Tekeekö täällä joku itse kasvissosekeitot?
Itse tottunut ostamaan apetit kasviskeiton ja pinaattikeiton.
Kommentit (21)
Itse tehtynä saa tuoreempaa, paremman makuista ja vähempisuolaista.
Teen, tosi helppoa ja maku voittaa kaupan valmiskeitot.
Meillä tehdään kolmen litran kattilallinen näin perjantaisin. Siitä syödään koko viikonloppu ja saadaan ensi viikon eväät ja loput pakastetaan. Lapset syövät myös koulussa vegaanisti. Polkupyöräilemme ja liikumme muutenkin paljon.
Bataattisosekeitto
3 (n. 2 kg) Bataattia
1 kg Porkkanaa
2 Sipulia
n. 2,4 l Lihalientä
3 tl Chilihiutaleita
1 (n. 1 kg) Kukkakaalia
250 g Koskenlaskijaa (musta)
(suolaa)
(tämä ohje on 10 l kattilalle)
Pilko vihannekset. Laita kattilaan muut vihannekset paitsi kukkakaali ja lisää chilihiutaleet ja lihalientä niin, että vihannekset peittyy. Keitä lähes kypsäksi ja lisää kukkakaali. Keitä vielä, että kukkakaalitkin on kypsiä.
Anna jäähtyä hiukan. Ota nestettä (reilut puolet) kattilasta astiaan.
Soseuta vihannekset. Lisää seokseen juusto muruina ja nestettä, että saat sopivan paksuista keittoa.
Sekoita koko ajan ja kuumenna sen verran keittoa, että se kuplii.
Joo, vaikka kasvissosekeittoa teen kyllä aika harvoin. Pinaattikeittoa teen eväsruuaksi, koska se ei mene pakastimessa oudoksi.
Teen pakaste juureksista, keitän ne, soseutan, suola, lopuksi laitan ruokakermaa tai tuorejuustoa, kiehautus.
Aina tehdään itse, iso kattilallinen perjantaisin, jolloin osa siitä menee lettuihin iltapalalle (niinkuin pinaattiletut), iso osa lauantain lounaaseen itse tehtyjen patonkien kanssa (ovat hyvin helppotekoisia). Pakkaseen laitetaan sellaiset määrät, että koko viikon kastikkeisiin, laatikkoihi ja patoihin saa hyvän juuren. Säästyy pitkä penni ja varsinkin tiedämme, mitä viikon kastikkeissamme on.
Sehän on yksi helpoimpia ruokia tehdä
No tietenkin teen. En osta mitään eineksiä.
MIKSI pilaatte hyvät keitot koskenlaskijalla!
JA on halvempaakin ilman sitä kammotusta
Aina. Kuten muutkin ruuat.
Tälläviikolla oli pakkasen tyhjennystä ja käytin soppajuurespussin, kesäkurpitsaa, yrttejä, valkosipulia ja 1/2 pkt vahva koskenlaskijaa
Ei varmaan täällä tee Aika äijä foorumii
Vierailija kirjoitti:
Miksi et aikuinen ihminen tajua, että makuasia. Koskenlaskija on hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Ethän sinä ole toisten keittoja syömässä. Kai täällä nyt sentään saa vielä itse päättää, miten ruokansa maustaa.
Kilon pussi pakasteesta sekoitusta, jossa on kukkakaalia, parsaa ja porkkanaa. Hieman lisää porkkanaa, niin tulee paremman värinen keitto, sipulia ja mausteita, ja tietysti koskenlaskijaa. Hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tehdään kolmen litran kattilallinen näin perjantaisin. Siitä syödään koko viikonloppu ja saadaan ensi viikon eväät ja loput pakastetaan. Lapset syövät myös koulussa vegaanisti. Polkupyöräilemme ja liikumme muutenkin paljon.
Juujuu, ja lehmät lentää. Miksi pitää trollata?
Nykyisin teen kaikki ruokani itse. On typerää ostaa jotain saarioisten skeidan-makuisia ruokia
Toki teen niin saa paremman makuista.