Keltuaisongelma!
Ajattelin tehdä marenkia, joten keltuaiset jäävät siis ylimääräisiksi. Monesti olen tehnyt samalla marenkien seuraksi keltuaisista creme bruleeta, mutta nyt ei ole oikein sellainen olo. Ns. perusruokaakin on jääkaapissa sen verran, että mitään isoa ruokaa ei ole nyt järkevää alkaa tehdä. Mietin, voisiko keltuaisia keittää ihan tuolleen pelkilteen? Vai menevätkö rikki? Toki vaihtoehto on myös säästää ne myöhemmäksi, mutta onnistuuko se mitenkään ilman, että kuivuvat tai menevät muuten pahaksi?
Vittuiluja en tarvitse ja olen jo käyttänyt googlea neuvoja löytämättä. Jos muuta vaihtoehtoa ei ole, niin paistan keltuaiset ihan normaalisti niin kuin kokonaisen munan tekisin. Ajattelin vain, että olisi hauskaa kokeilla jotain muuta (esim tuota keittämistä). :)
Kommentit (7)
Keltuainen on rasvapitoinen, ja säilyy siksi huonommin. Se kestää pari päivää veteen upotettuna jääkaapissa. Erotellut keltuaiset ja valkuaiset voi hyvin myös pakastaa. Pakastimessa ne säilyvät noin neljä kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Keltuainen on rasvapitoinen, ja säilyy siksi huonommin. Se kestää pari päivää veteen upotettuna jääkaapissa. Erotellut keltuaiset ja valkuaiset voi hyvin myös pakastaa. Pakastimessa ne säilyvät noin neljä kuukautta.
Kiitos tästä vastauksesta! Laitoinkin keltuaiset kylmään veteen jääkaappiin. Jos en huomenna keksi niille käyttöä, niin hyvä tietää, että voi pakastaakin. :)
T. Aloittaja
Mä suurustan niillä kermaisen pastakasikkeen, esim. sitruunakastikkeen.
Kiitos muillekin vastaajille :) Tosiaan, varsinaista "oikeaa ruokaa" ei nyt ole tarkoitus tehdä, mutta ehkä kokeilen tuota keittämistä myöhemmin. Tai sitten pakastan. :P
Säilyisiköhän keltuaiset vaikka veteen upotettuna jääkaapissa päivän tai pari?