Oletko koskaan saanut potkuja töistä?
Jos olet saanut, miten tämä tapahtui ja miksi? Pyysikö esihenkilö sinua itse eroamaan? Vai saitko aluksi varoituksia ja lopulta erotettiin? Tuotannollisista ja taloudellisista syistä ilmeisesti voi erottaa noin vaan, vai voiko?
Kommentit (23)
Olen saanut kerran potkut. Esimies sanoi minun olevan liian suuren riskin mies; palasin juuri lapsen saikulta
En tiedä lasketaanko tätä, mutta kerron joka tapauksessa. Joskus uran alussa olin hoivakodissa töissä alun perin nollasopimuksella ja tarkoitus oli tehdä kesäksi 100% soppari. Mua kuitenkin työpaikkakiusattiin ja ilmeisesti pomollekin oli sitten menty jotain sanomaan, kun sain pitkän puhuttelun siitä miten olen liian hiljainen taukojen aikana (?) ja en tee tarpeeksi hommia (?). Todellisuudessa olin saanut hyvää palautetta työvuorossa kanssani olleilta, nämä puheet vaan ei koskaan päätyneet pomolle asti. Joka tapauksessa pomo kertoi että nyt pitäisi vähän skarpata tai voi olla että se kesän soppari jää tekemättä. En ottanut enää vuoroja vastaan ja menin muualle kesätöihin :D
Pari firmaa on mennyt konkkaan ja yksi myytiin jenkeille.
Tuotannolliset ja taloudelliset syyt eli huonoimmat potkitaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo ole sama kun potkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo ole sama kun potkut.
Yleensä jos firma menee konkkaan niin työntekijät saa lopputilin eli potkut.
Vierailija kirjoitti:
Eikös silloin yleensä potkita ne parhaiten palkatut ja pisimpään olleet?
En ole päivääkään töitä tehnyt.
M48
En ole. Itse otin lopputilin. Lähdin opiskelemaan toisen ammatin.
Joo, kahdesti. Valmistuttuani kauppaopistosta olin työtön yhden vuoden.
Sain ekan työpaikkani koirapuistossa. Juttelin puistossa usein eläkkeelle jäävän rouvan kanssa ja hän antoi työnantajansa puhelinnumeron. No, sieltä ei työpaikkaa löytynyt mutta hänen tuttavaltaan löytyi. Olin sitten 2 vuotta siinä toimistossa sihteerinä pienessä isännöitsijäntoimistossa. Isännöitsijä sitten vähensi porukkaa, kun häneltä lähti iso rypäs taloja, kun kunta perusti vuokrataloistaan oman kiinteistöyhtiön. No minut siis viimeksi tulleena irtisanottiin. Minulla oli tuttuja, ja soitin kierroksen puheluita, ja kävin parit työhaastattelut taas. Ja olin kuukauden päästä jo uudessa työpaikassa, tosin määräaikaisena. Tätä tosin vuosittain jatkettiin.
No, sitten yritysrakenne sielläkin muuttui, ja väkeä vähennettiin. Eli määräaikaisistahan siinä aina aloitetaan.....Aloitin taas raivokkaan työnhaun, ja sain uuden paikan. Olin tasan päivän työtön. Sen jälkeen en ole työttömänä ollut, sivussa kouluttanut itseäni, mm. yliopisto on tullut käytyä. Olen vaihtanut paikkoja, minulle on soitettu kotiin ja kysytty töihin.....asiantuntijatöissä nykyään.
Olen istunut tiskin takana rekrytointeja tekemässä. Tunnen sympatiaa työttömiä ja heidän kohteluaan kohtaan. Äänestän aina, mutta en äänestä: perussuomalaisia ja kokoomusta. Työnhaku on muutenkin ihan älyttömän raakaa puuhaa nykyään, ja sitten vielä syytellään työhaluttomaksi...Todella turhauttavaa lukea sellaisia hakemuksia, joista näkee että kun on pakko hakea se määrätty määrä kuukaudessa. Ajanhukkaa kaikille. Onnea työnhakuun, jos on tilanne päällä.
N54v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös silloin yleensä potkita ne parhaiten palkatut ja pisimpään olleet?
No eivätkös he silloin juuri ole niitä huonoimpia sen firman kannalta?
Sain. Olin sairaslomalla niin postiin tuli kirje. Kävin hakemassa niin oli irtisanomislappu. Levypyörä osaa.
Vierailija kirjoitti:
Sain. Olin sairaslomalla niin postiin tuli kirje. Kävin hakemassa niin oli irtisanomislappu. Levypyörä osaa.
Eikö ole laitonta irtisanoa jos on saikulla?
Potkut on niin rahvaanomaista.
Viimeksi työnantaja sanoi että 3 kk palkka ja hyvä työtodistus, mutta ei tarvi enää maanantaina tulla.
Oltiin hieman eri mieltä toimenkuvan ja työn kehittämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole laitonta irtisanoa jos on saikulla?
Soitin liittoon ja sanoivat että on ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Potkut on niin rahvaanomaista.
Viimeksi työnantaja sanoi että 3 kk palkka ja hyvä työtodistus, mutta ei tarvi enää maanantaina tulla.
Oltiin hieman eri mieltä toimenkuvan ja työn kehittämisestä.
Jooh. Eikös Nokialla maksettu vuoden vai kahden palkka kun irtisanoivat? Vähän eri ku joku 3kk..
Kerran koeajalla, ei ollut mulle sopiva homma.
Potkuja en ole saanut ikinä. Kahdesti on kyllä nollatuntisopimuksen aikana firma vaan myyty pois alta ilman että asiasta edes soitettiin, eikä töitä enää ollut. Lomautuksia ja irtisanomisia on omasta pyynnöstä sitten tullut junailtua enemmänkin ja taas jään talveksi lomautukselle ja firma säästää siinä palkkani ja minä vietän talvella pitkät ajat etelässä anssin kanssa.
Kyllä.Pomo sanoi se on nyt sitten moro ja näkemiin.
En.