Lapsiperheen pyykkirumba, parhaat vinkit kasaan!
Miten teillä järjestetään pikkulapsiperheen pyykkirumba? Onko kaikille omat pyykkikorit vai vain yksi iso? Missä likapyykki säilytetään? Meillä ainakin on jatkuvasti likapyykkiä odottamassa pesua. Miten pyykin kuivaus, rumpu vai ripustus? Pyykin viikkorytmi?
Meillä on pieni asunto ja kaksi aikuista ja kaksi päiväkoti-ikäistä. Kuivausrumpu on ja kuivataan lakanat ja pyyhkeet, mutta vaatteet menevät siellä mielestäni huonoiksi. Meillä on kolme pyykkikoria, minun, miehen ja lapset/lakanat/pyyhkeet. Minulla on paljon esim. neuleita ja sukkahousuja, jotka haluan pestä hienopesulla. En halua niitä miehen treenikamojen tai lasten vessavahinkopyykin sekaan. Mies laittaa hikisiä treenivaatteita surutta kaiken muun joukkoon, ei edes laita suoraan koneeseen. Pesen vain täysiä koneellisia 8kg koneella, noin 4-7 kpl viikossa. Yksi koneellinen ripustettuna kuivuu noin 1,5-2 päivää, ellei ripusta kahdelle telineelle. Sitten ei mahdu enää kävelemään. Puhtaat ja kuivat menevät suoraan kaappiin narulta. Silitettävä vaatteita emme juuri käytä.
Kommentit (106)
Pikkulapsiperheessä sujui vielä hyvin, kun lapset käytti tavallisia puuvillatrikoovaatteita (sai laittaa kuivuriin tai ainakin laitoin, sai tai ei) ja lakanat vaihtuivat silloin kun minä vaihdoin ne.
Nyt ne vaihtavat yhtenään lakanoitaan, vaatteet ovat jotain kummallisia tekokuiturättejä joita ei voi laittaa kuivuriin, ja vaatteet on täynnä meikkitahroja. Lisäksi vielä toinen teini on taantunut taaperon tasolle syömisessä, ja kaiken maailman kastikkeet ja ketsupitkin on koko ajan pitkin vaatteita. Epäilen että usein meillä on vaatteita pyykissä ilman että niitä on edes käytetty, koska ne on kiireessä huiskittu lattialle, eikä teini itsekään muista mikä oli puhdas ja mikä likainen.
Teini laittaa itse pyykkikoneen päälle liian myöhään illalla (sinänsä positiivista) ja lupaa laittaa ne itse kuivumaan, mutta sitten löydänkin huoneestaan nukahtaneen teinin ja pyykit jää mulle kello 22.30.
Että kyllä ennen oli helpompaa. 😂
Vierailija kirjoitti:
Kiitos viestistä! En koe olevani hieno, vaan hukkuvani pyykkiin! :D
Olen huomannut, että kuivuri kuluttaa vaatteita, esim lasten h&m-vaatteet hiutuvat rikki ihan muutamissa pesuissa ja painokuvat kuluvat pois. Onko vinkkejä saada nämä säilymään? En halua turhaan ostaa uusia vaatteita.
Älä osta pikamuoti vaatteita , joiden ei ole tarkoituskaan kestää, vaan laadukkaita vaatteita vaikka kirpputorilta mieluummin jotka kyllä kestävät kuivausrummun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee treenivaatteet suoraan pesuun. Koneessa on lyhyt ohjelma, joka sopii tähän tarkoitukseen hyvin. Ällöttää ajatuskin, että hautoisin hiestä märkää treenipaitaa pyykkikorissa. Etikkaa huuhteluaineena niin ei haise hiki.
Noilla pikapesuohjelmilla treenivaatteet alkaa jossain vaiheessa haista. Olen testannut tätä vuosia ja useammalla koneella. Toki niiden hautominen hikisenä on vielä pahempi. Tämä on semmoista tasapainoilua, että milloin ne pesee pikapesulla ja milloin sitten isompi satsi pitkällä ohjelmalla.
Ei ole alkanut haista. Etikka poistaa hajut. Ei se koneessa pari tuntia pyöriminen vaikuta hajuihin mitenkään eri tavalla kuin 30 minuutin pyöriminen.
No hyvä jos ei haise! Itse olen siis pessyt treenipyykkiä varmaan 30 vuotta, ja kaikki etikat yms on tuttuja,. Jossain vaiheessa vaan tunkkaisuus valtaa tuollaisen tekokuitutekstiilin. Ehkä nenäni on vaan tarkka :-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee treenivaatteet suoraan pesuun. Koneessa on lyhyt ohjelma, joka sopii tähän tarkoitukseen hyvin. Ällöttää ajatuskin, että hautoisin hiestä märkää treenipaitaa pyykkikorissa. Etikkaa huuhteluaineena niin ei haise hiki.
Treenivaatteet voi laittaa roikkumaan jostain, niin eivät homehdu märkinä. Näin ei tarvitse ihan heti pestä, jos ei ole siihen mahdollisuutta.
Myös treenivaatteet kannattaa aina pestä 60'C jos vaan voi.
Vielä ällöttävämpi ajatus on roikottaa hikisiä vaatteita kämpässä. Johan sitä koko kämpää löyhää, jos hikivaatteet roikkuvat ympäriinsä. Meillä ainakaan ei ole niin isoa kämppää, että olisi erillistä tilaa likapyykin roikottamiseen. Siksi se pestään heti. Tekniset vaatteet eivät kestä 60 asteen pesua ja heti käytön jälkeen tapahtuva pesu estää hajuja pinttymästä.
Vierailija kirjoitti:
Pyykkikori per makuuhuone. Erikoisemmat, esim tyynyt ja rätit, erilliseen vatiin, jonka säilytys kylppärissä. Pyykit korista kuivaavaan pyykkikoneeseen illalla, koneesta kuivana pyykkikoriin aamulla, korista huoneen kaappeihin kun ehtii. Periaatelinjaus, että meillä vaatteen pitää kestää kuivuri, tästä erittäin harvoja poikkeuksia jotka sitten nakataan siihen erikoisempien vatiin erikoiskäsittelyä varten. Kone yleensä pyörii joka yö. 3 alle 5-vuotiasta ja kaksi aikuista.
Vaatteethan on ihan ryppyisiä jo valmiiksi jos ne on tunteja siellä koneessa odottelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noilla pikapesuohjelmilla treenivaatteet alkaa jossain vaiheessa haista. Olen testannut tätä vuosia ja useammalla koneella. Toki niiden hautominen hikisenä on vielä pahempi. Tämä on semmoista tasapainoilua, että milloin ne pesee pikapesulla ja milloin sitten isompi satsi pitkällä ohjelmalla.
Ei ole alkanut haista. Etikka poistaa hajut. Ei se koneessa pari tuntia pyöriminen vaikuta hajuihin mitenkään eri tavalla kuin 30 minuutin pyöriminen.
No hyvä jos ei
Siinä vaiheessa kun tunkkaisuus ei poistu pesussakaan, on aika ostaa uudet kamat. Yleensä itsellä ostaminen tulee ajankohtaiseksi ennemmin kuin haiseminen, koska vaatteiden ominaisuudet eivät kestä loputtomiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Treenivaatteet voi laittaa roikkumaan jostain, niin eivät homehdu märkinä. Näin ei tarvitse ihan heti pestä, jos ei ole siihen mahdollisuutta.
Vielä ällöttävämpi ajatus on roikottaa hikisiä vaatteita kämpässä. Johan sitä koko kämpää löyhää, jos hikivaatteet roikkuvat ympäriinsä. Meillä ainakaan ei ole niin isoa kämppää, että olisi erillistä tilaa likapyykin roikottamiseen. Siksi se pestään heti. Tekniset vaatteet eivät kestä 60 asteen pesua ja heti käytön jälkeen tapahtu
Tämä vaatii kyllä omakotitalon ja ison kodinhoitohuoneen, että noita voi roikottaa hikisenä.
Ihanaa kun tässä ketjussa on huumoriakin mukana. En ole erityisherkkä mutta muutama kirjainyhdistelmä löytyy :) T: Aiemmin kommentoinut ahkera pyykkäri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika useinhan noita tulee uusittua. Mutta esim laadukkaat tekniset kerrastot yms on semmoisia, että niitä ei meinaa saada hajalle millään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä ällöttävämpi ajatus on roikottaa hikisiä vaatteita kämpässä. Johan sitä koko kämpää löyhää, jos hikivaatteet roikkuvat ympäriinsä. Meillä ainakaan ei ole niin isoa kämppää, että olisi erillistä tilaa likapyykin roikottamiseen. Siksi se pestään heti. Tekniset vaatteet eivät kestä 60 asteen pesua ja heti käytön jälkeen tapahtu
Aika monilla on parveke, joissa kuivattaa. Mutta oon kyllä huomannut, että siinä missä tavalliset vaatteet raikastuu parvekkeella, niin treenivaatteet vain ja ainoastaan kuivuvat.
Vierailija kirjoitti:
Tämä vaatii kyllä omakotitalon ja ison kodinhoitohuoneen, että noita voi roikottaa hikisenä.
Meillä ei ainakaan noin voimakkaasti haise hikiset vaatteet. Ehkä tuo pikapesut aiheuttaa teillä sen, että treenivaatteet löyhkää enemmän kuin normaalisti? Tai sitten, että ruokavalionne on aika pielessä ja siksi hiki haisee niin, ettei pienessä asunnossa voi olla.
Meillä oli kaksi pesukonetta. Joka päivä pyörivät. Olin tarkka väreistä, etteivät sotkeutuneet. Samoin ettei esim sukkia ja alushousuja pesty samassa koneellisessa. En odottanut täysiä koneellisia, vajaallakin pyöritin. Valkoiset erikseen ja niihin valkopyykkiaine, että pysyivät valkoisina. Kuivausrumpu ja naru käytössä. En kokenut stressaavana. Silitinkin melkein kaikki vaatteet iltauutisia katsoessa.
Pyykin määrää voi vähentää tuulettamalla vaatteita. Esim. neuleita ei tarvitse pestä jatkuvasti, kun tuulettaa ne kunnolla. Säästää vaatteen pintaakin, kun ei jatkuvasti pyöritä niitä koneessa. Toki alusvaatteet yms. pestään aina käytön jälkeen.
Jos vaatteessa ei hikoile eikä siinä ole näkyviä tahroja, sen voi hyvin pestä 2-6 kk:n välein. Koskee esim toimistotyöntekijän vaatteita ja erityisesti paitoja - housujahan ei tarvitse pestä juuri koskaan, ellei niihin tule vaikka ohiajavan auton takia kuraroiskeita. Lapsen vaatteet samoin pesuun vasta kun niihin tulee tahroja. Pissa/kakkapyykki tosin heti pesuun. Lakanat ja pyyhkeet voi vaihtaa 2-6 kk:n välein ilman mitään seuraamuksia mihinkään.
Meillä on 3 pyykkikoria: miehen, minun+lasten ja pyyhkeet+lakanat. Miehen vaatteissa voimakkaan hajuista mieshikeä, vaikkei edes treenaa säännöllisesti, ja se tarttuisi meidän muiden vaatteisiin samassa koneellisessa, ja sitä paitsi omat vaatteet eivät kestä 60 astetta. Mies huolehtii itse siitä, että vaatteet eivät pääse loppumaan. Hänen korinsa tursuaa aina yli äyräiden. Minun ja lasten koriin kertyy eniten alusvaatteita ja lasten tahraisia/hiekkaisia vaatteita eli täysi (2/3 täysi oikeasti) koneellinen tulee pestyä ehkä kerran 2-3 viikossa. Pyyhkeet ja lakanat 60 asteessa ja niitä pestään siinä välissä kun ei ole vaatteita pesussa eikä kuivumassa. Hoidan meillä oman pyykin ja lakanat+pyyhkeet ja joudun pesemään siis pyykkiä korkeintaan kerran viikossa yhden koneellisen. Ei tunnu kovin raskaalta hommalta.
Suosittelen vastuuttamaan runsaasti hikoilevat miehet omasta pyykinpesustaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ainakaan noin voimakkaasti haise hikiset vaatteet. Ehkä tuo pikapesut aiheuttaa teillä sen, että treenivaatteet löyhkää enemmän kuin normaalisti? Tai sitten, että ruokavalionne on aika pielessä ja siksi hiki haisee niin, ettei pienessä asunnossa voi olla.
Ei liity pikapesuun, vaan siihen, että treenataan niin, että tulee kunnolla hiki. Hiki haisee, vaikka söisit mitä. Varsinkin, jos hikisiä vaatteita haudotaan pyykkikorissa tai annetaan muuten hien muhia ja pinttyä vaatteeseen. Kun treenivaatteet pesee heti käytön jälkeen, ei vaatteisiin pääse pinttymään hajuja. Säästyy myös aikaa, kun niitä ei tarvitse erikseen ripustella ensin parvekkeelle tms. ja sitten pesun jälkeen pyykkinarulle. Kuivatusvaihe ennen pesua on täysin turha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä huoneessa sinä säilytät noita hikisiä vaatteita? Itse voisin kuivatella omia lenkkivaatteitani, mutta esim miehen jääkiekkoalusasua nyt en todellakaan. Kuitenkin jotain tasoa vaadin asumiseltakin.
Vierailija kirjoitti:
Jos vaatteessa ei hikoile eikä siinä ole näkyviä tahroja, sen voi hyvin pestä 2-6 kk:n välein. Koskee esim toimistotyöntekijän vaatteita ja erityisesti paitoja - housujahan ei tarvitse pestä juuri koskaan, ellei niihin tule vaikka ohiajavan auton takia kuraroiskeita. Lapsen vaatteet samoin pesuun vasta kun niihin tulee tahroja. Pissa/kakkapyykki tosin heti pesuun. Lakanat ja pyyhkeet voi vaihtaa 2-6 kk:n välein ilman mitään seuraamuksia mihinkään.
Meillä on 3 pyykkikoria: miehen, minun+lasten ja pyyhkeet+lakanat. Miehen vaatteissa voimakkaan hajuista mieshikeä, vaikkei edes treenaa säännöllisesti, ja se tarttuisi meidän muiden vaatteisiin samassa koneellisessa, ja sitä paitsi omat vaatteet eivät kestä 60 astetta. Mies huolehtii itse siitä, että vaatteet eivät pääse loppumaan. Hänen korinsa tursuaa aina yli äyräiden. Minun ja lasten koriin kertyy eniten alusvaatteita ja lasten tahraisia/hiekkaisia vaatteita eli täysi (2/3 täysi oikeast
Hyi helv. Etkö tiedä, ettet haista omaa hajuasi, mutta kyllä muut haistaa? Ei ihme, että kaupungilla välillä kävelee ohitse niitä ihmisiä, jotka löyhkää ihan kamalalle. Ovat varmaan noita, jotka pesee vaatteita kerran kuussa.
Sitäpaitsi ihmiset hikoilee jatkuvasti, vaikka eivät hikoilisikaan niin, että vaatteet on litimärät. Osa nesteestä poistuu ihmisillä jatkuvasti ihon kautta, sekä ihosta jatkuvasti lähtee pieniä määriä ihohilsettä, ei aina niin näkyvää.
Ei mikään ihme, että teillä on voimakkaan hien hajuisia vaatteita, kerta pesette noin harvoin niitä vaatteita. Märkänä se haju palaa vaatteisiin, vaikka ne ei "puhataana ja kuivana" haisisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 3 pyykkikoria: miehen, minun+lasten ja pyyhkeet+lakanat. Miehen vaatteissa voimakkaan hajuista mieshikeä, vaikkei edes treenaa säännöllisesti, ja se tarttuisi meidän muiden vaatteisiin samassa koneellisessa, ja sitä paitsi omat vaatteet eivät kestä 60 astetta. Mies huolehtii itse siitä, että vaatteet eivät pääse loppumaan. Hänen korinsa tursuaa aina yli äyräiden. Minun ja lasten koriin kertyy eniten alusvaatteita ja lasten tahraisia/hiekkaisia vaatteita eli täysi (2/3 täysi oikeast
Oi miten ihana olisikaan tuollainen 180 kertaa käytetty pesemätön pyyhe! Johan se on kuin joku kristuksen käärinliina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 3 pyykkikoria: miehen, minun+lasten ja pyyhkeet+lakanat. Miehen vaatteissa voimakkaan hajuista mieshikeä, vaikkei edes treenaa säännöllisesti, ja se tarttuisi meidän muiden vaatteisiin samassa koneellisessa, ja sitä paitsi omat vaatteet eivät kestä 60 astetta. Mies huolehtii itse siitä, että vaatteet eivät pääse loppumaan. Hänen korinsa tursuaa aina yli äyräiden. Minun ja lasten koriin kertyy eniten alusvaatteita ja lasten tahraisia
Jokainen ihminenhän hikoilee esim yöllä. Monet väittää silti, että ei yhtään hikoile. Se nyt on vaan fakta että ihmisestä irtoaa kosteutta ja ihoa yms, ellei sitten ole muumioitunut. Olisi ihan hirveää mennä tuollaisiin lakanoihin nukkumaan.
Pyykkikori per makuuhuone. Erikoisemmat, esim tyynyt ja rätit, erilliseen vatiin, jonka säilytys kylppärissä. Pyykit korista kuivaavaan pyykkikoneeseen illalla, koneesta kuivana pyykkikoriin aamulla, korista huoneen kaappeihin kun ehtii. Periaatelinjaus, että meillä vaatteen pitää kestää kuivuri, tästä erittäin harvoja poikkeuksia jotka sitten nakataan siihen erikoisempien vatiin erikoiskäsittelyä varten. Kone yleensä pyörii joka yö. 3 alle 5-vuotiasta ja kaksi aikuista.