Miksi ei saa keskustella aiheesta vanhus??????
Siis mikä mättää? Tämä on ikäsyrjintää ja rasismia, jos aiheesta ei saa keskustella
Kommentit (32)
Miksi ei saa keskustella siitä, että nuoriksi itsensä kokevat kaivelevat napaansa ja yhteiskunnan pitäisi maksaa kallis terapia. Kun niinku vähä ahistaa. Tästä on mainio esmerkki tämän päivän hesarissa.
HS Professori Timo Strandberg. "Jossain vaiheessa uraani sanoin, että 75 vuotta on vanhuuden raja, sillä sen jälkeen ihmisen toimintakyky alkoi heiketä ja erilaiset vaivat lisääntyä. Nykyisin olen kuitenkin hilannut vanhuuden ikärajan 80-85 vuoteen, kun ikäihmisten toimintakyky on parantunut ja lääketiede kehittynyt."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te 60 vuotiaat olette vanhuksia. Vaikka mitä sanotte. Vaippaa käyttää moni ja alkoholistit paskoo suoraan kintuille kun eivät suostu vaippoihin.
Olen vanhus, mutta en käytä vaippoja, koska pidätyskyky toimii vielä hyvin. Ihan muusta huomaa, kuten ryppyjä on, liikunta on hitaampaa, kaikenlaista muutakin kremppaa. Toista se oli elämä nuorena. Ja kauneus on katoavaista. Aikansa kutakin.
Olen myös ikäni puolesta siis vanhus. Alkoa käytän kohtuudella, en röökiä tai kamoja. Nuori innokas vaimo pitää virkeänä.
Vierailija kirjoitti:
HS Professori Timo Strandberg. "Jossain vaiheessa uraani sanoin, että 75 vuotta on vanhuuden raja, sillä sen jälkeen ihmisen toimintakyky alkoi heiketä ja erilaiset vaivat lisääntyä. Nykyisin olen kuitenkin hilannut vanhuuden ikärajan 80-85 vuoteen, kun ikäihmisten toimintakyky on parantunut ja lääketiede kehittynyt."
Noin minäkin ajattelen, vanhus on sitten, kun toimintakyky on heikentynyt. Mun isä muuttui vanhukseksi n.78v dementian vuoksi. Äiti on 82v, eikä ole mitään toimintakyvyn heikkoutta näkyvissä.
Miepä kerron päivistäni. Aamukuudelta aamupala ja sitten koiran kera n. 1,5 h kävelylenkille. N. klo 10.00 satoi tai paistoi 7 km hölkkälenkille itsekseni. Sitten aloitan ruoan valmistuksen, syön ja luen päivän uutiset sen jälkeen. Sitte puolen tunnin pikalenkki koiran kanssa. Päiväkahvit ja voikkuleipä, pakollisten asioiden hoito jos niitä on. Iltaseitsemän aikoihin jälleen 7 km hölkkälenkki sitten heti perään koiran kanssa vähintään tunnin iltalenkki. Iltapala ja joko luen, kudon tai vaikka katselen vähän tv:n antia. Klo 22 tienoilla piipahdetaan vielä iltapisulla ja sitten rentoudun ja nautin hyvän päivän annista suihkussa käyden ja teen oikeastaan mitä huvittaa ja joskus siemailen lasillisen viiniä "unilääkkeeksi". Kunto on hyvä, sairauksia ei ole, joten ei siis lääkityksiäkään. Koti aina siisti, illalla tiskit tiskattu joten hyvin mielin voi painaa päänsä tyynyyn ja ruveta nukkumaan. Nautin joka päivästä ja olen kiitollinen, että tulen toimeen, pystyn maksamaan laskuni, ostamaan ruokaa ja huolehtimaan rakkaasta lemmikistä ilman ongelmia. En siis ole rikas, mutta hyvin pärjään. Tuloni on eläke ja kuulun kastiin "vanhus", mutta meitäkin on eri kuntoisia, terveempiä ja vähemmän terveitä. Olen jo +70, mutta edelleen huolehdin omasta hyvinvoinnistani, koska jos en sitä itse tee ei kukaan tee sitä minun puolestani. Pystyn hoitamaan kaiken vielä itse, jopa näiden "atk" laitteiden kanssa olen sinut, vaikka en niistä tykkää, mutta elämää helpottavia härpäkkeitä ovat. Kunnioitan kanssaihmisiä iästä riippumatta, mutta en tod. ota hernettä nokkaan jos minua sanottaisiin vanhukseksi, olen sitä eikä minun tarvitse sitä kieltää. En ole leikelty enkä meikattu, ihan vaan oma itseni 160cm/51kg ja kaikki on hyvin. Kaiken muun lisäksi käyn vähintään kerran viikossa tansseissa ja se jo mikä kohottaa mieltä ja kuntoa.
Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhus poikkeaa myöhäiskeski-ikäisestä miten?
Omko Sauli Niinistö vanhus?
Onko Ursula von Leyen vanhus?
Onko Vladimir Putin vanhus?
Donald Trump?
Kamala Harris? (60 v)
Vuonna 1964 syntyneillä on oikeus vanhuuseläkkeeseen 65 vuotiaana. Isolla rahalla saa leikeltyä, kavennettua ja kohotettua itseään, mutta kyllä se valitettavasti näkyy. Pingotettu naama fylleineen ja ilmeettömyyksineen ei näytä nuorelta. Kaikenlaisia apuvälineitä joutuu käyttämään, kun aistit iän myötä heikkenevät. Jotain kuulokojetta arvuutellaan mediassa, onko/eikö? Vanhuus tulee vastaan jokaiselle, joka saa tarpeeksi kauan elää. Laskeminen alkaa syntymähetkellä. En ymmärrä, miksi sitä pitää hävetä ja loukkaantua, että on sukupolvensa edustaja. Yllämainituista Kamala Harris ei vielä täytä vanhuksen määritettä
Läheskään kaikki eivät ole vanhuuseläkkeellä vaan pitkän uran työtä tehneenä työeläkkeellä ja se on ihan eri juttu kun vanhuuseläke. Itse olen työeläkkeellä yjtäjsksoisen 47 v työrupeaman jälkeen. Ja usko pois, näkyy myös eläkkeeni eutomäärässä, jotta töitä on tullut tehtyä ja olen siltä pohjalta eläkkeeni ansainnut.
Tuo on totta työeläke ja vanhuuseläke ovat eri juttu.
Kuulostaa melkein hengästyttävän aktiiviselta. Oikeastiko lenkkeilet n. 5 h joka päivä?
Vierailija kirjoitti:
Te 60 vuotiaat olette vanhuksia. Vaikka mitä sanotte. Vaippaa käyttää moni ja alkoholistit paskoo suoraan kintuille kun eivät suostu vaippoihin.
Vaikka mitä sanot, niin te kakarat olette huonosti kasvatettuja ja tyhmiä.
Onneksi on myös fiksuja, ehkä Suomella sittenkin toivoa.
Vierailija kirjoitti:
Miepä kerron päivistäni. Aamukuudelta aamupala ja sitten koiran kera n. 1,5 h kävelylenkille. N. klo 10.00 satoi tai paistoi 7 km hölkkälenkille itsekseni. Sitten aloitan ruoan valmistuksen, syön ja luen päivän uutiset sen jälkeen. Sitte puolen tunnin pikalenkki koiran kanssa. Päiväkahvit ja voikkuleipä, pakollisten asioiden hoito jos niitä on. Iltaseitsemän aikoihin jälleen 7 km hölkkälenkki sitten heti perään koiran kanssa vähintään tunnin iltalenkki. Iltapala ja joko luen, kudon tai vaikka katselen vähän tv:n antia. Klo 22 tienoilla piipahdetaan vielä iltapisulla ja sitten rentoudun ja nautin hyvän päivän annista suihkussa käyden ja teen oikeastaan mitä huvittaa ja joskus siemailen lasillisen viiniä "unilääkkeeksi". Kunto on hyvä, sairauksia ei ole, joten ei siis lääkityksiäkään. Koti aina siisti, illalla tiskit tiskattu joten hyvin mielin voi painaa päänsä tyynyyn ja ruveta nukkumaan. Nautin joka päivästä ja olen kiitollinen, e
Hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa melkein hengästyttävän aktiiviselta. Oikeastiko lenkkeilet n. 5 h joka päivä?
Kyllä lenkkeilen, olen urheilutaustainen (vähän niinkuin sukuvika 😃) ja rakastan juoksemista, mutta nyttemmin täytyy todeta etten varsinaisesti juokse vaan hölkkään kuten kirjoitin ja loppuliikunta tulee koiran kassa. Tosin viimeisen maratonin juoksin 7 v sitten, ajasta ei niin väliä, mutta juoksin ja pääsin maaliin. Työvuosina juoksin työmatkat (14 km per suunta)ja liikkeelle lähdin siten, että ehdin ennen töiden aloitusta käydä suihkussa ja vaihtaa työvaatteet ylleni ja tietty palasin töistä kotiin juosten. Joskus huvittaa ihan kun lastenlasten kanssa hölkkälenkillä käydään. Hekin ovat innostuneet juoksemista ja tämän päivän urheilujen hintoja ajatellen väitän, jotta edullisin ja tehokas liikuntalaji. Hyvät kengät toki vaatii ja niitä tietty kuluukin kun paljon juoksee, mutta muu urheiluvaatetus tai varusteet ovat edullisia varsinkin jos ei ole liian kranttu mitä päällä kun juoksee.
Toimintakyvyn heikkenemisen perusteella voidaan sanoa vanhuuden alkavan noin 75 vuoden iässä. Joka kolmas 70-74-vuotias pitää itseään vanhana. Suomessa 65 vuotta täyttäneitä sanotaan ikääntyneiksi, koska 65 on tyypillinen eläkeikä.