Onko olemassa aurinkorasvaa, jossa ei ole kemikaaleja, vaan se olisu TÄYSIN luonnollinen?
Olen katsonut paljon erillaisten aurinkorasvojen ainesosa listaa, ja jokaisessa marketin, apteekin, life, ruohonjuuri ja muissa luontaiskaupoissa myytävissä aurinkorasvoissa on jonkin sortin kemikaaleja. Myöskin niissä joissa lukee ja vannotaan auringon nimeen, että on luonnollinen, ympäristöystävällinen ja ihmisystävällinen, mutta silti niissäkin on kemikaaleja... Onko ylipäätään olemassa aurinkorasvaa, joka on tehty täysin luonnonmukaisesti, eikä olisi mitään kemikaali/syneettisiä aineita?
Ennen käytin tuommoisia aurinkorasvoja, mutta nykyään mietin, että mielummin olen kokonaan ilman, kuin että käyttäisin tuollaisia kemikaalikuormia.
Kommentit (20)
No minä joskus ostin (vahingossa kun oli kiire) jotain luomurasvaa, joka perustuu ihan mekaaniseen suojaan. Se oli tosi tahnamaista ja hankala levittää...
Eipä taida olla muita vaihtoehtoja, kuin sinkkivoide ja savi. Tai sitten vaatteet/sateenvarjo. Jokin, joka oikeasti estää auringon valon pääsyn iholle, jos ei kemikaaleja halua.
Kaikenlaisia savitahnoja on käytetty koko ihmisen historian ja mm siat ja norsut käyttää mutaa ja hiekkaa ihon suojaksi.
Miksi yleensä mennä aurinkoon käristämään itseään? Auringon säteilykin on soluja vahingoittavaa säteilyä.
Huoh. Olisipa otsonikerros ehjä, niin silloin ei tarvitsisi tälläistä miettiä...
Miksi haluat vältellä kemikaaleja? Esimerkiksi vesi on kemikaali.
Muta, turve tai savi. Siitä naamaaan. Tosin lie niistäkin löytyy mikromuovia nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi yleensä mennä aurinkoon käristämään itseään? Auringon säteilykin on soluja vahingoittavaa säteilyä.
Joidenkin ihmisten työ on ulkona ja pihallakin on pakko tehdä joskus hommia.
Lasten aurinkovoiteet eivät imeydy ihoon, joten jos haluaa välttää ihon kautta imeytyviä kemikaaleja, voi käyttää lasten aurinkovoidetta. Sitä pitää muistaa lisätä useammin kuin aikuisten voidetta, koska se lähtee helposti pois. Vaikutus perustuu metallihiukkasiin, jotka heijastavat valoa pois iholta.
Kemikaali sanana ei kylläkään tarkoita että kyseessä on myrkky tai muuten haitallinen aine. Mikä tahansa kosmetiikkatuote on kemikaali.
Siis ei saatana...
Ikään kuin kemikaalit eivät olisi "luonnollisia".
Ettekö te käy kouluja? :D
En tiedä paljonko suojaa mut kookosrasvaa oon käyttänyt. Eipä ole iho ainakaan palanut.
Luonnonkosmetiikkasarja Patykan aurinkorasvat ovat hyviä, eivät liian rasvaisia.
Luomu? Mitä ne värivoiteet sisältävät, ne jotka on kuin liidulla vedetty? Hetken voi olla ilman ja ottaa annoksen, ehkä sitten tarvitsee jossain kohtaa. Tai vaate, sisälle, varjoon.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä paljonko suojaa mut kookosrasvaa oon käyttänyt. Eipä ole iho ainakaan palanut.
Oliiviöljyssä on aavistuksen korkeampi suoja, mutta todella vähäinen siinäkin (spf korkeintaan 8).
Vierailija kirjoitti:
Mekaaniset aurinkorasvat.
Mikä on mekaaninen aurinkorasva? :D Joku rasvahaarniska?
Vaikka mitä sanotaan, niin kaikissa voidemaisissa "luonnotuotteissa" on divetyoksidia ja monen sortin hiilivetyjä. Divetyoksidi aiheuttaa mm. keuhkoihin tarpeeksi suunina määrinä kulkeutuessaan tukehtumisoireita, ja hiilivedyt reagoivat herkästi hapen kanssa muodostaen monenlaisia haitallisia yhdisteitä, kuten hiilidiksidia ja häkää.
Porkkanaöljy oli joskus 1970-1980 -luvulla. Sinkkisalva, mutta antaa aika valkoisen lopputuloksen. Varmaan paras luonnollinen aurinkosuoja on peittävä vaatetus ja hattu.