Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pörssisähkön hinta nousee huomenna huimiin lukemiin heti aamusta

Vierailija
12.09.2024 |

https://yle.fi/a/74-20111126

huomenna keskihinta 24 c/kWh

Kommentit (97)

Vierailija
21/97 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi otin määräaikaisen. Välillä voittaa, välillä häviää mutta sähkölasku pysyy tasaisena ja ennustettavana.

Jep. Itselläni on vielä tämän kuun pörssisähkö, mutta sen jälkeen on jotenkin helpotus siirtyä ennustettavaan sähkölaskuun. 

Nytkin ärsyttää, etten vaan voi laittaa tiskonetta ja pyykkikonetta päälle illasta. 

Vierailija
22/97 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep.  Aina on löytynyt älykääpiöitä jotka ottavat/ovat ottaneet kerrostalossakin kiinteän 25€/kk sähkölaskun.  Mutta ehkä kumminkin Sossu maksaa sen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/97 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"enkä yksinkertaiseti jaksa sen lisäksi vielä kyykätä ja miettiä että millon se pörssisähkö on mitäkin."

Kännykkään saa äpin johon voi laittaa haluamansa hintarajat joiden jälkeen se ilmoittaa jos sähkön hinta on sitä rajaa kalliimpaa tai halvempaa. Silloin ei tarvitse erikseen kytätä niitä hintoja.

Minulla on kylläkin se äppi, mutta siltikin sitä joutuu joka päivä katsomaan, että paljon se sähkö on huomenna että tietää pitääkö tänään pyykätä ja tiskata, vai voiko jättää huomiselle. 

Se on rasittavaa, että joka päivä pitää tuolla tavalla miettiä. Ei vaan voi tehdä. 

Se ei sitä sähkölaskua nosta taivaisiin että satut vahingossa pyykkäämään vähän kalliimpana tuntina.

Monille ei selvästikään ole käsitystä siitä mitä eri laitteet käytännössä kuluttavat ja mitä se niiden käyttäminen maksaa.

Käytännössä normaaleja arjen asioita kannattaa välttää vasta jos se sähkön hinta on useita kymmeniä senttejä. Eikä se silloinkaan kenenkään taloutta kaada.

Vierailija
24/97 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähänkin ehti hyvin varautua jo halpojen tuntien ansiosta eilen ja tänään. Ei haittaa, vaikka olisi koko viikonlopun 50 centin hinnoissa. Jos sama jatkuu ensi viikolla ja säät viilenee, niin alkaa vasta tuntumaan kukkarossa.

Vierailija
25/97 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi otin määräaikaisen. Välillä voittaa, välillä häviää mutta sähkölasku pysyy tasaisena ja ennustettavana.

Jep. Itselläni on vielä tämän kuun pörssisähkö, mutta sen jälkeen on jotenkin helpotus siirtyä ennustettavaan sähkölaskuun. 

Nytkin ärsyttää, etten vaan voi laittaa tiskonetta ja pyykkikonetta päälle illasta. 

Mikset voi? Pelkäätkö että se maksaa useita kymmeniä senttejä?

Vierailija
26/97 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse vaihdoin määräaikaiseen. Hinta nousee ehkä 10-20e kuussa, mutta maksan mielummin sen ylimääräisen 10-20e siitä, että saan hoitaa astiat ja pyykit sillon, kun mulla on energiaa ja jaksamista. Koska itse kärsin ainakin kroonisesta väsymysoireesta, enkä aina jaksa siivota ja laittaa ruokaa juuri sillon, kun sähkö on halvimmillaan. 

Koska se pörssisähkö on koko vuoden keskihinnaltaan käytännössä aina halvempi kuin määräaikaiset niin ei siinä mikään pakko ole sitä sähkön käyttöä kovasti kytätä. Sillä toki säästää vielä lisää mutta yleensä kyllä säästää jo ihan sillä että vaihtaa pörssisähköön.

No datahubin ja liukurin laskuri kertoi et mun sähkönkäytöllä pörssihinta olis ollu 7,5c. Niin pieni ero ettei kiinnostanut. 

Vierailija
27/97 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse vaihdoin määräaikaiseen. Hinta nousee ehkä 10-20e kuussa, mutta maksan mielummin sen ylimääräisen 10-20e siitä, että saan hoitaa astiat ja pyykit sillon, kun mulla on energiaa ja jaksamista. Koska itse kärsin ainakin kroonisesta väsymysoireesta, enkä aina jaksa siivota ja laittaa ruokaa juuri sillon, kun sähkö on halvimmillaan. 

Koska se pörssisähkö on koko vuoden keskihinnaltaan käytännössä aina halvempi kuin määräaikaiset niin ei siinä mikään pakko ole sitä sähkön käyttöä kovasti kytätä. Sillä toki säästää vielä lisää mutta yleensä kyllä säästää jo ihan sillä että vaihtaa pörssisähköön.

No datahubin ja liukurin laskuri kertoi et mun sähkönkäytöllä pörssihinta olis ollu 7,5c. Niin pieni ero ettei kiinnostanut. 

Mutta osoittaa sen että ei ole edes pakko säännöstellä omaa sähkön käyttöään ja silti pörssisähkö on halvempi. Ja pienellä käytön optimoinnilla säästö voi olla huomattava.

Vierailija
28/97 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurta kusetusta koko homma. Miten yllättävää, että taas on useampi laitos jossain huollettavana. Huonoja vehkeitä, kun jatkuvasti jotain häikkää.

Jep. Naurettavaa pelleilyä ja täyttä kusetusta. Mitä tekee hallitus tälle. Katsoo toiseen suuntaan ja antaa suostumuksensa tälle ryöstölle. Taas yritetään taas pelotella ja kusettaa ihmisiä ottamaan kalliita määräaikaisia. 

Niin kauan kun maailmalla on epävakaa tilanne sotien suhteen niin sähköt tulee olemaan myös epävakaita. 

Siksi määräaikainen voi olla paljon parempi ainakin siihen asti, kunnes taas rauhoittuu maapallo sotien suhteen. 

Olipa hupaisa kirjoitus kun maailmalla on parisen sataa sotaa ollut käynnissä jo vuosikausia

Vierailija
29/97 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ei sitä sähkölaskua nosta taivaisiin että satut vahingossa pyykkäämään vähän kalliimpana tuntina.

Monille ei selvästikään ole käsitystä siitä mitä eri laitteet käytännössä kuluttavat ja mitä se niiden käyttäminen maksaa.

Käytännössä normaaleja arjen asioita kannattaa välttää vasta jos se sähkön hinta on useita kymmeniä senttejä. Eikä se silloinkaan kenenkään taloutta kaada.

Mielestäni enemmäkin kyse on siitä, että pidät muita jotenkin itseäsi tyhmempänä ja etteivät he tiedä, vaikka tietävät.

Itse olen ollut vuoden pörssisähkössä. Tiedän paljon kulutan ja miten paljon kuluttaa tiskikone ja pyykkikone. Näkeehän sen suoraan äpistä. Tiedän myös sen, että jotta sain pidettyä varsinkin syksy-talvi-keväällä sen sähkölaskun alhaisena, sitä piti jatkuvasti olla seuraamassa. Kallein maksu oli Helmikuussa, jolloin sitä sähköä minulle myytiin 12c hinnalla. 

Niinä kuukausina, jolloin en seurannut kummemmin hinta oli lähellä määräaikaisen hintaa, eli siellä 7-8c hinnoissa. Tuossa on vain 1-2c hintaero siihen määräaikaisen hintaan. Tämä oli niinä kuukausina, jolloin ihan hirveää hintaeroa ei ollut, eli hinnat maksimissaan oli jotain 12c. 

Kuten aiemmin sanoin, minä mielummin maksan sitä ylimääräistä siitä, ettei tarvitse enää miettiä ja ottaa riskiä. 

Vierailija
30/97 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nytkin ärsyttää, etten vaan voi laittaa tiskonetta ja pyykkikonetta päälle illasta. "

Senkun laitat. Voi pahimmillaan nostaa sähkölaskua eurolla.

Vierailija
31/97 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurta kusetusta koko homma. Miten yllättävää, että taas on useampi laitos jossain huollettavana. Huonoja vehkeitä, kun jatkuvasti jotain häikkää.

Jep. Naurettavaa pelleilyä ja täyttä kusetusta. Mitä tekee hallitus tälle. Katsoo toiseen suuntaan ja antaa suostumuksensa tälle ryöstölle. Taas yritetään taas pelotella ja kusettaa ihmisiä ottamaan kalliita määräaikaisia. 

Niin kauan kun maailmalla on epävakaa tilanne sotien suhteen niin sähköt tulee olemaan myös epävakaita. 

Siksi määräaikainen voi olla paljon parempi ainakin siihen asti, kunnes taas rauhoittuu maapallo sotien suhteen. 

Olipa hupaisa kirjoitus kun maailmalla on parisen sataa sotaa ollut käynnissä jo vuosikausia

Milloin Euroopassa on ollut sota sitten Ukrainan? 

Vierailija
32/97 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommasin aurinkopaneelit ja akustot pienelle erämaamökilleni jo aikoja sitten, kun huomasin mihin nykyinen suuntaus on matkalla.

Myös pienimuotoinen tuulimylly löytyy pihamaalta ja pohjavesikaivo.

Lähistössä on myös kalaisia vesistöjä, sekä metsän antimia riittämiin.

Pienimuotoinen viljelyskaistale peltoa löytyy myös, jossa voi viljellä vaikka naurista, porkkanaa, sekä perunaa.

Vierailija
33/97 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt kaatuu sähköhullun talous.

Kaikenlaisia pakkomielteitä ihminen pystyykin kehittämään kun riittävän sekaisin on.

Vierailija
34/97 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nytkin ärsyttää, etten vaan voi laittaa tiskonetta ja pyykkikonetta päälle illasta. "

Senkun laitat. Voi pahimmillaan nostaa sähkölaskua eurolla.

Ei ole tietoa kuinka kauan nuo korkeat hinnat kestävät. Voi olla, että sähkölasku nousee useilla kympeillä, kun pesee pyykkiä ja tiskiä miten sattuu. 

Vierailija
35/97 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purra ainakin nauttii. Oppositiossa vaati välikysymystä hallitukselle kun sähkön hinta poukkoili.

Kun sama kävi oman hallituksensa aikana niin ei vastaus tuli välittömästi kun kysyttiin että tukeeko hallitus nyt.

Narsistinen hymy irvistys naamalla

Vierailija
36/97 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"enkä yksinkertaiseti jaksa sen lisäksi vielä kyykätä ja miettiä että millon se pörssisähkö on mitäkin."

Kännykkään saa äpin johon voi laittaa haluamansa hintarajat joiden jälkeen se ilmoittaa jos sähkön hinta on sitä rajaa kalliimpaa tai halvempaa. Silloin ei tarvitse erikseen kytätä niitä hintoja.

Minulla on kylläkin se äppi, mutta siltikin sitä joutuu joka päivä katsomaan, että paljon se sähkö on huomenna että tietää pitääkö tänään pyykätä ja tiskata, vai voiko jättää huomiselle. 

Se on rasittavaa, että joka päivä pitää tuolla tavalla miettiä. Ei vaan voi tehdä. 

Mitä sitten uikutat täällä, siitä sitten vain määräaikaista tilaamaan.

Vierailija
37/97 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niinä kuukausina, jolloin en seurannut kummemmin hinta oli lähellä määräaikaisen hintaa, eli siellä 7-8c hinnoissa. Tuossa on vain 1-2c hintaero siihen määräaikaisen hintaan. Tämä oli niinä kuukausina, jolloin ihan hirveää hintaeroa ei ollut, eli hinnat maksimissaan oli jotain 12c. "

Helmikuussa pörssisähkön keskihinta oli 6,47snt/kWh ja vaikkapa toukokuussa 4.42 ja heinäkuussa 2,12. 

Vierailija
38/97 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten uikutat täällä, siitä sitten vain määräaikaista tilaamaan.

Enemmän sinä täällä uikutat siitä, että minä jo vaihdoin siihen määräaikaiseen. 

Vierailija
39/97 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ei tollasia kukaan järkevä jaksa kytätä.

Vierailija
40/97 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nyt kaatuu sähköhullun talous.

Kaikenlaisia pakkomielteitä ihminen pystyykin kehittämään kun riittävän sekaisin on.

Tosiasiassa sossu maksaa vielä laskun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän