Onko täällä ketään, jolla on lasiainen irronnut?
Kommentit (23)
Lasiainen irtosi ja samalla tuli ryppykalvo, eli näkö ei normalisoidu koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi ei tiedätkö syytä?
Huomasin kerran yöllä vessakäynnillä outoa salamointia ja aamulla itsediagnosoin sen lasiaisen irtaitumiseksi, minkä lääkäri vahvisti. Ei siitä muuta seurannut kuin joitakin tummia hitusia näkökentässä, varmaan puolisen vuotta niitä oli.
Yhdeltä tuttavalta irtosi. Luuli ensin että migreeni on tulossa ja ei mennyt ajoissa silmälääkäriin. Näkö ei palautunut.
Eikös lasiaisen irtaumaa ole suurimmalla osalla vanhemmiten? Oon likinäköinen ja mulla ollut jo parikymppisenä. Näkökentässä ylimääräisiä "vaeltajia". Verkkokalvon irtaumahan vasta on vakavampi?
Ei kai lasiaisen irtauman pitäisi aiheuttaa mitään pysyvää haittaa, ellei se repäise verkkokalvoa irti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ei tiedätkö syytä?
Minulla ainakin ikä on sen syynä.
kun katson kohti valkoista, näen edelleen nokisuutta, eli ei mulla ole lähtenyt pois, mutta ei pahentunutkaan. Vuosi sitten oli ja kävin silmälääkärillä näyttämässä, onko vakavaa. Ei ollut.
Itse asiassa minulla on parempi näkö siinä silmässä mistä on lasiainen irronnut, silmälääkäri sanoi että ei kannata leikata koska saattaa vaikuttaa näkökykyyn haittaavasti.
Minulla on. Olen likinäköinen yli 50 vuotias. Ei näkökyvyssä muuta vikaa ollut, kuin että pari ylimääräistä hahtuvaa liikuskelee silmässä. Välkyntä kesti pari päivää. Kävin tutkimuksissa, jossa katsottiin ettei verkkokalvoon ole tullut mitään. Siistit olivat.
Minäkin kävin silmälääkärissä. Verkkokalvo on ok. Sanoi, että jos ei ole vuodessa parantunut, niin tule takaisin: vuosiko pitää tätä roskaa silmässä kestää?
ap
Minulle taas sanottiin, että voi olla, että hahtuvat painuvat pois näkökentästä tai sitten minä vaan totun niihin. Sanoi, ettei niille mitään tehdä.
Kummastakin silmästä irronnut muutamia vuosia sitten. Ei mitään valon välähdyksiä, eikä mustia täpliä. Sen sijaan näkökentässä heilahtelee sumuinen alue. Olisi kuulunut jo hävitä häiritsemästä silmälääkärin mukaan, mutta edelleen vaan jatkuu. Jotenkin siihen turtuu, mutta silti ärsyttää.
Nelisen vuotta vilkkui salama toisessa silmässä lähes päivittäin. Sitten vaan meni ohi. Kyllä siellä edelleen leijuu niitä hituja mutta ei niistä ole samanlaista haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin kävin silmälääkärissä. Verkkokalvo on ok. Sanoi, että jos ei ole vuodessa parantunut, niin tule takaisin: vuosiko pitää tätä roskaa silmässä kestää?
ap
Minulla on kestänyt jo muutamia vuosia.
Tietääkö kukaan, onko lasiaisen irtoamiseen suoraa syytä? Siis se liittyy ikääntymiseen ja kollageenin vähenemiseen, mutta voiko se tulla fyysisestä ponnistelusta?
Siis sehän irtoaa melkein kaikilta ian myötä, tai siis alkaa ajoittain irtoilla sieltä silmän reunoilta. Ei ole minkään sortin sairaus tai vika, vaan ikääntymiseen liittyvä normaalijuttu.
Mä en tiennyt tätä, kun yhtäkkiä tuli semmoinen tumma "roskasade" silmiin ja ajoittaiset salamointivälähdykset. Olin varma, että näkö menee nyt. Ja lähettivät terveyskeskuksesta oikein TYKSiin, joten ajattelin että vakavaa on. Siellä kuitenkin silmälääkäri lähinnä naurahti, että tämähän lähes kaikille tulee ennemmin tai myöhemmin, ei vaadi mitään hoitoa kun ei ole verkkokalvon irtaumaa kuitenkaan. Mutta jos oireet tulee voimakkaina, on hyvä silti käydä silmälääkärissä, koska voimakas irtauma voi irrottaa verkkokalvoakin ja silloin on näkö vaarassa.
Pari-kolme viikkoa kesti että oire loppui, tai totuin siihen. Jotain "kelluvaisia" jäi pysyvästi näkökenttään, mutta ei ne haittaa näkemistä mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
ap
Se voi jäädä jopa pysyvästi, mutta siihen tottuu täysin eikä siihen enää kiinnitä huomiota. Mulla tuli 42 v:nä ja siinähän noita erilaisia roskia vaeltaa näkökentässä, vaan ei haittaa mitään.
.