on maahantuojalla. Jos tilaat suoraan Kiinasta, olet itse maahantuoja ja tuotteen ei tarvitse olla kummoinenkaan. Se voi olla vaarallinen, myrkyllinen, laiton ja vaikka mitä materiaalia.
Kuka tutkii täyttyykö lait ja asetukset? Tullihan ei enää tutki tavaroita kuin satunnaisesti pistokokein. Eli tutkinnan tekee maahantuoja itse omalla kustannuksellaan
Ehkä Suomessa voisi tutkia tuotteita ilman kauheaa rahastusta tai tulliakin. Ihan turvallisuuden nimissä. Elintarvikkeet menevät kärkisijalle, ehkä tutkitaan ensin, mutta tutkitaanko niitäkään tarpeeksi. Taitaa mennä Ukr. sotaan rahat tai johonkin eu:lle.
Tutkiminen maksaa. Erityisesti laboratoriotutkimukset eivät ole mitään ilmaisia.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on autoimmuunisairauksia ja vielä atooppinen iho eikä esim temun paidat ole aiheuttaneet yhtään mitään:D Kannattaa lopettaa se lässytys asioista joista ei ole mitään kokemuksta. Jokainen järkevä tietää ettei mitään kiinakosmetiikkaa, suuhun laitettavaa/ruoansäilytysastioita tai ravintolisiä kannata käyttää vaikka ei olisikaan temusta. Suurin osa vaatteista ja tarve-esineistä on aivan ok. Alkaa kyllästyttää tämä jatkuva temu itkeminen. Miksi ette itkeneet aikoinaan amazonista tai ebay.uk:sta? Samat kamat siellä pyörivät ja porukka osti niitä ihan onnessaan.
Vierailija kirjoitti:
Työtön temuttelee ja tekee kaverista prismassa toisen työttömän, joka alkaa temutella jne.
Jep, meillä ei ole varaa enää solidaarisuuteen, hallitus piti huolen, nyt tapellaan jämistä.
Vierailija kirjoitti:
Työtön temuttelee ja tekee kaverista prismassa toisen työttömän, joka alkaa temutella jne.
Olet jäljillä. Tämän minäkin olen yrittänyt sanoa. Talouden romahdus, alkaen vähittäiskaupat, tukku, maahantuojat, kaikki.
1,5 miljoona työtöntä, laskin. Joudutaan lopulta itä-naapurin karhun syliin. Sitähän tässä ajatetaankin, kuten kiinan ja venäjän johtajat sanoivat: yhteistyölle ei ole rajoja.
Kiitos temu-pirkot, teette historiaa, teistä kaikki alkoi.
Tapauskertomus: Ostin talikon Honkongista, mikä on kai nykyinen Rusta? Löin talikon kosteaan multamaahan ja aloin kääntämään. Varsi kääntyi, multa ei. Talikon varsi oli lopulta kääntynyt noin 90 astetta piikkeihin nähden.Myös maalipinta irtosi osittain. Säilytin reliikin muistoksi siitä, että joskus kannattaa ostaa laadukkaita tuotteita. Varmaan Kiinastakin tulee laatua, mutta se maksaakin enemmän. Omahan oli ostopäätökseni ja myös päätös siitä mitä kyseisestä firmasta ostan.
Kertokaapa mitä teollisuutta tänne enää voi jäädä? Metsäteollisuus ehkä pysyy pystyssä, vaikka EU:n päästökaupparajoitukset iskee siihenkin.
Miksi vain Temu. Missa AliEx ja Shein. Muutkin? Entä kivijalkaliikkeet Suomessa ja verkkokaupat. Tutkitaan nyt kunnolla, jos siihen alettiin. Mitä kaikkia liikkeitä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet jäljillä. Tämän minäkin olen yrittänyt sanoa. Talouden romahdus, alkaen vähittäiskaupat, tukku, maahantuojat, kaikki.
1,5 miljoona työtöntä, laskin. Joudutaan lopulta itä-naapurin karhun syliin. Sitähän tässä ajatetaankin, kuten kiinan ja venäjän johtajat sanoivat: yhteistyölle ei ole rajoja.
Kiitos temu-pirkot, teette historiaa, teistä kaikki alkoi.
Temu-pirkotko sen tuottavan työn siirsi sinne kiinaan halvan työvoiman perässä?
Syyt on syvemmällä ja tiedät sen itsekkin, väistelet vastuuta kuin syyllinen vätys.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi oli joku toinen kiinalainen kauppa jota yritettiin haukkua. Samanlainen kuin ulkomaiset kasvikset maistuu pahalta. Suosi suomalaisia kasviksia. Halvat matot on tehty lapsityövoimalla. Halpa pizza on veropetos.
Normalia koittivat savustaa mediassa, selkeästi tilattuja juttuja. Saman kuukauden sisään Normalia haukkui/epäili ainakin Yle, HS sekä pari paikallislehteä. Touhu oli hyvin läpinäkyvää ja lähinnä nauratti itseäni.
Ensin epäiltiin tuotteiden aitoutta ja laatua, sitten kun ei muuta enää keksitty, leimattiin ketju nuorten krääsäkaupaksi, josta ostetaan kaikkea turhaa. :D
Lähes kaikki Kiinasta tilatut halpistuotteet ovat vaarallisia - TUKES varoittaa erityisesti lastentarvikkeista
Ostosten tekeminen netissä on lisääntynyt viime vuosina radikaalisti. Erityisesti EU:n ulkopuolelta ostaminen houkuttelee halpojen hintojen vuoksi. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes päätti testauttaa ja tarkastella näissä kaupoissa myytävien, suomalaiskuluttajien suosiossa olevien tuotteiden turvallisuutta. Tulokset ovat huolestuttavia.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201809102201189200
Vierekkäiset kiinalaiset tehtaat voivat valmistaa tuotteita, jotka täyttävät kaikki EU-vaatimukset ja jotain ihan myrkyllistä ja vaarallista kakkaa.