Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Montako eri rahastoa kannattaa hankkia, jos sijoittaa 100-300e kuussa?

Vierailija
15.09.2024 |

Nordnetin artikkelissa ohjattiin valitsemaan 6-7. Se tuntuu jotenkin paljolta, kun tarkoituksena on sijoittaa niin pieni summa kuussa. 

Mitä olette mieltä?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kolmeen, en sijoita juuri koskaan enempää kuin 20 euroa.

Vierailija
2/19 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ottaisin 4 rahastoa. Pari korkeariskistä ja yksi keskiriskinen ja yksi matala.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole kuin Nordean MSCI-indeksiä seuraavaa rahaastoa. Siinä on hyvä maantieteellinen ja alakohtainen hajautus. Vuosikulu on 0,4%.

Mihin minä muita tarvitsisin? Tosin suurin osa rahoistani on helsinkiläisissä asunnoissa, mikä ei tietysti hajautuksen kannalta ole kovin järkevää. Niihin vain sai aikoinaan lainaa helpommin ja halvemmalla kuin osakkeisiin tai indeksirahastoihin.

Vierailija
4/19 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku SP500 kasvu etf riittäisi minulle yksinään.

Vierailija
5/19 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa katsella ilmastoaiheisia rahastoja, varsinkin niiden tuottoja edellisiltä vuosilta.

Vierailija
6/19 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa katsella ilmastoaiheisia rahastoja, varsinkin niiden tuottoja edellisiltä vuosilta.

Ethän sä voi tietää, kannattaako

Vierailija
7/19 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko menneet tuotot nykyään tae tulevasta?

Vierailija
8/19 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljään sijoitan itse. 

Vierailija
9/19 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhteenkään. Sijoita suoraan osakkeisiin, niin saat paremman tuoton.

Miksi maksaa rahastonhoidosta, kun voi omistaa itse suoraan ja myös saada itselle osinkotuotot suoraan.

Vierailija
10/19 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis rahastothan on jo valmiiksi hajautettuja, niin miksi pitäisi sijoittaa useampiin? 

Vierailija
11/19 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis rahastothan on jo valmiiksi hajautettuja, niin miksi pitäisi sijoittaa useampiin? 

Eri rahastot sijoittavat eri alueille ja erilaisiin tuotteisiin. Itse valitsisin ainakin kolme: yhden pohjoisamerikkalaisiin osakkeisiin sijoittavan indeksirahaston, yhden euroalueen osakkeisiin sijoittavan indeksirahaston ja yhden korkorahaston, jos minulla ei olisi muita sijoituksia. Jako näiden kolmen kesken niin, että ensimmäiseen menee eniten ja viimeiseen vähiten. Yleensä pohjoisamerikkalaiset osakkeet ovat tuottaneet parhaiten, mutta niihin liittyy valuuttakurssiriski. Siksi myös euroalueen osakkeita.

Vierailija
12/19 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sijoitan vain kahteen Nordenetin rahastoon, kumpaankin 100 euroa kuussa.  Kun on joku sopivan nätti summa kasassa, saatan vaihtaa kuukausisäästön johonkin toiseen rahastoon, ainakin, jos tuotto ei ole ollut riittävä.  Pikku säästö, mutta tuntuu kivalta saada jotain jemmaan ja kivasti ovat tuottaneet.  

Vierailija
13/19 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on iso positio SP500 indeksin unlimited turboissa 2,8-4,0 vivuilla. Tai nyt ne on massina, mutta laitan taas dipistä ja kun tuntuu, että kasvu taas on tukevalla pohjalla. Pieni osa on sitten muissa indekseissä korkeammalla vivulla 5-10 ja pieni määrä myös longina Brentissä ja Kullassa. Näillä on tullut veivattua yli 100% tuottoa vuositasolla ja mielestäni hyvin pienellä riskillä ja sain voittoa myös karhumarkkinassa, kun etenkin öljy oli volatiili.

Vierailija
14/19 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin noita ETF:iä ja mietin noita kuluja. 

Nornetin säästäjällä menisi 2,5e/kk kuluja. Jos sijoitan 100e/kk, niin sehän on 2,5%. Onko se liikaa? 

Mistähän hitosta selviäisi paljonko tuon oston tekeminen maksaa ilman tuota säästäjää?

-ap

Vierailija
15/19 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katselin noita ETF:iä ja mietin noita kuluja. 

Nornetin säästäjällä menisi 2,5e/kk kuluja. Jos sijoitan 100e/kk, niin sehän on 2,5%. Onko se liikaa? 

Mistähän hitosta selviäisi paljonko tuon oston tekeminen maksaa ilman tuota säästäjää?

-ap

Suosittelen katsomaan Seligsonin osakeindeksirahastoja (siellä nimellä passiiviset rahastot). Kulut ostosta ovat 0,1%. Mitään kuukausimaksuja ei ole.

Vierailija
16/19 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahasto itsessään hajauttaa sijoitukset. Itse laittaisin tuon kokoiset summat yhteen rahastoon. Jos nuo hajauttaa useaan rahastoon,  jitka myös hajauttavat sijoituksensa, on hajautuksen taso pienille summille aika suuri.

Vierailija
17/19 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

USA indeksi riittää. Jenkkien osakemarkkinat on 85% maailman osakemarkkinoista. Kun osta useita rahastoja ja pienennät riskiä hajauttamalla niin samalla pienennät tuottoja. 

Vierailija
18/19 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa valita 3-4 osaketta toimialoilta jotka tuntee. Rahastoissa on toki pienempi riski, mutta samoin on minimoitu myös maksimaalinen tuotto.

Vierailija
19/19 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

USA indeksi riittää. Jenkkien osakemarkkinat on 85% maailman osakemarkkinoista. Kun osta useita rahastoja ja pienennät riskiä hajauttamalla niin samalla pienennät tuottoja. 

Ongelma tuossa on valuuttakurssiriski. Jos dollarin kurssi suhteessa euroon putoaa 10 %, niin myös niiden USA indeksi -sijoitusten arvo suomalaiselle sijoittajalle putoaa 10 %. Siksi kannattaa tehdä osa sijoituksista muualle.

Ja minä vielä muistan ajan, kun yhdellä eurolla sai 1,60 dollaria, eli tuo valuuttakurssiriski on ihan todellinen eikä vain teoreettinen.