Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suunnittelen viikon reissua yksin Lappiin

Vierailija
14.09.2024 |

Tarkoituksena olisi ainakin hiihtää, lasketella, moottorikelkkailla ja nähdä maisemia. Mihin kannattais ensikertalaisena ja yksin lähteä, minä ajankohtana, miten majoittua ja miten matkustaa etelästä? Vinkkejä?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiihtolomaviikot ja viikot ennen pääsiäistä ja pääsiäinen on tosi kalliita.

Ylläs Levi Ruka hyviä paikkoja aktiviteeteille. Jos haluat hiljaisuutta mene Pallas Saariselkä Olos tms.

Yöjunalla pääsee, mutta liikkuminen perillä rajoitettua. Menisin autolla.

Vierailija
2/23 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat tehdä kaikkea mainitsemaasi niin joku noista turistirysistä, että saat sukset, kelkan ym vuokrattua. Ylläs on helppo kohde esim. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan itse sanoa vain käsivarresta. Kilpisjärven retkeilykeskus on kiva päämaja, josta lähteä sitten pidemmällekin vaellukselle. Tosin olen tehnyt niin sesongin aikana kun pystyy vaeltamaan ja paikat ovat auki.

Nopein keksimäni tapa päästä sinne on lentää Kittilään ja sieltä bussilla sinne.

Vierailija
4/23 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen menemään ennemmin Ruotsin tai Norjan puolelle. Paremmat maisemat ja parempi valikoima kaikkea.

Vierailija
5/23 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaan itse sanoa vain käsivarresta. Kilpisjärven retkeilykeskus on kiva päämaja, josta lähteä sitten pidemmällekin vaellukselle. Tosin olen tehnyt niin sesongin aikana kun pystyy vaeltamaan ja paikat ovat auki.

Nopein keksimäni tapa päästä sinne on lentää Kittilään ja sieltä bussilla sinne.

Laskettelu käsivarressa vaatii aika kalliit varusteet itse kiipeämiselle.

Vierailija
6/23 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tahansa isoon keskukseen jossa käy paljon matkailijoita ja joista sen takia löytyy hyvät matkailupalvelut: Levi, pyhä, ylläs, jne. Myös Ruka on ihan hyvä sinun tarkoitukseesi vaikka ei Lappia olekaan.

Nämä turistikohteet ovat myös kulkemisen kannalta ne helpoimmat, varsinkin ellet ole ottamassa omaa autoa mukaan. 

Paras ajankohta on kevättalvella jolloin tietysti on myös eniten ihmisiä ja korkeimmat hinnat. Tammikuussa on hyvin tilaa ja edullisemmat hinnat, mutta silloin on pimeää ja pakkasta helposti -25 mikä tekee ulkoaktiviteeteista haastavia. 

Vierailija
7/23 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon ohjelmaa ajattelit viikkoon mahduttaa.

Vierailija
8/23 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen menemään ennemmin Ruotsin tai Norjan puolelle. Paremmat maisemat ja parempi valikoima kaikkea.

Tää on muuten jännä ilmiö, että ihmiset usein katsovat Lapin matkailua vain kapeasti Suomen Lapin näkökulmasta ja näkevät ainoastaan ne kotimaiset kohteet. 

Vierailija
9/23 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylläs Levi Ruka hyviä paikkoja aktiviteeteille. Jos haluat hiljaisuutta mene Pallas Saariselkä Olos tms.

Komppaan paikkojen suhteen. Itse suosittelen junalla Ouluun ja sieltä auton vuokrausta etukäteen. Ei ole realistista lähteä yksin ainoana kuskina ajamaan Lappiin. No ehkä jos molempiin suuntiin majoittuu matkalla hotellissa.

Jos ei aja niin ryhmämatka tai Levi. Leville pääsee helposti yleisillä. Jos ei ole pakko päästä Lappiin asti rauhallisia kohteita ovat Syöte ja Tahko. Molempiin pääsee bussilla ja niissä voi hiihtää, lasketella, moottorikelkkailla, lumikenkäillä.

Vierailija
10/23 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveää.

Vierailija
11/23 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos retken suunnittelu alkaa vauvapalstalta niin ehkä kannattaa jäädä vaan kotiin

Vierailija
12/23 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et siltä laskettelulta vaadi ihmeitä, Ruka. Majoitu kylään, niin ei tarvitse juuri liikkua autollakaan mihinkään ja kaikki vuokraamot on siinä kävelyetäisyydellä.

Vierailija
13/23 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on muuten jännä ilmiö, että ihmiset usein katsovat Lapin matkailua vain kapeasti Suomen Lapin näkökulmasta ja näkevät ainoastaan ne kotimaiset kohteet. 

Joo. Aika hullua minun mielestä ajella jonnekin käsivarteen asti, mutta ei vaivauduta ylittämään rajaa Norjan puolelle. Kai ne lättänät kukkulat vaan ovat sitten niin paljon parempia kuin oikeat vuoret.

Vierailija
14/23 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon ohjelmaa ajattelit viikkoon mahduttaa.

Ainakin jos ei kelkkailusta kokemusta, niin se kannattaa jättää viimeiseksi jos ei meinaa tasaisella körötellä.  Reitti tai umpisen ajo yllättävän rankkaa.

Vierailija
15/23 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Komppaan paikkojen suhteen. Itse suosittelen junalla Ouluun ja sieltä auton vuokrausta etukäteen. Ei ole realistista lähteä yksin ainoana kuskina ajamaan Lappiin. No ehkä jos molempiin suuntiin majoittuu matkalla hotellissa.

Jos ei aja niin ryhmämatka tai Levi. Leville pääsee helposti yleisillä. Jos ei ole pakko päästä Lappiin asti rauhallisia kohteita ovat Syöte ja Tahko. Molempiin pääsee bussilla ja niissä voi hiihtää, lasketella, moottorikelkkailla, lumikenkäillä.

Rukalle pääsee Oulusta bussilla. Suoraan juna-asemalta.

Vierailija
16/23 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa matkustaa sähköautolla niin saat pitäö enemmän taukoja matkalla.

Vierailija
17/23 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Aika hullua minun mielestä ajella jonnekin käsivarteen asti, mutta ei vaivauduta ylittämään rajaa Norjan puolelle. Kai ne lättänät kukkulat vaan ovat sitten niin paljon parempia kuin oikeat vuoret.

Aika hullua viedä rahansa naapurimaihin joissa kalliimpaa.

Vierailija
18/23 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskettelu käsivarressa vaatii aika kalliit varusteet itse kiipeämiselle.

Olen ollut monta kertaa Kilpisjärvellä normaaleilla murtomaasuksilla tai vuokrannut tunturisukset. Ei ole kallista. Olen tehnyt vain päiväretkiä retkeilykeskuksesta käsin.

Toinen suosikkikohteeni on Kiilopää, Saariselän alueella. Molemmissa kohteissa olen käynyt myös syksyisin ruska-aikaan.

Vierailija
19/23 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskettelua ajatellen tämä ei ole paras vaihtoehto, mutta eihän ole mikään pakko olla koko viikkoa samassa paikassa. Pallas ja Olos eivät ole varsinaisia turistirysiä, mutta niistäkin nuo mahdollisuudet löytyvät. Rovaniemelle olisi helppo päästä. Laskettelurinne on aika vaatimaton, mutta onhan siellä uransa alkuaikoina lasketelleet Suomen parhaat alppihiihtäjät Palander ja Poutiainen. Rovaniemeltä voisi poiketa muutamaksi päiväksi isompien rinteitten ääreen. Maastohiihtolatuja löytyy mistä tahansa.

Vierailija
20/23 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Junalla pääsee kyllä Kemijärvelle ja sieltä autolla Pyhälle, Luostolle, Suomulle ja Sallaan. Ja Kolariin, josta on lyhyt matka Ylläkselle, Leville ja käsivarren suuntaan. Ja tietenkin Rovaniemelle, joten miksi lähteä ajamaan jo Oulusta?

Paras ja halvin aika on hiihtolomaviikkojen ulkopuolella ja pääsiäisen ja vapun välillä, pääsiäisen ajankohdasta riippuen. On jo pitkään valoisaa maastolenkeille eikä ole kovia pakkasia.