Kärsin punastelusta ja sosiaalisten tilanteiden pelosta
Olen työpäivien jälkeen aivan puhki. Koko päivä ihmisten kanssa ja erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa hikoillen. Yritän välillä hakeutua johonkin yksin omaan rauhaan. Jännitän ihmisten kanssa olemista ja punastelen herkästi, ja siis ihan "turhista" asioista. En tiedä mikä auttaisi. Propralia joskus otan, mutta en tykkäisi käyttää sitäkään. Lisäksi olen huomannut että mitä väsyneempi ja stressaantuneempi olen, sitä enemmän oireilen. Ahdistaa, hävettää, tää on niin noloa, olen kuitenkin jo ihan keski-ikäinen nainen. En pysty pitämään tämän vuoksi ihmissuhteitani yllä ja töissä koen olevani todella ulkopuolinen.
Kommentit (7)
Oho, samaa täällä :) Ite kokeillut opetella myötätuntoa itseäni kohtaan. Hengitä syvään ja jatka elämää.
Kirjavinkki: Tiia Minayan kirja Vapaudu sosiaalisesta jännittämisestä kannattaa lukea. Siinä on ajatus, että jännitys on kehossa ja sitä voi purkaa, niin että se vaikuttaa mieleen.
Olen jännittäjä itsekin ja sain uutta toivoa tuosta kirjasta.
Sama minulla, käytän Propralia ja harkitsen alanvaihtoa vähemmän sosiaaliseen työhön. Erilaisista hermostoa rauhoittavista harjoituksista on ollut apua ja masennuslääkkeestä pahoina kausina. Riittävä aika yksin palautua ja uni myös tärkeää itselle ja että olisi aikaa valmistautua asiakaskohtaamisiin. Vielä vinkkaan peittävän meikkivoiteen, ei sillä kaikkea helotusta saa piiloon mutta helpottaa henkistä tuskaa kun tietää että siitä ei pienet punat näy läpi.
Kognitiivinen käyttäytymisterapia auttaa oireidenhallintaan. Voi toimia ihan lyhytterapianakin, ja saatavuudeltaan todella helppo verrattuna useimpiin muihin psykoterapiamuotoihin.
Itselläni oli sama tilanne, jopa propraalia myöten. Ota elämäsi omiin käsiisi, ketään ei oikeasti kiinnosta muiden asiat. Kun opit jopa vihaamaan niitä mulkkuja, jotka vievät aikaasi ja energiaasi, niin olet pitkällä. Et ole kenellekään velkaa, elä oma elämäsi. Elämä on lyhyt.
Kuulostaa raskaalta.. Kannattaisiko hakea apua jostain? Lääkäri? Työterveys? Sä uuvut tuohon.