Metsän omistaminen/myynti ja vaikutus veroprosenttiin
Jos saan metsää omistukseen, niin vaikuttaako se minun veroprosenttiin, eli mitä maksan palkastani veroa?
Entäpä jos myyn metsän, vaikuttaako siitä saatava tulo veroprosenttiin?
Ja jos vaikuttaa, niin vaikuttaako vaan sen vuoden ajan milloin esim.myyn? Eli jos myyn metsän tänä vuonna, vaikuttaa vain tänä vuonna veroprosenttiin, muttei enää jatkossa?
Kommentit (7)
Kannattaa nyt perehtyä verotukseen ihan täysillä jos metsää alat omistajaan, mitä on ansiotulo ja pääomatulo. Vaikuttaa, että olet metsähoidossakin ummikko, mutta paikallinen mhy neuvoo.
Metsäverotus on ihan oma juttunsa. Siirryt verottajalla osastoon maa-ja metsätalouden harrastajat ja vuosittain teet veroilmoituksen metsätaloudesta. Voit vähentää sen osuudelta tiemaksut, käyntejä hoitamassa metsää, moottorisahat jne. Ne toimii kuten taannoinen korkovähennys, alijäämähyvityksenä. Terveisin viiden hehtaarin omistaja, vähennysten johdosta saan n. 150 veronpalautusta, muuten prosentti kohdallaan.
Hyvä neuvo. Paikallinen metsänhoitoyhdistys neuvoo ja jäsenmaksun saa merkitä metsätalouden kuluksin
Älä nyt tuolla tietämyksellä itse rupea veroilmoitusta rustaamaan vaan anna se jonkun semmoisen tehtäväksi joka osaa.
Äläkä hirveästi kuuntele noita jotka kehuvat oman ilmoituksensa tekevän. Suurin osa ei oikeasti osaa tehdä sitä kaikilta osin oikein vaikka niin luulevat.
Kolmekymmentä vuotta olen noita työkseni tehnyt ja joka vuosi änkeää.muutama oman elämänsä veroexpertti kysymään neuvoa ja siinä yleensä selviää, että aikaisempienkin vuosien verotus on päin sitä. Joskus sen pystyy korjaamaan ja joskus ei.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä neuvo. Paikallinen metsänhoitoyhdistys neuvoo ja jäsenmaksun saa merkitä metsätalouden kuluksin
Mutta muut mhy:n tekemät vahingot saat pitää ihan omanasi. Pysy kaukana siitä yhdistyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt tuolla tietämyksellä itse rupea veroilmoitusta rustaamaan vaan anna se jonkun semmoisen tehtäväksi joka osaa.
Äläkä hirveästi kuuntele noita jotka kehuvat oman ilmoituksensa tekevän. Suurin osa ei oikeasti osaa tehdä sitä kaikilta osin oikein vaikka niin luulevat.
Kolmekymmentä vuotta olen noita työkseni tehnyt ja joka vuosi änkeää.muutama oman elämänsä veroexpertti kysymään neuvoa ja siinä yleensä selviää, että aikaisempienkin vuosien verotus on päin sitä. Joskus sen pystyy korjaamaan ja joskus ei.
Viiden hehtaarin virkistysmetsän osalta pystyy tekemään. En yrittäisikään jos olisin ison tuottavan metsän o.istaja, olisi pelit ja vempeleet ja joka vuosi yksi lohko aukeeksi.
Siitä menee myyntivoiton vero. Ei vaikuta ansiotulon verotukseen.