Koska Helsinki ja muu pk seutu aidosti herää siihen millaiseksi paikka muuttuu kaiken aikaa?
Koska Helsinki ja muu pk seutu aidosti herää siihen millaiseksi paikka muuttuu kaiken aikaa? Nykyään järkyttävästi päihdeongelmaisia ja muuta epämääräistä porukkaa kadut täynnä. Segregaatio hurjaa ja pahenee kaiken aikaa kiihtyvällä tahdilla. Jengiytyminen, ryöstöt yms lisääntyvät kokoajan. Jos miettii nykytilannetta vaikkapa vain 15 vuoden takaiseen tai 2010 luvun alkuun, on muutos valtava. Millaiselta tulee paikka näyttämään vaikka vuonna 2040?
Kommentit (369)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on ja pitääkin olla oikeus muuttaa sellaiseen paikkaan, jossa kokevat olonsa viihtyisäksi. Jos lähiympäristö muuttuu epämiellyttäväksi olla erilaisten häiriöiden vuoksi, niin silloin voi muuttaa muualle. Ihan turha paheksua heitä, jotka muuttavat pois ns "paremman" väen pariin, kaltaistensa joukkoon. Se, että kaupungit yrittää sekoittaa omistusasujat ja vuokralla asujat samaan paikkaan, ei vain toimi niin kuin visioissa ehkä on kuviteltu.
Asun Itä-Pasilassa, jossa on siroteltu sekaisin kovan rahan taloja ja hekan taloja. Itä-Pasilassa on tapahtunut gentrifikaatiota vahvasti. Alkuperäiset työväenluokkaiset omistusasujat alkavat muuttaa mulla alle. Tilalle on tullut kovapalkkaisia akateemisia lapsiperheitä. Asuntojen hintataso on noussut huimasti.
Mun muistot i-Pasilasta juontuu 90-luvulle kun kävin siinä kirjastossa paljon opiskelujen vuoksi. Jotenkin ihan käsittämätön ajatus, että kukaan keskiluokkainen lapsiperhe haluaisi asua siellä. Varsinkaan, jos asuntoa ei edes saa halvalla. Mutta onhan se kiva että on monenlaista, jokaiselle jotain.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkääpä Hesarille. Siellä näkyy syrjäytymisen kaikki seuraukset.
Nykyään Hesari muodikas hipsterikatu. Olisitpa käynyt siellä 80-luvulla.
Ei kannata päteä kun olet selvästikin käynyt viimeksi Hesarilla reilut 10v sitten.
Mikä tuossa oli väärin? Muistan itse Hesarin 90-luvulta eteenpäin tosi hyvin, koska olin pitkään duunissa siinä kulmilla. Onhan se nykyään ihan OK seutua verrattuna siihen, mistä lähdettiin. Nythän ne remontoi sen piritorinkin.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Olen herännyt. Harkitsen muuttoa noin 30km pohjoiseen mutta epäilyttää onko siellä 20 vuoden päästä samat ongelmat. Pitäisikö etäisyyttä ottaa 100km varmuuden vuoksi?
Ehkä varmuuden vuoksi 1000 km.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on ja pitääkin olla oikeus muuttaa sellaiseen paikkaan, jossa kokevat olonsa viihtyisäksi. Jos lähiympäristö muuttuu epämiellyttäväksi olla erilaisten häiriöiden vuoksi, niin silloin voi muuttaa muualle. Ihan turha paheksua heitä, jotka muuttavat pois ns "paremman" väen pariin, kaltaistensa joukkoon. Se, että kaupungit yrittää sekoittaa omistusasujat ja vuokralla asujat samaan paikkaan, ei vain toimi niin kuin visioissa ehkä on kuviteltu.
Asun Itä-Pasilassa, jossa on siroteltu sekaisin kovan rahan taloja ja hekan taloja. Itä-Pasilassa on tapahtunut gentrifikaatiota vahvasti. Alkuperäiset työväenluokkaiset omistusasujat alkavat muuttaa mulla alle. Tilalle on tullut kovapalkkaisia akateemisia lapsiperheitä. Asuntojen hintataso on noussut huimasti.
Mun mui
Kaksiot ovat n. 250 000€ riippuen miten on remontoitu. Minusta asia on päivänselvä. Pasilasta on ensiluokkaiset kulkuyhteydet kaikkialle, lentokentälläkin ollaan alle puolen tunnin ja samassa ajassa käveleekin ydinkeskustaan, yliopistolle. Pohjoismaiden suurin kauppakeskus vieressä, harrastusmahdollisuuden ihan ässät. Lapsille on päiväkoteja tarjolla vieri vieressä ihan maun mukaan ja koulut ovat hyvät. Betonibrutalismillakin on faninsa, vaikka tärkeintähän kodissa on yleensä se ihan asunto itse. 70 -luvun taloissa on loistavat pohjapiirrokset, huoneet kunnon kokoisia ja oikeat keittiöt eikä mitään nurkkaa olohuoneessa.
100 km pohjoiseen ja on kuin toisessa maassa. Helsingissä on kiva käydä, mutta asumaan en ikinä suostuisi. Pelkkä lähijunassa istuminen on puistattavaa.
Vierailija kirjoitti:
100 km pohjoiseen ja on kuin toisessa maassa. Helsingissä on kiva käydä, mutta asumaan en ikinä suostuisi. Pelkkä lähijunassa istuminen on puistattavaa.
Miksi? Et ole tottunut julkiseen kulkuvälineeseen?
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse mennä kuin jonnekkin Tuusulaan, Nurmijärvelle tai Hyvinkäälle niin on kuin toisessa maassa. Juuri eilen kävin Hyvinkäällä, niin rauhallinen, suomalainen ja lintukotomainen tunnelma pk seutuun verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse mennä kuin jonnekkin Tuusulaan, Nurmijärvelle tai Hyvinkäälle niin on kuin toisessa maassa. Juuri eilen kävin Hyvinkäällä, niin rauhallinen, suomalainen ja lintukotomainen tunnelma pk seutuun verrattuna.
Niin, nehän ovat Stadin nukkumalähiöitä. Aamuisin ajellaan tänne kehäkolmosen sisäpuolelle kiltisti. Köyhempi väki niissä asuu, se millä ei ole varaa asua lähempänä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni junassa matkustaminen on mukavampaa kuin bussissa, mutta makunsa kullakin. Kuljen joka aamu töihin junalla enkä keksi mitään valittamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herää? On huomattu ajat sitten.
Millä perusteella huomattu? Entä mitä toimia estämiseksi on tehty?
Mitä voisin tehdä? Kerro konkreettisesti! Olen äänestänyt aina kun on ollut mahdollista, eikä minulla ole voimavaroja ryhtyä itse poliitikoksi.
t. helsinkiläinen N29
Noh, asuin ysärillä stadissa ja tuollaista se oli jo silloinkin, että en tiedä missä sitten itse olit tuolloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni junassa matkustaminen on mukavampaa kuin bussissa, mutta makunsa kullakin. Kuljen joka aamu töihin junalla enkä keksi mitään valittamista.
Ei junassa mitään vikaa ole, kunhan ne ovat kaukojunia. Ehkä joku viihtyy narkkien, juoppojen, maahanmuuttajalaumojen ja mannejen seassa, mutta itse mieluummin vietän aikani muussa seurassa. Pk-seudulla asuvat ovat ehkä jo oppineet ummistamaan silmänsä kaikelta epämääräisyydeltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herää? On huomattu ajat sitten.
Millä perusteella huomattu? Entä mitä toimia estämiseksi on tehty?
Helsingissä ovat vihreät ja vasemmisto olleet enemmistössä jo parikymmentä vuotta. Tämä kehitys sopii heille, sekä ideologisesti että valtapoliittisesti. Arvaa äänestävätkö ne tuilla elävät tulijat vihervasemmistoa vai porvaripuolueita, jotka haluavat leikata tukia? Niinpä. Siksi vihervasemmisto tulee ikävä kyllä olemaan enemmistönä jatkossakin, kun niille tulee koko ajan lisää äänestäjiä.
Helsingin kaupunginvaltuuston suurin puolue on ollut KOKOOMUS koko 2000-luvun ajan.
Kaudella 20212025 Helsingin valtuustoryhmät ovat kokoomus (23), vihreät (18), SDP (13), vasemmistoliitto (11), perussuomalaiset (9), RKP (5), Liike Nyt (3), keskusta (2), KD (1).
Kaudella 2017-2021 kokoomus (25), vihreät (21), SDP (12), vasemmistoliitto (10), RKP (5), KD (2), keskusta (2), perussuomalaiset (6)
Vierailija kirjoitti:
Näin tiktokissa itä-Helsingistä maanantaina iltapäivällä kuvatun videon, jossa kierreltiin ympäriinsä ja ainuttakaan kantasuomalaista ei ollut näkyvissä. Porukkaa sen sijaan oli pilvin pimein, eikä siellä montaakaan heistä ollut jotka ihan töitä olisivat tehneet. En olisi ikinä uskonut että se oikeasti oli kuvattu meidän pääkaupungissa. Ja me elätämme tämän porukan, käymme töissä sillä aikaa kun siellä aikuiset miehet notkuu ostarilla. Miksi eivät hakeudu töihin? Pelottaa, että tämä jatkuu ylisukupolvisena, kun lapset ottavat mallia vanhemmista.
tuo video herätti itseni.
No tämä on todennäköisesti kuvattu provomielessä vanhalla Puhoksen ostarilla, siellä ei tosiaan liiku juuri muita kuin maahanmuuttajia. Ei kuitenkaan todellakaan koske koko itä-Helsinkiä.
Muistan ajan ennen Somaleita.
Sen jälkeen kaikki onkin mennyt alamäkeen kiihtyvällä vauhdilla.
Hei, nykyhallituksen aikana on kolminkertaistettu se palstalla kielletty m-sana. Nyt on tullut enemmän muualtatännemuuttaneita vuodessa kuin koskaan Suomen historian aikana, lähes 72 000 ihmistä vuodessa.
Ja Yle alkaa lähettää uutisia somaliaksi ja arabiaksi.
Saatte aidon r y zz än pormestariksi, onneksi olkoon.
Tämä "joutuu" amikseen pari sanaa. Minä en päässyt 9v parturi-kampaajaksi mihinkään hki Espoo Vantaa kouluun. Tein muita töitä. Selvisikin ettei suomalaisia montaa ollut koko koulussa kummallakaan luokalla. Joo vietin siellä monta viikkoa. Moni ajaa Porvoo Lohja Järvenpäähän amikseen.
Hauska yhteensattuma mutta olin töissä Espoon laidalla toimistorakennuksessa jonka pihalla parveili joka aamu suuri määrä teinejä joiden paahtoaste viittasi lähi-itään. Oletin että rakennuksessa täytyy olla joku suomen kielen kurssi tai vastaava kun yhtään suomalaista en nähnyt porukassa.
Eikä mitä siinä olikin joku amiksen palvelu- tai elintarvikealan työpaja.