Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Suomalaiset kiirehtivät yksin hissiin, eivätkä puhu naapureilleen. Taas saa siis hävetä suomalaisten epäsosiaalisuutta!

Vierailija
16.09.2024 |

https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000010700072.html

"Barcelonasta kotoisin oleva Laura Roca muutti Suomeen maaliskuussa 2020. Laura jakaa ajatuksiaan Suomesta ja suomalaisista Tiktok-kanavallaan.

Laura on tehnyt erikoisen havainnon: hänen mukaansa suomalaiset tekevät kaikkensa, etteivät tuntemattomat ihmiset ehdi samaan hissiin heidän kanssaan. Moinen on Lauran mukaan varsin epäkohteliasta hänen kotimaassaan Espanjassa."

Ymmärtääkö suomalaiset tuollaista käytöstä edes hävetä?

"Hiljaisuudesta puheen ollen: suomalaiset eivät puhu naapureilleen. Niin on havainnoinut ainakin filippiiniläinen Evan, joka on asunut Suomessa jo 14 vuotta.

Evan kertoo Tiktok-videollaan tottuneensa viettämään kotimaassaan naapureiden kanssa jopa yhteisiä juhlapyhiä.

- Minulle oli aluksi Suomessa shokki, että jos tarvitsee suolaa, ei voi vain koputtaa naapurin ovea ja pyytää sitä, vaan ennemmin on käveltävä kauppaan vaikka sitten keskellä talvea, Evan sanoo videolla."

Siis voi luoja tätä junttilaiskansaa! Eikö siis suomalaisille anneta missään vaiheessa elämää minkäänlaista tapakasvatusta ihan normaaliin sosiaaliseen kanssakäymiseen? Miten muuten voi olla noin olemattomat sosiaaliset taidot ihmisillä? Ei sovi sanoa edes että alkeelliset sosiaaliset taidot, kun ne eivät ole edes alkeelliset! Vaan olemattomat!

Tuollainen käyttäytyminen saa häpeämään omaa suomalaisuutta ulkomaalaisten silmissä!

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisuus on kuolemantuomio

Vierailija
2/47 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi omaa kulttuuriaan pitäisi hävetä? Eikö niiden ulkomaalaisten tulisi päinvastoin sopeutua suomalaisten tapoihin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ei kelpaa aina voi lähteä takaisin. En tuollaista tunnista mutta jos joku ulkkis kerta niin sanoo pakkohan sen olla niin. 

Vierailija
4/47 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen ei yksinkertaisesti osaa mutta veettuilu tulee suoraan sydämestä

( ainakin nämä palstan kommentit usein kovaa kamaa) 

terv Ulkosuomalainen 

Vierailija
5/47 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo loistaa itse hyvillä käytöstavoilla junttien keskuudessa, vai mitä?

Meidän taloyhtiössä kyllä jutellaan naapureille. Yhdet naapurit ei edes tervehdi, ja he ovat ulkomaalaisia. En tiedä mistä kotoisin, mutta piirteet viittaavat Aasiaan.

Vierailija
6/47 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos ei kelpaa aina voi lähteä takaisin. En tuollaista tunnista mutta jos joku ulkkis kerta niin sanoo pakkohan sen olla niin. 

Ja puolisoni on ulkomaalainen. Ei hänkään väkisin ryntää hissiin jos siellä on muita ja osaa ostaa suolapurkin kaupasta vaikka naapureita tunnetaankin. 

Vierailija
7/47 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja nämä henkilöt ovat todennäköisesti kotiutuneet Helsinkiin tai läntiseen Suomeen. Idässä on todella ystävällistä.

Vierailija
8/47 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi omaa kulttuuriaan pitäisi hävetä? Eikö niiden ulkomaalaisten tulisi päinvastoin sopeutua suomalaisten tapoihin?

Suomalaisissa tavoissa on jotain pahasti pielessä, jos suuri osa kansasta kärsii mt-ongelmista, juo humalahakuisesti ja kovin moni päätyy jopa itsemurhaan.

On ollut aina 🥹

Vierailija
9/47 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi se on kiirehtiä tai vaihtoehtoisesti odottaa, että toinen ei tunge sinne hissiin yhtäaikaisesti. Sitten siellä hississä mökötetään pää alas kiusallisesti hiljaa.

Vierailija
10/47 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole suomalainen, tosin olen asunut täällä jo aika pitkään. En kovin mielelläni halua tuntemattomia kanssani samaan hissiin :D vähiten yltiöinnokkaita naapurikyylämummoja...tää lienee enemmän introvertti-juttu kuin pelkkä suomalaisten ominaispiirre. Tai sitten suomalaisissa on paljon introverttejä.

Vierailija
11/47 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi se on kiirehtiä tai vaihtoehtoisesti odottaa, että toinen ei tunge sinne hissiin yhtäaikaisesti. Sitten siellä hississä mökötetään pää alas kiusallisesti hiljaa.

Miehenä minua ei lainkaan haittaa, jos hissiseurana on hoikkia nättejä naapurin nuoria naisia. 😉

Vierailija
12/47 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole suomalainen, tosin olen asunut täällä jo aika pitkään. En kovin mielelläni halua tuntemattomia kanssani samaan hissiin :D vähiten yltiöinnokkaita naapurikyylämummoja...tää lienee enemmän introvertti-juttu kuin pelkkä suomalaisten ominaispiirre. Tai sitten suomalaisissa on paljon introverttejä.

Ei kai introverttiys tarkoita sitä, että ahdistuu sosiaalisesta tilanteesta tai käyttäytyy mulkusti? Menen samaan hissiin naapurin kanssa ja tarvittaessa käyn naapurin ovella, jos on tärkeää asiaa. Osaan myös tervehtiä ihmisiä.

Vierailija
13/47 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehenä minua ei lainkaan haittaa, jos hissiseurana on hoikkia nättejä naapurin nuoria naisia. 😉

Se kirjoitetaan "poikia"

Vierailija
14/47 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme varmaan ole olemassa ulkomaalaisia varten...

Vierailija
15/47 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap nyt vaan inhoaa ja vihaa suomalaisia eikä edes peittele sitä. Se, jos mikä hävettäisi. Joka päivä täällä keksimässä tyhjästä valitusten aiheita. Ihme hiippari.

Vierailija
16/47 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näitä iänikuisia aikansa eläneitä mitä ne muut meistä ajattelee horinoita, nämä oli suosittuja joskus ennenvanhaan. Nykyään ketään ei kiinnosta hevonvittuakaan mitä ne meistä ajattelee, ajatelkoot mitä huvittaa.

Vierailija
17/47 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä minä olen ihmetellyt nuorisossa, varsinkin nuorissa naisissa. He kiirehtivät hissiin eivätkä puhua pukahda minulle vaikka yritän itse olla sosiaalinen ja aktiivinen. M58

Vierailija
18/47 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisissa tavoissa on jotain pahasti pielessä, jos suuri osa kansasta kärsii mt-ongelmista, juo humalahakuisesti ja kovin moni päätyy jopa itsemurhaan.

Älä nyt liioittele, ihan normaalia eurooppalaista tasoa. Mun mielestäni ainakin Britanniassa ollaan aikaa umpimielisiä. Ei siellä mielellään jutella oudoille hississä tai bussissa, sen takia ne kai vetääkin hirveät kännit viikonloppuisin.

Vierailija
19/47 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi olla tekemisissä naapureiden kanssa? 

Vierailija
20/47 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ulkomaalaisten tulisi oppia olemaan ihmisiä pelkäävä epäsosiaalinen juntti? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän