Olen säästänyt rahaa 5000e, mutta voinko lähteä ausseihin kun olen työnhakija??
Olin siis töissä ja säästin tuon. Nyt olen työnhakija. Ajattelin lähetä siskoni luokse Australian ainakin 4 viikoksi, mutta mitä jos työkkäri estää tämän ja saan karenssin?!
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin saat lähteä. Se on ollut sallittua jo vuosikausia. Sinun pitäisi olla kuitenkin TE:n tavoitettavissa, niin että voit vastata puhelimeen jos soittavat. Jos vaativat tapaamista, niin voit olla hankaluuksissa. Ennen kun piti ilmoittaa että matkustaa, niin jotkut ky..vät virkailijat laittoivat juuri silloin työtarjouksen, jossa velvoitettiin menemään työpaikalle. Nyt ei tarvitse edes ilmoittaa mitenkään.
Itse olen reissannut kerran vuodessa Sahelin eteläpuolella ja siellä ei aina toimi puhelut. Mutta koskaan ei ole silloin soitettu.
Ei ole vaikeuksissa vaan silloinkin voi hoitaa tapaamisen etänä.
Ilmoitat tietenkin että et ole TE-palvelujen käytettävissä matkasi ajan. Et nosta tukea, ei ongelmia. Muuten syyllistyt petokseen ja saat näpsäkän rikosrekisterin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan työkkärille kerro jos lähtee reissuun...
Minut lomautettiin viime talvena viideksi viikoksi. Hain työkkäristä työvoimapäätöksen, etten ole työnhakuvelvollinen ja lähdin Kanarialle. Tuo tuskin onnistuu, jos on kokonaan työtön, mutta minullahan oli hyväpalkkainen homma odottamassa. Tuskin minua kukaan olisi 6000€:n palkalla viideksi viikoksi palkannut. Johan rekryprosessi olisi vienyt pidemmän ajan.
Australiaan voit mennä turistina et työnhakijana joka etsii töitä. Tuo 5000 miinus menopaluu lentolippu on aika pieni matkakassa. Tarvitset sukulaisen joka lupautuu hoitamaan majoituksen ja ruokapuolen pitemmällä ajalla siellä ollessa.
Suositeltavaa olisi että katsot viisumiehtoja suurlähetystön sivuilta. Uuteen zeelantiin sai ennen helpommin työviisumin.
Jos joudut australian tulliin niin ne kuulustelee sinua ja kysyy paljonko on rahaa ja ne kysyy oletko työtön. Ne alkaa epäillä että tulit sinne töihin joten maahanpääsy evätään.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitat tietenkin että et ole TE-palvelujen käytettävissä matkasi ajan. Et nosta tukea, ei ongelmia. Muuten syyllistyt petokseen ja saat näpsäkän rikosrekisterin.
Petokseen mistä?
Tietenkin saat lähteä. Se on ollut sallittua jo vuosikausia. Sinun pitäisi olla kuitenkin TE:n tavoitettavissa, niin että voit vastata puhelimeen jos soittavat. Jos vaativat tapaamista, niin voit olla hankaluuksissa. Ennen kun piti ilmoittaa että matkustaa, niin jotkut ky..vät virkailijat laittoivat juuri silloin työtarjouksen, jossa velvoitettiin menemään työpaikalle. Nyt ei tarvitse edes ilmoittaa mitenkään.
Itse olen reissannut kerran vuodessa Sahelin eteläpuolella ja siellä ei aina toimi puhelut. Mutta koskaan ei ole silloin soitettu.