Pesetkö pyykit alle 60c?
Kun puhutaan pyykinpesusta, kuulee sanottavan, että puhdasta ei tule alle 60c. Vaikka se on toki totta, että bakteerit kuolee vasta 60c vs 40c jossa tuhoutuu vain 14%, ei tämä kuitenkaan poista sitä faktaa, että puhdistusaineiden tarkoitus on ainostaan irrottaa likaa; ei desinfioida. Varsinkin, kun kädet on se joka likaa kuljettaa kaikkialle kaikkialle ja eikä kukaan pysty käsiään muutenkaan pesemään 60c
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
40 60 pilaa ainaki painokuviot
Kuinka monella aikuisella tää on ongelma. Lastenvaatteissa niitä on, ja meillä ainakin pyykit pestään 60 oli kuvia tai ei. Yleensä sen kestävät, osan taas pesukone syö
Vaatteet 40 asteessa.
Alushousut, pyyhkeet ja petivaatteet 90 asteessa.
Eli mullekaan ei ollut sopivaa vaihtoehtoa, koska missään tuotteessa ei ohje ole 90.
Vierailija kirjoitti:
Itse pesen kaikki 60 asteessa ja käytän (sini max 90 astetta) pesupussia. En luota matalampiin lämpötiloihin, mutta lämpötilan lisäksi myös hankaus kuluttaa vaatteita.
Näin on, ja hankausta on paljon enemmän siinä 4 tunnin ekopesussa kuin tunnin 60-asteisessa siliävien/tekokuitujen pesuohjelmassa.
Vierailija kirjoitti:
60 asteessa kaikki muut paitsi herkät materiaalit. En osta huonolaatuisia printtipaitoja niin nekin kestää monta vuotta hyvänä.
Olen havainnut että pesussa lähteviä huonoja kuvia on lähinnä halpiskauppojen lastenvaatteissa. Itse en niitä osta, ilmaiseksi olen saanut, kun lapset yhdessä vaiheessa niitä halusi. Lapsille oli pakko tehdä selväksi että ei sitten itkuja jos ne lähtee kun vaate pestään, koska meillä lasten pyykit pestään 60
Vierailija kirjoitti:
Pesen kaikki 60 asteessa. Lapsuudenkodissa pestiin 40 asteessa ja kaikki vaatteet olikin lopulta sellaisia vahapintaisia.
Joskus kauan sitten lapsuudenkodissa siirryttiin 60 asteesta 40 asteeseen kun me itkettiin riittävän monta kertaa siitä että kumiset printit sulaa pesussa pois. Sitten tuli nämä zeoliittikuraa sisältävät pesuaineet joita annosteltiin liikaa. Kerran pesukone meinasi syttyä palamaan kun zeoliitti tukki vesianturin koneesta ja pesukone laittoi lämmöt päälle vaikkei koneessa ollut pisaraakaan vettä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka harvakseltaan vaihdatte vaatteita, jos eivät puhdistu esim 40 asteessa. Toki pyyhkeet ja lakanat 60 asteessa. Mutta possulta haisette, jos ei joka päivä vaihdettuja vaatteita saa puhtaaksi 40 asteessa.😅
Enemmän ne vaatteet kuluu siitä jos joka päivä vaihdetaan että puhdistuu 40 asteessa vrt.pitää samoja pari-kolme päivää ja sitten pesee kunnolla puhtaaksi 60 asteessa 😂
En minä ainakaan kotivaatteita vaihda joka päivä jossei niissä ole mitään tahroja tai kainalot ei haise. Poislukien alusvaatteet ja sukat.
Laadukas puuvillavaate kestää kyllä jatkuvaa kuumaa pesua.
Vierailija kirjoitti:
Vaatteet 40 asteessa.
Alushousut, pyyhkeet ja petivaatteet 90 asteessa.
Eli mullekaan ei ollut sopivaa vaihtoehtoa, koska missään tuotteessa ei ohje ole 90.
Jos vaihtaa alushousut päivittäin, niin mitä ihmeen sontaa niissä on, että 90 täytyy pestä. Ei juuri mikään alkkarimateriaali kestä tuota.
Valinnoista puuttuu se alle 60 asteessa. Mitä järkeä tässä nyt oli, kun kysymys kuului, pesetkö alle 60 asteessa?
No pesen vaatteet 40 asteessa. En ole bakteerihysteerikko.
Jotkut noista haaleammista pesuohjelmista käyttää vielä vähemmän vettä, kuinka ekoa se sitten on, että ne vaatteet kuluu nopeammin kun ne hinkkautuu pestessä koneen seiniin? Ja ehkä pyykki pysyy puhtaana, mutta jos pesee aina viileällä se pesukone voi ruveta haisemaan ja se tarttuu vaatteisiin.
Vuodevaatteet, pyyhkeet, sukat, alusvaatteet 60, rintsikat käsin. Paidat, takit, housut 40. Kerran pesin takin 30, ei lika lähtenyt, 40 lähti.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut noista haaleammista pesuohjelmista käyttää vielä vähemmän vettä, kuinka ekoa se sitten on, että ne vaatteet kuluu nopeammin kun ne hinkkautuu pestessä koneen seiniin? Ja ehkä pyykki pysyy puhtaana, mutta jos pesee aina viileällä se pesukone voi ruveta haisemaan ja se tarttuu vaatteisiin.
Voin vahvistaa tämän omilla kokemuksilla. Pesukone voi alkaa haista niin pahasti ettei sitruunahapolla pesukaan auta.
Tämä on trolli. Ei kannata alkaa.
Kokeilin joskus nuorena pesupähkinöitä, ja niiden ohjeessakin sanotaan selkeästi, että alempia lämpötiloja varten pähkinöistä tulee keittää pesuaineliuos vesitilkassa.
Kokeilu loppui lyhyeen, en pidä oikeasti ekologisina toiselta puolen palloa raahattuja kasvinosia. Kertokaa jos joku alkaa keittää itse saippuas lähiluomulehmän talista 😉