Miksi ennen menkkoja tekee mieli syödä ja kaikki maistuu hyvältä ja niiden aikana taas mikään ei maistu?!
Ärsyttää kun vaihtelu on todella suurta. Ennen menkkoja tekee mieli syödä melkein mitä hyvänsä, on mielitekoja ja kaikki maistuu ja sitten taas kun menkat alkavat, niin melkein mikään ei enää maistu...harmittaa kun menee ruokaa ihan hukkaankin, kun ei vaan maistu hyvältä ja siis ihan sellaisia juttuja joista muutoin kyllä tykkään.
Kenelläkään muulla tällaista?
Kommentit (18)
Maistuuko verilätyt? Entä palttu..?
Hormonit. Mulla ei ole tuollaista syömiseen liittyvää oireilua ennen menkkoja, mutta ihan järjettömän väsynyt olo ja ihan pienetkin asiat ahdistavat helposti.
Veriruuat ja kuiva poronliha. Niitä menee 3-5 päivää ennen kuukautisia ja tuolloin (tälläkin hetkellä) on kova himo kyseisiin ruokiin. Myös maksaruokia tulee syötyä.
Johtuu varmaan hormoneista. Minun tekee mieli syödä enemmän ja rasvaisempaa ruokaa ennen menkkoja. Pikaruokaa myös. Muuten ei niinkään, vaan syön terveellistä ja kasvispainotteista, ja tuollainen mössö vähän ällöttää.
Mä kans muistan aina et menkat on tulossa kun mätän kuin norsu ja varsinkin makeaa tekee mieli.
Kun vuoto alkaa niin normalisoituu ja ehkä normaaliakin niukemmalla ravinnolla.
Keho kai osaa sit sen ylimääräisen ravinnon kompensoida ruokahalun vähenemisellä. Vähän sama kun toisinpäin. Jos menee liian niukilla eväillä niin alkaa tekee mieli ihan kaikkea.
Vaikka tekee mieli syödä, ei ole pakko syödä.
Mulla myös ennen kuukautisia tekee mieli vaikka mitä. Enimmäkseen makeaa, mutta ihan nälkäkin on. Yritän sitten syödä järkevästi, rasva usein auttaa makeaan liittyviin mielitekoihin, joten syön pähkinöitä, pähkinävoita, avokadoja yms. Mutta välillä myös just sitä, mitä tekee mieli eli suklaata, lettuja tms. Sitten, kun kuukautiset alkaa, vatsa menee sekaisin ja on heikko olo. Mulle ruoka kyllä silloinkin uppoaa, mutta herkkujen syöminen ei enää.
Olet harvinaisuus.
Suomalaisilla naisilla on yleensä hyvä ruokahalu kaiken aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ylipainoinen?
En, painoindeksi on ehkä jotain 18,5. Toki sen viikon kestävän himosyömisen johdosta paino saattaa väliikaisesti nousta useammankin kilon, mutta tasaantuu kyllä.
T.ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla myös ennen kuukautisia tekee mieli vaikka mitä. Enimmäkseen makeaa, mutta ihan nälkäkin on. Yritän sitten syödä järkevästi, rasva usein auttaa makeaan liittyviin mielitekoihin, joten syön pähkinöitä, pähkinävoita, avokadoja yms. Mutta välillä myös just sitä, mitä tekee mieli eli suklaata, lettuja tms. Sitten, kun kuukautiset alkaa, vatsa menee sekaisin ja on heikko olo. Mulle ruoka kyllä silloinkin uppoaa, mutta herkkujen syöminen ei enää.
Mulla ne syömiset eivät kohdistu mihinkään tiettyihin mielitekoihin...voin syödä vaikka kaurahiutaleita tai paketin rusinoita jos ei ole muuta...tietty suklaata tai jätskiä erityisesti tekisi mieli ja usein sorrunkin. Saatan vaikka himoita ruisleipää juustolla enne menkkoja ja sitten kun menkat alkaa, niin yllättäen se sama kombo ei enää maistukaan hyvälle...tosi outoa!
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tekee mieli syödä, ei ole pakko syödä.
Kun keho käskee niin siinä ei paljon vastaan vääntäminen auta.
Täällä sama. Silloin tietää, että menkat on alkamassa, kun tekee mieli jotain tiettyä herkkua mitä ei yleensä tee vaikka salmiakkia, keksejä, suklaata tms. Olen myös tosi väsynyt ennen menkkoja, mutta silti kärsin unettomuudesta. Hermo on tosi tiukalla myös. Ärsyttää nää hormoniheittelyt. Ja kaikille kyseijöille tiedoksi, että olen hoikka. Tällä palstalla on saanut huomata, että kaikkien oletetaan olevan ylipainoisia ja ylipaino on syy jokaiseen ongelmaan😤. Joo hiukka hermo kireellä varmaan menkat taas alkamassa.
Naiset on kyllä päästään sekaisin nykyään, ei ihme, kun ahdistuvat sekä voivat pahoin pienistäkin asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ylipainoinen?
En, painoindeksi on ehkä jotain 18,5. Toki sen viikon kestävän himosyömisen johdosta paino saattaa väliikaisesti nousta useammankin kilon, mutta tasaantuu kyllä.
T.ap
Eli läs ki!
Keho valmistautuu raskauteen ja aloittaa tankkaamisen. Kun raskaus ei alkanutkaan, niin voi vähän paastota ne ylimääräiset pois