Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psyykenlääkkeet ja lihominen

Vierailija
14.09.2024 |

Kuinka yleistä on lihoa psyykenlääkkeillä?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa. 

Vierailija
2/16 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. 

Läskit haluaa uskotella että lääkkeet lihottaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki skitsofreenikot ovat lihavia ja turvonneita. Ainakin neuroleptit lihottavat.

Vierailija
4/16 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tällaiset aiheet palstalla saa satoja vastauksia. 

Vierailija
5/16 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin paskapuhetta. 

lääkäri 

Vierailija
6/16 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihottaa. Keräävät nestettäkin kehoon. Eikä ne jotka määränneet sulle lääkkeitä välitä tästä. Sitten saa oikeita ja fyysisiä ongelmia jotka liittyvät ylipainoon ja niitä kiloja ei saa pois jotka tulevat näistä psyykenlääkkeistä.

Vierailija
7/16 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleistä. Monissa niistä on yleisinä sivuvaikutuksina lisääntynyt ruokahalu ja aineenvaihdunnan hidastuminen. Jälkimmäinen näistä aiheuttaa sen, että ruoan hyötysuhde on parempi.

Lisäksi ne keräävät nestettä, eli aiheuttavat turvotusta.

Psyykelääkkeiden vaikuttavat aineet ovat yleensä rasvaliukoisia, joten niitä kertyy elimistön rasvakudoksiin. Kun yrität jälkeenpäin laihduttaa niitä lääkekilojasi pois, lähtee lääkejäämät liikkeelle, aiheuttaen sen verran sivuvaikutuksia, että laihduttaminen epäonnistuu.

Vierailija
8/16 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. 

Läskit haluaa uskotella että lääkkeet lihottaa. 

Minulla on kaveri joka oli oikeastaan alipainoinen, sairastui psykoosiin ja vuoden on syönyt antispykootteja (on bipo) ja vuoden aikana on paino noussut hurjasti.

Vierailija
9/16 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään lääkärit eivät myönnä, kun saavat elantonsa lääkkeiden määräämisestä. Silti.lähes kaikissa psyykenlääkkeitä on haittavaikutuksena painonnousu ja yleensä käyttäjät ovat lihavia.

Vierailija
10/16 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lääkärit ovat hyvin tietoisia näistäkin mahdollisista lääkehaitoista, kuten muistakin. Lääkkeet eivät valitettavasti oikeastaan koskaan vaikuta vain kohdeoireeseen, vaan tietenkin jollain tavoin elimistössä laajemmin. Tämä ei mitenkään liity vain psykiatriseen lääkehoitoon. Lääkärintyöhön kuuluu myös lääkehoidon suositteleminen tarpeen mukaan, mitään palkkioita nimenomaan  lääkehoidosta ei kukaan maksa.

Vierailija
11/16 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin paskapuhetta. 

lääkäri 

Lääkäri sitten vaan kouluttaa itsensä fiksummaksi.

Vierailija
12/16 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lihava mutta lääkärini kertoi että nk. psykoosilääkkeet, joita käytetään esim. ahdistuksen hoidossa, lihottaa. Ei vaikuta ruokahaluun, mutta turvottaa.

Vierailija
13/16 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tavallista ja hyvin yleistä, että aiheuttavat ylipainoa, lihomista. Lukuisten muiden sivuoireiden ohessa.

Jokaisen punnittava, itse sekä hoitavan tahon kanssa, mikä on se pienempi paha.

Vierailija
14/16 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lihonut psyykenlääkkeillä yli 20 kg vuodessa (ja aiemmin 20 kg kuukaudessa).

Vierailija
15/16 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkään lääkärit eivät myönnä, kun saavat elantonsa lääkkeiden määräämisestä. Silti.lähes kaikissa psyykenlääkkeitä on haittavaikutuksena painonnousu ja yleensä käyttäjät ovat lihavia.

Yleensä kai. Minä en ole lihonut kiloakaan kymmenen käyttövuoden aikana, vaikka lihominen lukee haitoissa.

Vierailija
16/16 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin alipainoinen kun aloitin neuroleptit. Viiden vuoden syömisen aikana paino nousi noin 5 kg. Olen edelleenkin alipainon ja normaalin rajalla, hyvin hoikka. Pyrin syömään suht terveellisesti, liikun työssäni päivittäin 12-15 000 askelta. Eli ei ne kaikkia niin paljoa lihota. Geeneistä en tiedä, molemmat vanhempani ovat selvästi ylipainoisia.