Eihän se ainakaan montaa senttiä jossain pyykinpesuaineissa tai wc-papereissa se hinnankorotus näy. Ihan turhaan ihmiset vouhkaa ja panikoi
jostain ALV-korotuksesta.
Mulle ainakin on yksi ja sama, ostanko wc-paperia, joka maksaa 3,99€ vai 4,04€. Vaikka pienituloinen olenkin.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin, tuskin huomenna nähdään valtavia ruuhkia kaupassa ja tyhjiä hyllyjä, kun ihmiset olisivat hamstranneet vanhalla alvilla tuotteita.
Älä väheksy suomalaisen hamstraushimoa
Laske vuositasolla. Mua ainakin vi..... suunnattomasti miten meitä viedään kuin litran mittaa.
No sepä kiva. Itse kyllä uskon että ajan myötä se alkaa tuntua kun niin monen tuotteen hinta nousee jolloin sillä on kerrannaisvaikutus. Eihän se nyt tunnukaan jos yhden tuotteen hinta nousee 5 snt ja ostat sen kerran mutta ostapa monta tuotetta niin jo tuntuu. Varsinkin kalliimmissa tuotteissa korotus on euroina tai sentteinä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Jos ostaa 50 eurolla kaupasta ruokaa, niin puolitoista prosenttia tekee 0.75e eli tuon verran säästää jos tekee 50euron ostokset lauantaina eikä sunnuntaina.500euron ostos on sunnuntaina 7.5e kalliimpia, satasen puolitoista.
Ruoan alv ei nouse
Vierailija kirjoitti:
Jos ostaa 50 eurolla kaupasta ruokaa, niin puolitoista prosenttia tekee 0.75e eli tuon verran säästää jos tekee 50euron ostokset lauantaina eikä sunnuntaina.500euron ostos on sunnuntaina 7.5e kalliimpia, satasen puolitoista.
Ruoan alv ei nouse
Ei se yksittäisissä kertaostoksissa tunnu, mutta mieti esim vuoden sähkölaskua ja lisää siihen 1,2 prossaa - tai 1,5.
Samaa mieltä kuin ap. Ymmärrän, että voi tehdä tiukkaa, jos on todella, siis todella pienet tulot. Kaikkien muiden kohdalla on kyse joko turhasta marinasta tai siitä, että menoja ei ole suhteutettu menoihin nähden oikein.
Jos minä 3500€ nettopalkastani laittaisin kaiken menemään sellaisiin asioihin, jossa alv nousee, olisi vaikutus kuukaudessa n. 50€. Todellisessa elämässä rahaa menee kuitenkin enimmäkseen ruokaan ja säästöön, joten vaikutus on näilläkin tuloilla max parin kympin luokkaa. Ja jos pari kymppiä kuussa katkaisee kamelin selän omassa taloudessa, kannattaa oikeasti olla huolissaan jostain ihan muusta kuin uudesta arvonlisäverosta.
Ihmiset ostavat jatkossa vähemmän vaatteita ja käyvät vähemmän työlounaalla, siitä se alv säästö saadaan ja samoin, kun puolison ansiosidonnaista leikataan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ostavat jatkossa vähemmän vaatteita ja käyvät vähemmän työlounaalla, siitä se alv säästö saadaan ja samoin, kun puolison ansiosidonnaista leikataan.
Kun tukia leikataan ja alv nousee niin ostoksia vähennetään ja palveluiden käyttöä.
as yhtiöiden joka laskuun lisäystä . sähkö siirto, lämmitys, vesi, vakuutukset, huolto ja remontit eikö muka tunnu missään. meidän oyssä n700e korotus.