Velvoittaako Kela liian kalliissa asunnossa asuvia toimeentulotukea saavia etsimään asuntoa vain kotipaikkakunnalta, vai koko Suomesta?
Miten se menee? Riittääkö jos Helsingissä asuva etsii Helsingistä? Eikös perustuslaissa lue että jokaisella on oikeus valita asuinpaikkakuntansa. Ja jokaiselle ihmiselle on rekisterissä määritelty kotikunta.
Kommentit (22)
Puppaismin käskyt 👴🏻🥳
1. Palvokaamme Puppaa ja noudattakaamme hänen viisaita elämänohjeitansa. 👴🏻🙏
2. Puppa on ikuinen, Puppa on ihana, Puppa on rakas, ou jee! 🌈🥳👴🏻👍🏻🥳
3. Puppa on paras, ou jee! 🥳🥳🥳
4. Näinhän se menee 👴🏻👍🏻🥳
Käsittääkseni saa etsiä vaikka vain kotipaikkakunnalta, kunhan hakee useammalta taholta.
Rööperiss isos perintöasunnos.
Mitäs täs.
It-alal duunis
Oliks jotai?
t. Fredrik-Joakim 24 v
Vierailija kirjoitti:
Ei ne velvoita ketään hakemaan. Leikkaavat vain vähän tuista pois.
Kela velvoittaa hakemaan asuntoa aktiivisesti ja sitten voivat hyväksyä kalliimman vuokran jos todistaa asunnonhaun.
Vaihtoehto kaksi on että sulla on jokin painava peruste asua kalliimmassa asunnossa. Esim Liikuntaeste tms.
Kolmas vaihtoehto on vain asua asunnossa ja maksaa ylimenevä itse jos et hae halvempaa.
Voisi ainakin ei suomalaisilta vaan katkoa kaikki tuet. Kotimaassa halvempaa ja perhekin odottelee.
Vierailija kirjoitti:
Eikös jokaisen järki sano että jos ei ole varaa asuntoon, niin silloin muutetaan vaikka Inariin sieltä helsingistä??
Eli muutetaan pois kotipaikkakunnnalta jossa on asunut 30 vuotta, syntymästä asti? Pois kaikkien tuntemiensa ihmisten luota...Inariin, yksin asumaan pieneen yksiöön ja masentumaan lopullisesti? Mitäs sillä sitten saavutetaan? Varmasti kulut ovat pitkässä juoksussa suuremmat kuin kalliimman asunnon maksaminen.
Entä mitä maksaa muutto helsingistä inariin? Kuka sen maksaa, kun perustoimeentulotukea saavalla ei todennäköisesti ole siihen varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela velvoittaa hakemaan asuntoa aktiivisesti ja sitten voivat hyväksyä kalliimman vuokran jos todistaa asunnonhaun.
Vaihtoehto kaksi on että sulla on jokin painava peruste asua kalliimmassa asunnossa. Esim Liikuntaeste tms.
Kolmas vaihtoehto on vain asua asunnossa ja maksaa ylimenevä itse jos et hae halvempaa.
Mitään et voi maksaa ns itse sillä sinulla ei saa olla säästöjä.
Käytännössä helsinkiläinen pakotetaan homekämppään 80 km päähän. Josta matkustaminen Helsinkiin toki maksetaan ja se on aika kallista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös jokaisen järki sano että jos ei ole varaa asuntoon, niin silloin muutetaan vaikka Inariin sieltä helsingistä??
Eli muutetaan pois kotipaikkakunnnalta jossa on asunut 30 vuotta, syntymästä asti? Pois kaikkien tuntemiensa ihmisten luota...Inariin, yksin asumaan pieneen yksiöön ja masentumaan lopullisesti? Mitäs sillä sitten saavutetaan? Varmasti kulut ovat pitkässä juoksussa suuremmat kuin kalliimman asunnon maksaminen.
Entä mitä maksaa muutto helsingistä inariin? Kuka sen maksaa, kun perustoimeentulotukea saavalla ei todennäköisesti ole siihen varaa.
Kun elää almujen varassa, ei aina saa valita.
Jopa 30 euron talo käsketään muuta. Mutta 1000 euron muuttokulut ja 3 kk takuuvuokra ensisen vuokraan sisältyvän sijan maksetaan yskimättä. Kelan logiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
buhuu.... minä olen muuttanut useastikin pois kotipaikkakunnalta, jopa ulkomaille ja takaisin... Näin se kuule menee, pitää muuttaa sen mukaan missä pystyy elättämään itsensä ja perheensä. Mutta tuohan on vain teille tukiloisille tekosyy jatkaa veren imemistä veronmaksajista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä mitä maksaa muutto helsingistä inariin? Kuka sen maksaa, kun perustoimeentulotukea saavalla ei todennäköisesti ole siihen varaa.buhuu.... minä olen muuttanut useastikin pois kotipaikkakunnalta, jopa ulkomaille ja takaisin... Näin se kuule menee, pitää muuttaa sen mukaan missä pystyy elättämään itsensä ja perheensä. Mutta tuohan on vain teille tukiloisille tekosyy j
Muuttaminen paremman työn perässä, tai perheen takia on HIEMAN eri asia kuin pakkomuuttaminen työttömäksi ja yksin johonkin 900km päähän kaikista tuntemistasi ihmisistä, ja entisestä elämästä. Tuohan on katastrofi ja tragedia ihmisen elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmas vaihtoehto on vain asua asunnossa ja maksaa ylimenevä itse jos et hae halvempaa.Mitään et voi maksaa ns itse sillä sinulla ei saa olla säästöjä.
Kyllä tilillä saa olla useita satoja eikä kukaan ole sanonut mitään.
Itse olen työttömyysuhan alla oleva Helsinkiläinen ja olen jo katsonut muiden kaupunkien vuokra-asuntoja siltä varalta jos jään työttömäksi.Ikää on se reilut 50v eli työllistyminen hankalaa. Olen aikoinaan muuttanut Helsinkiin töihin ( jäi ystävät,perhe toiselle paikkakunnalle) nyt on helpompi pitää yhteyttä,kuin silloin.Olen myös täysin valmis tarvittaessa hakemaan töitä vaikka Ruotsista ( pitäisi vaan vähän opiskella kyseistä kieltä uudelleen).
Vierailija kirjoitti:
Muuttaminen paremman työn perässä, tai perheen takia on HIEMAN eri asia kuin pakkomuuttaminen työttömäksi ja yksin johonkin 900km päähän kaikista tuntemistasi ihmisistä, ja entisestä elämästä. Tuohan on katastrofi ja tragedia ihmisen elämässä.
MISSÄÄN ei ole pakotettu muuttamaan "900 kilometrin päähän" vaan halvempaan. valtaosassa tapauksissa, ellei jopa kaikissa sellainen löytyy 50 km säteellä nykyisestä kotipaikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MISSÄÄN ei ole pakotettu muuttamaan "900 kilometrin päähän" vaan halvempaan. valtaosassa tapauksissa, ellei jopa kaikissa sellainen löytyy 50 km säteellä nykyisestä kotipaikasta.
Mutta missä se raja menee? Minä en tässä nyt kysy sinun tai jonkun muun kommentoijan mielipidettä asiasta, vaan sitä ihan yleistä Kelan linjausta. Olen ollut siinä käsityksessä että esim. vantaalaista velvoitetaan hakemaan vain vantaan sisältä.
Mulle tuli KELA:sta viesti että Afrikassa on edullisia savimajoja, että muuta sinne.