Kuolinpesä ja valtava määrä kirjoja, mitä teen niille?
Pääasiassa romaaneja 80-00 luvuilta. Ei kelvannut kun tarjosin johonkin paikkaan jossa ostetaan isompia kirjaeriä. Pitääkö nuo heittää roskiin.
Kommentit (86)
Historiaharrastajana ja sukututkijana vanhat kirjat voivat olla aarre. En missään nimessä tuhoaisi kirjoja, jotka on painettu ennen 60-lukua, 70-80 -lukukin on siinä hilkulla että tutkisin tarkemmin mitä ne ovat. Näitä ei meinaan paineta enää ja kirjastoistakaan niitä ei saa. Pakkaisin laatikoihin ja talven aikana blokkaisin tarkemman googlettamisen jälkeen hävitettäviin ja säästettäviin. Harrastajat, kuten minä, tutkivat netin divareitten (ja torin ja huuto.netin) tarjontaa vähän väliä. Kirppiksillä niitä ei saa oikein menemään, kun niitä pitäisi aktiivisesti koluta viikoittain. Kirja on siitä hyvä myyntiartikkeli, että ohuimmat menevät kirjepostina ja isommatkin pikkupaketin hinnalla.
Pelastusarmeijan tai Fida-kirpputorit ottavat kirjoja vastaan, ehkä joku antikvariaattikin voi valikoida muutaman talteen.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Eikö teillä päin ole kierrätyskeskusta, Fidaa, Konttia tai vastaavaa?
Eivät ne ota tavaraa jota ei osteta. Uskokaa nyt että kirjoilla ei ole markkinoita.
Pääkaupunkiseudulla ottaa. Osa menee myyntiin, osa ilmaisosastolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama vuosi sitten olin loppusiivoamassa varastokirppistä. Siellä oli n. 30 hyllymetriä sekalaisia kirjoja. Pidin parina päivänä avoimet ovet ja jopa rikkinäiset lastulevykalusteet kelpasivat ihmisille, mutta ensimmäinenkään kirja ei vaihtanut omistajaa - kaikki laitoin energiajätteeseen.
Kirjoja kannattaa myydä netissä. Keräilijät erottaa helmet paremmin kuin tavikset.
Jos on muutama päivä aikaa loppusiivota liiketila niin onko siinä aikaa alkaa kuvaamaan ja luetteloimaan roskiskamaa jonnekin Facebookiin? Tila tyhjäsi ja se on siinä.
Finlandia kirja ostaa ja myy käytettyjä kirjoja.https://www.finlandiakirja.fi/fi/ostetaan-kirjoja-kirjojen-kierratys
Avatkaa kirjat sivut alaspäin! Vanhukset piilottaa rahaa kirjojen väliin. Emme tehneet näin, ihettelimme että minne vanhus on rahansa antanut kun ei itse pois kotoa päässyt. Halui että kotona on satoja euroja käteistä.
Olimme serkkujen kanssa vkl tyhjentämässä tätin asuntoa, onneksi ei ollut liikaa kirjoja, tärkeimmät säilytämme, loput mielestäni sekajätteisiin, oli tietokirja sarja. Kukin otti mitä tavaroita halusi ja loput tavarat kierrätys hakee.
Laitoin roskalavalle ilmoituksen Facebookiin ja kaikki haettiin. Yh äiti haki kirppismyytävää, joku haki vanhainkotiin ja toinen jonnekin muualle laitokseen tms. Oli kiva, kun pääsivät käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Energiajätteeseen vaan, menevät poltettavaksi
Ainakin täällä päin pitää kirjat laittaa sekajätteeseen.
Siitä saa kätevästi joululahjoja sukulaisille. Paketoi joka vuosi muutaman kirjan jokaiselle.
Meidän kaupungin kirjastoissa on kierrätyshyllyt, joihin saa tuoda ja, joista ottaa kirjoja, mutta eivät nekään toki vedä satoja kirjoja. Itse olen vienyt mm. työpaikkani (sairaalan) potilashotelliin ajatuksella, että siellä pitkään asuvat voi lukea kirjan tai kävijätkin voivat ottaa mukaansa halutessaan. Kannattaa toki tarjota jonnekin ennen lkuin nakkaa jätteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Finlandia kirja ostaa ja myy käytettyjä kirjoja.https://www.finlandiakirja.fi/fi/ostetaan-kirjoja-kirjojen-kierratys
Ei kelvannut sinne, tarjontaa tuollaisista kirjoista on liikaa. Kirjoja on reilusti yli 20 hyllymetriä. Paikkakin syrjässä kaukana kaikesta, en tiedä olisiko enemmän vaan vaivaa päivystää siellä jos joku tulisi muutaman kirjan hakemaan päivän aikana. Jos siis tarjoaisi somessa. Äh, onpa kova työmaa niissä. Ap
Kirjoilla on lukijansa ja arvostajansa, eivätkä ne ole välttämättä tällä palstalla.
Ehdottomasti sitten vaikka Pelastusarmeijalle, kierrätyskeskukseen, hoitolaitoksiin, sairaaloihin, ilmaiseksi jaettaviksi, odotustiloihin jne., kuin poltettavaksi. Paikkoja on vaikka kuinka paljon, jossa kirjanystävä tai lukija voi löytää mieleisensä, varsinkin ilmaiset kiinnostavat, kunhan vain tieto saadaan levitettyä mahdollisimman laajalle ja hakuaika on riittävän pitkä, jos ei postissa toimiteta, postimaksutkinhan voi veloittaa ostajalta ja muut "materiaali- ja käsittelykulut". Jopa joidenkin halveksimat tietosanakirjat ovat edelleen erittäin mielenkiintoisia tutkittavia, tiivistettyä ja nopeasti löydettävää tietoa, paljon luotettavampaa kuin netin vaihtuvatasoiset "tietosivut".
Älä siis tuhoa kirjoja, ennenkuin olet kokeillut kaikki vaihtoehdot löytää ne kirjojen ystävät, heitä on paljon.
Itse tein niin, että valitsin/otin muutamia itselleni, loput - sanoin (viralliselle) edunvalvojalle, et koko kämppä tyhjäksi, en rupee niitä roudaamaan selkävikaisena yhtään mihinkään.
Työmaa oli sekin, isän asunnon "tyhjentäminen": hänellä oli vielä, jo aiemmin syöpään kuolleen avopuolison kirjoja (rakkausromaaneja yms.). Tuli muistot mieleen ... itkuhan siinä pääsi.
(en vaan voinut ottaa isän tavaroita enempää, mulla on jo kämppä täynnä. Päätin, et yhtään en tunne huonoa omaatuntoa ko. asiasta, menkööt kaatikselle tai ottakoot joku ja tehkööt bisnestä).
Erää akateemisen miehen kuoltua noin 10v sitten edes yliopistollinen kirjasto ei halunnut (turussa) kirjoijaan, tai muuta aineistoaan. Hyvin oudolta tunti entisen proffan vaimosta heittää ne pois.
Jos ovat melkein kuin uusia, voisi tarjota jopa ehkä armeijaan tai vankiloihin?
Eivät ne ota tavaraa jota ei osteta. Uskokaa nyt että kirjoilla ei ole markkinoita.