Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Servetin taittelu pöytätelineeseen

Vierailija
31.08.2024 |

Löytyykö ohjetta? Sydän toimii vaan lautasella. Mulla siis keittiössä isoja servettejä telineessä. Näyttäs kivemmalta taiteltuna ja tykkään kokeilla eri variaatioita. Youtuberit tehkääpäs videoita. 

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiiä, mutta pisteet siitä kun kirjoitit servetti, eikä servietti, mikä kuulostaa super duper urpolta. 

Vierailija
2/8 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No saadaanko niitä ohjeita ap:lle? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiiä, mutta pisteet siitä kun kirjoitit servetti, eikä servietti, mikä kuulostaa super duper urpolta.

Servietti olisi tosiaan huono sana, mutta niin on myös servetti. Valitettavasti tässäkin asiassa ohje on muuttunut niin että nykyään saa käyttää myös tuota (rumaa) vierasperäistä sanaa helposti ymmärrettävän suomenkielisen lautasliina-sanan asemasta.

Vierailija
4/8 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teline on sellainen että servetit ovat pystyasennossa niin viuhkaksi taittelu toimii hyvin.

Vierailija
5/8 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lautasliina tai servietti on oikea sana. "Servetti" on servietistä väännetty ilmeisesti servietti-sanan vaikeuden (?) takia.

servietti 

substantiivi lautasliina.

servetti

substantiivi, ark. servietti.

2024 Kotimaisten kielten keskus ja Kielikone Oy

Vierailija
6/8 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lautasliina tai servietti on oikea sana. "Servetti" on servietistä väännetty ilmeisesti servietti-sanan vaikeuden (?) takia.

servietti 

substantiivi lautasliina.

servetti

substantiivi, ark. servietti.

2024 Kotimaisten kielten keskus ja Kielikone Oy

Servetti taitaa tulla ruotsin sanasta servett, kun taas servietti ranskasta. 

Vierailija
7/8 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan joku vähä tyhmä. Ap kysy taittelusta eikä kirjoittelu tavasta. Jopa minä pahasti lukihäiriöinen ymmärsin sen kerta lukemalla. Pitäisikö jonkun lukea se kysymys ihan ajatuksen kanssa...

Vierailija
8/8 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan joku vähä tyhmä. Ap kysy taittelusta eikä kirjoittelu tavasta. Jopa minä pahasti lukihäiriöinen ymmärsin sen kerta lukemalla. Pitäisikö jonkun lukea se kysymys ihan ajatuksen kanssa...

Olisi kyllä noloa valittaa muille kun ei vastata ap:n kysymykseen ja sitten unohtaa itse vastata ap:n kysymykseen 😂👍👍

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi