Leikitkö lapsena poikien leluilla?
Antoivatko vanhemmat leikkiä niillä vai tyrkyttivätkö tyttöjen leluja? Että eihän nyt tytöt autoilla leiki, ota tuosta nukke.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Lapsena me kaikki tytöt ajoimme isän Monark-merkkisellä miesten pyörällä, koska se oli ainoa pyörä talossa. Onnistui somasti tangon välistä ja mäkeä alas mentiin varovasti koska äkkiä jarruttaessa siitä irtosi aina ketju. Meidän isäpä oli kaukaa viisas, ei tyrkyttänyt naisten pyörää meistä tytöistä tuli tosi notkeita ;)
Minäkin ajoin miesten fillarilla mäkeä alas ja nurin menin. Hampaat rikoin siinä hommassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakin on kertomus siitä, että ennen lapset asetettiin johonkin tiettyyn muottiin. Olen 70-luvulla syntynyt, 80-luvun lapsi ja 90-luvun nuori. Ei silloin menty sekaisin, jos joku ei näyttellyt Oscarin arvoisesti sukupuolirooliaan. Silloin voitiin olla mitä vaan.
Olen syntynyt samalla vuosikymmenellä. Leikkejä oli todella paljon erilaisia. Veljen kanssa leikimme vanhempien sängyssä länkkäreiden kuolinkohtauksia, kun roistoa oli ammuttu. Kilpailimme siitä kumpi esittää kuolinkohtauksen paremmin. Sidoimme myös toisiamme tuoliin ja kilpailimme siitä, kumpi pääsee irti toisen sitomista köysistä. Leikimme lattia on laavaa-leikkiä jne. Asuimme kerrostalossa ja silloin oli vielä ympärillä paljon vapaasti leikkiviä lapsia. Lapset leikkivät yhdessä kirkonrottaa jne. Nykyisin katselen kerrostalojen pihoja, eikä siellä ole ketään. Ovatko kaikki lapset tavoitteellisesti harra
Jokaisella meistä on niin paikkaansa pitäviä kuin pitämättömiäkin uskomuksia. Yksi paikkaansa pitämättömistä uskomuksista on etteivät lapset enää leiki.
Vierailija kirjoitti:
Siskoani ei kiinnostanut ns. Tyttöjen lelut eikä kyllä näytä omaa tytärtäkään kiinnostavan.
Meillä minua kiinnosti myös autoilla leikkiminen, ajoin ajokortin, siskoa ei, eikä ajanut ajokorttia. Minä sain poikalapset, hän tytöt.
Kyllä me leikittiin rosvoa ja poliisia poikien kanssa pihalla ja ajettiin polku autoa jeeppiä ja juostiin piilosta ja littaa sekä jojoiltiin. Leikittiin autoradalla ja junaradalla yhdessä poikien kanssa ja talvella lumityötkin tehtiin yhdessä. Pelattiin poikien kanssa monopolia ja Afrikan tähteä sekä paukuteltiin Colt pyssyillä nalleilla. Nallipyssyt oli. Amerikan tyyliin leikkiautot ja vaikka mitä. Pojat ei kyllä leikkinyt yhtään tyttöjen jutuilla. Mutta tytöt leikki poikien. Pojat ei juuri käynyt mattopesulla tai pyykillä mutta tamppasivat mattoja joskus sentään. Siivouspäivä on sellainen jolloin miespuolisia ei juuri näy.
Ai tietysti ne metalliset leikkiautot niitä oli pitkin lattioita jäi jalan alle ja tottakai tytöt niistä tykkää.
Ei meillä koskaan puututtu millä haluaa leikkiä ja vastaako se odotuksia tyttöjen tai poikien leikeistä. Kahden veljen välissä vakisinkin lelut kiersivät toistemme kesken, joten järkevää oli hankkia leluja joista yhdessä pidimme. Opin vasta aikuisempana sen, että ihmiset sukupuolittavat monia asioita keskenään.
Onhan naisia rallikuskina ja insinöörinä. Ehkä enemmän hoiva puolella vaikka miehiäkin on. Onkohan nykyään sarjakuvia Tex Willer. Rin tin tin TV tai Lassie. Työkavereidenkin melko tasa arvoisia sekä tytöt että pojat ratsastaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä me leikittiin rosvoa ja poliisia poikien kanssa pihalla ja ajettiin polku autoa jeeppiä ja juostiin piilosta ja littaa sekä jojoiltiin. Leikittiin autoradalla ja junaradalla yhdessä poikien kanssa ja talvella lumityötkin tehtiin yhdessä. Pelattiin poikien kanssa monopolia ja Afrikan tähteä sekä paukuteltiin Colt pyssyillä nalleilla. Nallipyssyt oli. Amerikan tyyliin leikkiautot ja vaikka mitä. Pojat ei kyllä leikkinyt yhtään tyttöjen jutuilla. Mutta tytöt leikki poikien. Pojat ei juuri käynyt mattopesulla tai pyykillä mutta tamppasivat mattoja joskus sentään. Siivouspäivä on sellainen jolloin miespuolisia ei juuri näy.
Vieläkö noita nallipyssyjä on? Kivasti paukkuivat ja vähän kärysivätkin
Minä leikin myös poikien leikkejä jonkin verran, koska minulla oli useampi veli. Oli kyllä nukkejakin.
Leikin sekä tyttöjen että poikien leluilla, enimmäkseen kuitenkin tyttöjen leluilla. Mulla oli ainakin tinasotilaita, länkkärisetti ja junarata, jossa veturi liikkui ja siitä tuli höyryä. Mulla oli myös Legon merirosvolinnoitus/-saari. En muista, että lapsuudessani 80- ja 90-luvuilla perheessäni olisi kielletty tyttöjä leikkimästä poikien leluilla.
Leikin leluautoilla ja -aseilla, mutta olenkin poika.
Leikin ja minulle ostettiin haluamiani poikien leluja. Olen 60-luvulla syntynyt ja muistan vieläkin esim nallipistoolit, jotka minulla oli ja pari autoa ja pieniä intiaani ja cowboy -hahmoja. Isä myös teki puusta minulle jousipyssyn ja miekan. Oli minulla toki muutama nukkekin.
Lapsena leikin sillä mikä kiinnosti. Itseäni vanhemman siskon ja naapurintytön kanssa leikimme intiaaneja, meillä oli nimetkin ja veistimme nuolia ja teimme jousipyssyjä.
Syysiltoina kun tuli aikaisin pimeä vakoilimme taskulappujen kanssa ihmisiä. Yritimme ratkoa kaikenlaisia "mysteereitä", oli jännittävää.
Käytiin talvella hyppimässä hyppyrimäessä, kerran katkaisin siskon suksenkin.
Minulla oli nukenvaunut mutta ei ne nukkeleikit kauheasti kiinnostanut. Hauskinta oli ulkona, juosta metsissä ja keksiä seikkailuja. Kiipeillä puissa ja kallioilla. Tehdä löytöretkiä. Meillä ei ikinä määrättty mikä on poikien leikki ja mikä tyttöjen, typeräähän se olisi ollut.
Meita oli kaksi tyttöä ja kolme poikaa, mutta pojat oli meitä tyttöjä sen verran vanhempia että heillä oli omat menonsa. Uimassa kyllä käytiin yhdessä.
Äidin ja isän kanssa aina leikittiin olohuoneen matolla, sai itse valkata millä leikki.