Jos laihduttaminen olisi helppoa, ei Suomessa muita kuin laihoja olisikaan!
Kyllä alkaa masentamaan tämä jatkuva syyllistäminen ja väheksyminen! Olen itse ollut todella ylipainoinen, siis LÄSKI niinkuin täällä ja Hesarissa sanotaan. Kamppailin pitkään kilojeni kanssa, kunnes löysin tarpeeki motivaatiota ja tahdonvoimaa painon pudotukseen.
Pudotin painoa itsekseni, laskin vanhanaikasesti kaloreita enkä pisteitä tms - sopi minulle paremmin tämä tyyli. Lisäsin liikuntaa ja muutin elintapani ihan kokonaan. Paino putosi, hitaasti mutta varmasti. Se oli välillä helppoa ja kaikki meni sujuvasti, välillä niin vaikeaa ja masentavaa.
Tosiasia on, että lopun ikääni saan laskea kaloreita ja vahtia jokaista suupalaa. Jokainen ylimääräinen herkku näkyy heti.
Kyllä jokainen lihava tietää lihavuuden terveysriskit, niinkuin tietää alkoholsi ja tupakoiva omat riskinsä. Laihduttaminen on lihavalle ihan yhtä vaikeaa kuin alkoholistille raitistuminen tai tupakoivalle tupakoinnin lopettaminen. Vaikemapaakin siinä mielessä, että syödä täytyy jatkossakin, mutta ilman viinaa ja tupakkaa pysyy hengissä. Eli kiusaus on aina läsnä!
Jätin kaikki herkut ja liian leivän syömisen. En karppaa, mutta ennen söin liikaa leipää. Nyt vain pari palaa päivässä.