Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko mieheni narsisti?

Vierailija
07.09.2024 |

Suhteen alussa rakastui minuun välittömästi. Alkoi rakkauspommittaminen jollaista en ole koskaan kohdannut. Mies näytti kaikin tavoin, miten haluttu ja rakastettu ja tärkeä olen. 

Kosi 5kk seurustelun jälkeen, menimme 1,5v jälkeen naimisiin. 

Nykyään olen aina viallinen. Töistä sai potkut muiden takia. Ei ole kavereita koska he eivät ymmärrä. Näitä en edes tajunnut aluksi. 

Myös jäänyt kiinni valehtelusta, suhteen alussa valehteli jotain pieniä asioita jotta vaikuttaisi paremmalta. 

Viimeiseksi kysyin yhtä lukon numerosarjaa. Sanoi sen väärin, mutta mulle väitti että se oli kulunut, joten ei nähnyt kunnolla. Myöhemmin menin katsomaan sitä, ja se oli täysin virheetön. 

Hän oikeuttaa aina kaiken itseltään, mutta jos joku muu vaikka tekee virheen liikenteessä, on se ihminen tahallaan persläpi yms. 

Nykyään kun olen koukussa hän on päivittäin ilkeä, kylmä, suorastaan vihamielinen. Tiuskii ja tölvii, mutta ei koskaan suoraan hauku. Minun tunteille ei ole koskaan tilaa tai sopivaa paikkaa.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin täälläkin.

Vierailija
2/37 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on nainen ja valtaosa narsisteista on naisia, joten AP on narsisti ja syyttää narsistin tapaan muita narsisteiksi. "Mieheni täytyy olla narsisti! Uskokaa minua! Se on ihan narsisti! Minä olen heikko nainen ja uhri."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hannu Lauerma kertoo narsisteista seuraavaa:

Narsistin itsetunto rakentuu suureellisten fantasioiden varaan.

Kumppanina vaikea. Joskus pinnallista viehätysvoimaa.

Ylimielisyys ja röyhkeys suojelevat ihmisen huonosti rakentuneen itsetunnon erittäin haavoittuvaa ydintä.

Tämä ihmistyyppi ei parane sillä, että heille annetaan jyrkkää palautetta, sanoo Lauerma.

Suuret käsitykset itsestä, saavutusten liioittelu.

Keskittyminen mielikuviin omasta rajattomasta menestyksestä, voimasta, rakkaudesta jne.

Usko omaan ainutlaatuisuuteen. Vain erittäin huomattavat henkilöt ja instituutiot ymmärtävät henkilön itsensä mukaan häntä. Tällaisen ihmisen on vaikea ottaa apua vastaan hyvältä terveyskeskuslääkäriltä. Hänhän näkee ympärillään vain kyvyttömiä, tyhmiä ihmisiä, valaisee Lauerma.

Korostuneen ihailun vaatiminen. Kokee ansaitsevansa erityiskohtelua.

Muiden hyväksikäyttö. Empatian puute.

Kateus tai uskomus siitä, että muut ovat kateellisia.

Vierailija
4/37 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
5/37 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama onko narsisti tai narsismidiagnoosi, huonoa käytöstä ei tarvi sietää. Jos ehdotat eroa, hän ei tietenkään suostu. Hän tarvii sinua koska tottelet, alistut ja siedät. Etsi asunto ja valmistele muutto niin ettet kysele hänen lupaansa. Päätäja lukitse päätös.

Vierailija
6/37 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukematta alotusta voin jo vastata täysin 100% varmuudella että ei ole narsisti.

Vierailija
7/37 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hänellä on narsistisia piirteitä, mutta se ei vielä tee narsistia. Suosittelen selvittämään täyttääkö hän narsistisen personallisuushäiriön kriteerit (ne kaikki tulisi olla). Mutta vaikka hän ei olisikaan narsisti niin toksiset piirteet eivät yleensä johda mihinkään hyvään. Pelkästään tunne siitä, että joutuu olemaan varpaillaan koko ajan on kuluttavaa ja vuosien mittaan se ottaa veronsa, en suosittele odottelemaan että ihminen muuttuu.

Mitä nämä narsistisen persoonallisuushäiriön kriteerit ovat ja miksi ne kaikki pitäisi täyttyä? Minun puolisoni sai diagnoosin, kun täytti muistaakseni 6/11. Mutta sinänsä olen samaa mieltä siitä, että sillä ei ole väliä onko hän vai ei. Jos käytös on myrkyllistä, niin sitten se on. 

Vierailija
8/37 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti manipuloi ja haluaa hallita muita.,Voi käyttäytyä hyvin ja peittää vallanhalun. Vääristelee asiat ja saa uhrin elämän ja tahdon taskuunsa. Manipuloi muut riippuvaiseksi hänen hyväksynnästään  ja säänöstekee sitä. Hän saa uhrin kerjäämään hyväjsyntää. Usko, jos joku läheinen varoittaa.

Lähde heti, jos kumppani on tällainen.

Vierailija
9/37 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippunee vähän miten hankalaa elämää elänyt aiemmin.Moni ottaa nuoremman oljenkorrekseen, mutta ei kykenekään itse elämään ihanteidensa mukaan, mitä toiselle asettaa. Elämä kuluttaa ja monia asia kaduttaa ja v###ttaa. 

Jos taas tuollainen käytös havaittavissa jo nuorempana on se narsismia...

Narsismiin kuuluu tuo imartelu ja jalustalle nostaminen. Pelkkä tutustuminen riittää parisuhteessa etenemiseen.

Kannattaa miettiä itsessään onko imartelulle erityisen altis, ja vaikka ei olisikaan narsistit itsekin sanovat että kertovat mitä toinen haluaa kuulla ja haastavat miellyttämishaluiset, kiltit tyypit ja iskevät niiden kimppuun.

Vierailija
10/37 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai oletko itse

Vierailija
11/37 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mitä mies on, jos suhteessa on henkistä väkivaltaa niin se on syytä lopettaa välittömästi. Reipas ero ja kestät vieroitusoireet, omaa elämää rakentamaan. Ja suosittelen pitämään taukoa parisuhteista ylipäätään, vaikkapa pari vuotta vähintään, jotta opit elämään itseksesi etkä haksahda enää huonoihin suhteisiin

Vierailija
12/37 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänellä on narsistisia piirteitä, mutta se ei vielä tee narsistia. Suosittelen selvittämään täyttääkö hän narsistisen personallisuushäiriön kriteerit (ne kaikki tulisi olla). Mutta vaikka hän ei olisikaan narsisti niin toksiset piirteet eivät yleensä johda mihinkään hyvään. Pelkästään tunne siitä, että joutuu olemaan varpaillaan koko ajan on kuluttavaa ja vuosien mittaan se ottaa veronsa, en suosittele odottelemaan että ihminen muuttuu.

Mitä nämä narsistisen persoonallisuushäiriön kriteerit ovat ja miksi ne kaikki pitäisi täyttyä? Minun puolisoni sai diagnoosin, kun täytti muistaakseni 6/11. Mutta sinänsä olen samaa mieltä siitä, että sillä ei ole väliä onko hän vai ei. Jos käytös on myrkyllistä, niin sitten se on. 

Miten narsisti saatiin lääkäriin, joka teki virallisen diagno

Meni vapaaehtoisesti, kun terapeutti suositteli. Toki varmaan sillä ajatuksella, että lääkäri jotenkin vakuuttaa hänelle, että vika on muissa paitsi hänessä. 

Vierailija
13/37 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä vaan ihan sanaa mlkku. Mainitsemaasi diagnoosia on hyvin pieni prosentti joten nolo valinta.

Vierailija
14/37 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD:ssa on hyvin yleistä suhteen alussa tuo "love bombing" -vaihe. Serkkuni (nainen) on juuri tuollainen kuin ap:n mies: rakkauspommittaa, takertuu mieheen ja haluaa tietää hänen kaikki menonsa ja asiansa, muuttaa hänen kanssaan yhteen parin kuukauden tuntemisen jälkeen (ja kihloihin on menty jo tyyliin viikon päästä tutustumisesta :D ). Sitten koittaa arki, johon hän kyllästyy melkein saman tien ja ilmoittaa erosta miehelle. Sitten ollaan sinkkuna pari päivää ja uusi mies/kihlattu on jo hommattuna.

Luojan kiitos naimisiin ei ole erehtynyt mennä, muuten avioliittoja olisi varmaan 5 a ikää tällä serkulla on vasta 28. Myös valehtelu ja ylimielinen käytös, joka on yleensä tahatonta, kuuluu vahvasti ADHD-oirekuvaan, nimenomaan sen hyperaktiivisessa muodossa. Taustalla voi myös olla häpeää, esim. luottotietojen menettämisestä.

Vierailija
15/37 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tuskin on psykiatreja paikalla, eli ei ole pätevyyttä tehdä diagnoosia narsistisesta persoonallisuushäiriöstä.

Vierailija
16/37 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP on nainen ja valtaosa narsisteista on naisia, joten AP on narsisti ja syyttää narsistin tapaan muita narsisteiksi. "Mieheni täytyy olla narsisti! Uskokaa minua! Se on ihan narsisti! Minä olen heikko nainen ja uhri."

Näköjään kommenttisi on suututtanut naisia, kun ovat alapeukuttaneet.

Ilmeisesti naisista me miehet olemme niitä narsisteja...

Vierailija
17/37 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näköjään kommenttisi on suututtanut naisia, kun ovat alapeukuttaneet.

Ilmeisesti naisista me miehet olemme niitä narsisteja...

Tervetuloa AV:lle, jossa naiset ovat aina oikeassa ja miehet ovat narsisteja.

Vierailija
18/37 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hannu Lauerma kertoo narsisteista seuraavaa:

Kumppanina vaikea. Joskus pinnallista viehätysvoimaa.

Ylimielisyys ja röyhkeys suojelevat ihmisen huonosti rakentuneen itsetunnon erittäin haavoittuvaa ydintä.

Tämä ihmistyyppi ei parane sillä, että heille annetaan jyrkkää palautetta, sanoo Lauerma.

Suuret käsitykset itsestä, saavutusten liioittelu.

Keskittyminen mielikuviin omasta rajattomasta menestyksestä, voimasta, rakkaudesta jne.

Usko omaan ainutlaatuisuuteen. Vain erittäin huomattavat henkilöt ja instituutiot ymmärtävät henkilön itsensä mukaan häntä. Tällaisen ihmisen on vaikea ottaa apua vastaan hyvältä terveyskeskuslääkäriltä. Hänhän näkee ympärillään vain kyvyttömiä, tyhmiä ihmisiä, valaisee Lauerma.

Korostuneen ihailun vaatiminen. Kokee ansaitsevansa erityiskohtelua.

Narsismilla ei ole mitään tekemistä itsetunnon kanssa.

Vierailija
19/37 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:Narsismilla ei ole mitään tekemistä itsetunnon kanssa.

Vierailija
20/37 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisit pillua välillä miehellesi niin rauhoittuisi.