Nyt varasin ajan mammografiaan ja rintojen ultraäänikuvaukseen
Nyt hirvittää, sillä olen ihan varma, että multa löytyy se pahin mahdollinen. Lähete on gyneltä. Ikää mulla on 55 v ja olen aiemminkin käynyt rintatutkimuksissa.
Olisin vailla tsemppiä ja rohkaisua! Mua siis hirvittää erittäin paljon mennä tuohon tutkimukseen.
Onko kukaan ollut juuri rintatutkimuksessa tai menossa lähiaikoina?
Haluaisin kuulla positiivisia viestejä aiheesta!
Kommentit (25)
Kiitos nro 2 lohduttavasta kommentistasi.
Pitääkö sinun edelleen käydä kontrolleissa, vaikka syövästäsi on jo noin pitkä aika vai käytkö yksityisesti? Minkäikäisenä sinulla todettiin syöpä?
Ap
Tsemppiä! Mä kävin kesällä, kun toista tissiä oli kutittanut koko kevään. Ei näkynyt mitään syöpään viittaavaa, ja olin helpottunut.
Lääkäri sanoi, että sellainen tissien kutina on kovin yleistä vaihdevuosi-ikäsenä.
Se voi olla jotain muuta tavallista, ei se ole aina pahin. Ilmeisesti aiot ottaa varman päälle, kun on kumpikin. Ehkä jotkut ottavat ultran.
On todennäköisempää, että ei löydy mitään ja jos löytyykin, niin silloinkin on todennäköisempää että se saadaan hoidettua. Sulla on siis kaksi hyvää vetoa tulossa hyvillä kertoimilla.
Kun joutuu tuollaiseen tilanteeseen niin jotkut ovat ihan ylioptimistisia, että ei mulla mitään ole ja toiset sitten menevät ihan toiseen päätyyn, että nyt varmasti kuolen. Itsekin kuulun jälkimmäiseen ryhmään ja siksi symppaan sua. Muista kuitenkin, että sun oma arviointikyky tilanteesta ei toimi tällä hetkellä yhtään, eli olet psyykannut itsesi uskomaan tilanteesta pahinta, vaikka kukaan ei vielä tiedä mitään. Eli ne omat pelot ei ole totta vaan tunteita.
Kävin terveyskeskuksessa, kun löysin rinnastani oudon pitkulaisen patin. Pääsin keskussairaalaan mammografiaan ja ultraan. Oli rasvakertymä. Varmuuden vuoksi uusi mammografia puolen vuoden päästä. Ei pelota, patti ei ole muuttunut miksikään. Tsemppiä sinulle!
Viime viikolla kävin mammografiassa ja ultrassa. Mammografia oli paljon kivuliaampi kuin odotin, mutta onneksi sen tehnyt hoitaja oli maailman empaattisin ja huumorintajuisin. Ultraava lääkäri taas oli kiireinen ja ilkeä, tuntui olevan minulle vihainen siitä että vein turhaan hänen aikaansa kun mitään ei kuvista tai ultralla löytynyt. Minkäs minä sille voin, että lääkäri lähetti minut oireiden perusteella tutkimuksiin.
Kaikkea hyvää Ap:lle! Jospa kohdallesi osuu mukavaa hoitohenkilökuntaa eikä rinnoista löydy mitään pahanluontoista.
Vierailija kirjoitti:
Kun joutuu tuollaiseen tilanteeseen niin jotkut ovat ihan ylioptimistisia, että ei mulla mitään ole ja toiset sitten menevät ihan toiseen päätyyn, että nyt varmasti kuolen. Itsekin kuulun jälkimmäiseen ryhmään ja siksi symppaan sua. Muista kuitenkin, että sun oma arviointikyky tilanteesta ei toimi tällä hetkellä yhtään, eli olet psyykannut itsesi uskomaan tilanteesta pahinta, vaikka kukaan ei vielä tiedä mitään. Eli ne omat pelot ei ole totta vaan tunteita.
Jos on nuorena ollut paljon luulosairauksia ja viat olikin muualla, silloin voi sanoa että ei ole ylioptimistisuus kyseessä jos sanoo ettei kaikki ole totta mitä luulee. Vaikka riippuu ihmisestä. Jos ottaa piikkejä, sitten vaikea sanoa.
Rintojen ultraääni? Mammografiassa tutkitaan rinnat. 50+ naiselle tulee postissa aika joukkoseulontaan. Ei tarvitse varata aikaa.
Onkohan siitä pari vuotta kun olin seulonnassa ja nyt taas. Oon muuttanu tässä välissä ja nyt pääsen seulottavaksi ilmeisesti johonkin kiertävään bussiin. Hienoa, miten palveluita liikutetaan ihmisten saataville.
Ei kai rintasyöpä oo pahin mahdollinen? Haimasyöpä vois olla, tai ALS.
Aika monethan ton rintasyövän jossain vaiheessa saa. Kolme tuttua on tuon sairastanut ja vain yksi heistä kuoli.
Vierailija kirjoitti:
Rintojen ultraääni? Mammografiassa tutkitaan rinnat. 50+ naiselle tulee postissa aika joukkoseulontaan. Ei tarvitse varata aikaa.
Kyllä ultrattiin seulonnan jälkeen, oli jotain juttua. Mitään ei onneksi ollut. Ei mammokaan aina syöpää paljasta. Omat rinnat pitää tarkistaa itse, näin oppii tuntemaan muutokset. Lääkäriin ajoissa hakeutua.
Vierailija kirjoitti:
Viime viikolla kävin mammografiassa ja ultrassa. Mammografia oli paljon kivuliaampi kuin odotin, mutta onneksi sen tehnyt hoitaja oli maailman empaattisin ja huumorintajuisin. Ultraava lääkäri taas oli kiireinen ja ilkeä, tuntui olevan minulle vihainen siitä että vein turhaan hänen aikaansa kun mitään ei kuvista tai ultralla löytynyt. Minkäs minä sille voin, että lääkäri lähetti minut oireiden perusteella tutkimuksiin.
Kaikkea hyvää Ap:lle! Jospa kohdallesi osuu mukavaa hoitohenkilökuntaa eikä rinnoista löydy mitään pahanluontoista.
Minullekin oli peijaksessa ultraava lääkäri todella tyly kun ei löytänyt mitään tappavaa. Ei jäänyt edes huoneeseen vaan lähti välittömästi viereiseen huoneeseen eikä hoitaja kuulemma saanut häntä häiritä kysymyksilläni.
Vierailija kirjoitti:
Pelätään pahinta mutta toivotaan parasta.
Luin jutun ns. kiltistä r.syövästä, rintakin poistettiin yms. Uusia oireita ilmeni vuosien päästä. Maksassa ja luustossa oli etäpesäkkeitä juuri tuon r.syövän takia. Niin monta tarinaa ja hyvin yleinen naisilla. (miehillä jonkin verran esiintyy)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ultrattiin seulonnan jälkeen, oli jotain juttua. Mitään ei onneksi ollut. Ei mammokaan aina syöpää paljasta. Omat rinnat pitää tarkistaa itse, näin oppii tuntemaan muutokset. Lääkäriin ajoissa hakeutua.
Ei kaikilla tunnu edes mitään muutoksia. Ystävälläni ei ollut tuntunut mitään, mammografiassakaan ei näkynyt mitään, mutta ultrassa löytyi syöpä sattumalta.
Miksi varasit ajan molempiin eikö ultra olisi riittänyt? Minä olen käynyt mammossa ja sen jälkeen on pitänyt mennä ultraan jatkotutkimuksiin, kun mammossa ei riittävän selvä tulos. Olisi voinut skipata koko mammon..
Kävin mammografiassa elokuussa ja parin päivän päästä soitettiin että pitäs jo samalla viikolla tulla ultraan ja uusiin kuviin. Oli pitkät 2 päivää odottaa sinne menoa. Oli kuitenkin onneksi kysta mikä löytyi. Tsemppiä!
Olen käynyt joka vuosi siitä asti kun minulta löytyi rintasyöpä 15 vuotta sitten. Älä suotta panikoi. Jos jotain löydetään, se hoidetaan.