Oletko joutunut kieltäytymään lääkärin vastaanotolta, koska ei ole rahaa maksaa
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joutunut kieltäytymään lisätutkimuksista. Työterveyslääkäri olisi lähettänyt kaulan alueen ultraan, olisi maksanut sitä kautta 200 € kun ei kuulunut työterveyshuollon sopimukseen. Terveyskeskuslääkäri taas ei nähnyt koko tutkimukselle tarvetta. Patit vaan kasvaa.
Jos menet uudestaan sinne terveyskeskukseen ja sanot pattien kasvavan edelleen, niin etköhän pääse ultraan.
Vai onko kyse siitä että ne on edelleen normaalien imusolmukkeiden kokoisia?
Kaverilla on ihan hillittömän kokoisia kasvaimia kaulan/niskan alueella, jotka haittaavat vaatteiden pitämistä jne. Mutta ei se mitään, kun tk-lääkäri määritteli katsomalla, että ne ovat rasvapatteja. Ihan kuin siinä tohtori paise ohjelmassa. Toisilta leikataan joku rumentava luomi. Ihan älytöntä tämä nykymeno.
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskusmaksu? Eihän se niin paha ole.
Itse joudun käymään sairaalan erikoislääkärillä ja yksi käynti 46 €. Käyntejä on monta per vuosi ja ainoa tuloni on työmarkkinatuki, 590 €/kk.
Mutta niitä terveyskeskus- ja erikoislääkärinmaksuja usein kertyy monta kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskusmaksu? Eihän se niin paha ole.
Itse joudun käymään sairaalan erikoislääkärillä ja yksi käynti 46 €. Käyntejä on monta per vuosi ja ainoa tuloni on työmarkkinatuki, 590 €/kk.
Mutta niitä terveyskeskus- ja erikoislääkärinmaksuja usein kertyy monta kuukaudessa.
Toki, mutta vertasin vain näitä kahta keskenään. Mieluummin kävisin tk:ssa edes välillä jotta rahaa säästyisi, mutta se ei ole nyt vaihtoehto.
Kuvittelin minulla ei ole varaa hammaslääkäriin. Juttelin hr tyypin kanssa ja selitti miten mun kannattaa toimia.
Hammaslääkärissä tajusin enemmän kipua ja käyntejä, kun käy säännöllisesti.
Nyt käyn joka syksy ja vihdoinkin löytyi oma hammaslääkärikin
Vierailija kirjoitti:
Pari kymppiä on liikaa? Menee kyllä jo aika kehnosti jos siihen ei ole varaa.
Tätähän te haluatte! Jonot vähenee kun köyhät kituu ja kuolee kotonaan.
En. Mutta jonottaa joutuu monta kuukautta tai peräti reilun vuoden.
Olen joutunut kieltäytymään lääkäreistä monen vuoden ajan ja monta tautia olen pärjännyt kotihoidolla. Ylipainoisena oli luultavasti 2-tyypin diabetes mutta laihdutin ja kaikki oireet katosivat. Nyt jouduin menemään hinkuyskän takia, tarvitsin antibiootin. Tuli hengityskatkoksia öisinkin, hinguin huulet sinisenä, oksensin ja tein tarpeet alleni kun koko keho kramppasi. Mies sanoi, ettei se enää katsele kun ku0len kotiini. Lisäksi mursin kylkiluuni yskiessä. Onneksi se antibiootti oli lain mukaan ilmainen ja helpotti oloa. Tk-maksu valitettavasti meni. Edellinen kerta lääkärissä oli v. 2006.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömälle se on monesti liikaa.
Sitten mennään töihin niin saadaan sieltä palkkaa jolla voi maksaa tk-maksun ja muitakin laskuja.
No kun se on yleensä juuri se sairastelu joka sitä työntekoa estää. Tai käytännössä kyse on siitä että kukaan ei palkkaa pitkäaikaissairasta. Kriteerit työkyvyttömyyseläkkeelle ovat tiukat.
Itse olen tuollainen väliinputoaja. Liian sairas töihin, liian terve eläkkeelle.
Enpä ole. Meillä täällä Eestissä on perearsti- eli omalääkäri systeemi. Ja senttiäkään en lääkärikäynnistä maksa enkä tutkimuksista kuten röntgen tai verikokeet. Lääkärin sai valita itse perearstiklinikalta.
Mitään malksukattoja ei ole, vaan lääkkeet saa heti omavastuuhintaan. Ihmettelen miten kaikki tämä täällä onnistuu mutta Suomessa ei? Minulla on krooninen sairaus jonka takia olen sairaalan polilla seurannassa. En maksa erikoisllääkäristä siellä mitään, enkä kuvantamisista yms. Minulla on oma lääkäri siellä joka on hoitanut minua jo yli seitsemän vuotta, tutuiksi on tultu.
Vierailija kirjoitti:
Terveysvakuutuksen jälkeen ei ole ollut väliä, paljonko maksaa köynnit, labrat ja lääkkeet kin joutuu kiinteän summan pulittaa vuodessa.
Ja paljonko maksat per vuosi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömälle se on monesti liikaa.
Sitten mennään töihin niin saadaan sieltä palkkaa jolla voi maksaa tk-maksun ja muitakin laskuja.
Ei ole töitä. Mistä luulet yli 50-vuotiaiden monisairaiden saavan töitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätähän te haluatte! Jonot vähenee kun köyhät kituu ja kuolee kotonaan.
Kulut ja muut resurssien käytöt yhteiskunnalle nousee viimeistään silloin, kun huomataankin, millaisia yhteiskuntaa tukevia voimavaroja jää käyttämättä, kun ihmiset ei ole jaksaneet, kyenneet, osanneet (tai ei ole ollut mitään mahdollisuuksia vaikuttaa asioihin) omatoimisesti huolehtia kaikesta riittävän hyvin
Terveyskeskusmaksu on vuosimaksu. Sillähän saa käydä niin paljon kun vain ehtii. Labrat on maksuttomia.
Ja sekin viiskymppinen maksetaan toimeentulotuen päälle. Ei mene siitä.
Onko Helsingissä edelleenkään tk-maksua olemassakaan? Siellähän eivät ole katsoneet laskutuksen väärtiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa selvittää voiko hakea vapautusta maksuihin jos on varaton. Itse joutuisin hakemaan jos en pääsisi YTHS kautta lääkärille.
Ei ole mahdollista saada vapautusta eikä edes alennusta, jos on kyse kiinteähintaisista asiakaspalvelumaksuista, joita esim. terveyskeskus- ja poliklinikkamaksut ovat. Mutta maksuaikaa voi saada, ja erissä voi myös käsittääkseni maksaa, jos on isompi lasku tai niitä on enemmän. Ainakin itse olen saanut tehtyä tällaisen maksusopimuksen.
Vapautuksen voi saada ainoastaan tulosidonnaisista maksuista. Tällaisia on esim. säännöllinen kotihoito.
Vierailija kirjoitti:
Olen joutunut kieltäytymään sairaalan erikoislääkärin tutkimuksesta. 46 euron lasku siitä on liian kallis.
46 euroa erikoislääkärin tutkimuksesta ei todellakaan ole kallis hinta, se on vain pieni osa todellisista kustannuksista.
Onko se niin, että jos luottotiedot on jo hukassa, niin hoidon joutuvat antamaan, vaikka laskut on rästissä pidemmältäkin ajalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joutunut kieltäytymään sairaalan erikoislääkärin tutkimuksesta. 46 euron lasku siitä on liian kallis.
46 euroa erikoislääkärin tutkimuksesta ei todellakaan ole kallis hinta, se on vain pieni osa todellisista kustannuksista.
Se on silti monelle liikaa, jos esimerkiksi on työharjoittelussa 595 euron työttömyyskorvauksella.
Minulla on sairauden hoitoon lääke, jota otetaan tarpeen vaatiessa. Venytän tuota niin, että ostan lääkettä vain joka toinen vuosi, mutta silloin riittävästi seuraavallekin vuodelle. Näin säästän lääkkeiden 50€/v omavastuun, jos pärjään ilman muita reseptilääkkeitä. Perusterveenä tämä on tähän asti onnistunut monena vuotena.
Niinpä ja niiden kirjoittamat B-lausunnot maksaa myös jotain viiskymppiä, en muista nyt tarkkaan.