"Vuokra-asunnossa ei pesukonetta tai pesutupaa asukkaan tulee itse järjestellä pyykkihuolto" Millä tavoin siis?!
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
PESUKONE EI KUULU VUOKRA-ASUNNON PERUSVARUSTUKSEEN. JOKAINEN VUOKRALAINEN HANKKII SEN ITSE.
Edellyttäen toki että asunnossa ylipäänsä on olemassa pesukoneliitäntä.
Oikein kostea ilma, ettei pyykit kuivu, toimitin pesulaan, hakivat ovelta ja toivat takaisin viikon päästä. Joskus voi näinkin tehdä ei ollut kohtuuttoman kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään vuokra-asunnossa mitään pesukonetta ole valmiina. Kuinka tyhmiä ihmiset oikein ovat nykyään?
Luultavasti tarkoittaa ettei ole liitäntöjä pesukoneelle.
Todennäköisesti asunnossa ei ole edes tarkoitus pestä pyykkiä ainakaa koneella.
Pulsaattoripesukoneen saa uutena satasella. Vesi koneeseen vaikka ämpärillä. Helppo nostaa syrjään, kun ei tarvi. Paino kuljetuspakkauksineen 12kg. Samantyylisellä koneella tuli pestyä pari vuotta, kun asuin väliaikaisesti muualla kuin omassa kämpässä.
https://hobbyhall.fi/fi/kodinkoneet-ja-kodinelektroniikka/pyykinpesukon…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla koneella, pälli.
Siis ei pesukoneelle tilaa unohtu sanoa
Ei edes päältä ladattavalle?
Minulla ei edes vessaan mahdu suihkua saatikka pesukonetta.
Vuokrasit kämpän jossa ei ole edes suihkua? Sitten on iham oma vika.
Minä olen opiskeluaikojen alussa asunut yksiössä, jossa ei ollut suihkua, pesukonetta, eikä hanasta tullut kuin kylmää vettä. Kavereitakin asui samanlaisissa. Mentiin aamulla yliopistolle suihkuun....pyykit rahdattiin kotiin tai tutuille. Muistelen huvittuneena, nuorina innokkaina opiskelijoina ei oltu köyhiä, vaikkei rahaa juurikaan ollut.
Kuulostaa ihan 50-luvun ok-talolta. Kaikissa ei ollut öljykattilaa, vaan lämmintä käyttövettä otettiin puulämmitteisestä padasta, silloin kun sitä tarvittiin. Muuten mentiin pelkällä kylmällä vedellä. Ei suihkua. Peseytymistila samassa löylyhuoneen kanssa. Kylmää ja kuumaa vettä sekoitettiin ämpäriin ja sillä peseydyttiin.
Olen neljässä vuokra-asunnossa asunut opiskeluaikana eikä yhdessäkään ollut pesukonetta tai pyykkitupaa.
Itse käytin pesulapalveluja tai vein pyykit vanhempien luo ja pesin siellä.
Toki pesukoneen olisi voinut itse ostaa mutta hyvin tuli toimeen ilmankin nuorena aikuisena ja yhden hengen taloudessa.
Itseasiassa edelleen jopa vähän kaipaan laiskoja sunnuntai aamupäiviä jolloin kävelin pyykkisäkin kanssa läheiseen itsepalvelupesulaan ja sillä aikaa kun pyykit olivat pesussa ja kuivauksessa istuin keskustan kahvilassa lukemassa kirjaa, katselemassa kaupungin vilinää ja siemailemassa kahvia.
Jos nyt muuttaisin keski-ikäisenä ja perheen kanssa vuokralle niin varmaan ostaisin oman koneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään vuokra-asunnossa mitään pesukonetta ole valmiina. Kuinka tyhmiä ihmiset oikein ovat nykyään?
Luultavasti tarkoittaa ettei ole liitäntöjä pesukoneelle.
Todennäköisesti asunnossa ei ole edes tarkoitus pestä pyykkiä ainakaa koneella.
Pulsaattoripesukoneen saa uutena satasella. Vesi koneeseen vaikka ämpärillä. Helppo nostaa syrjään, kun ei tarvi. Paino kuljetuspakkauksineen 12kg. Samantyylisellä koneella tuli pestyä pari vuotta, kun asuin väliaikaisesti muualla kuin omassa kämpässä.
https://hobbyhall.fi/fi/kodinkoneet-ja-kodinelektroniikka/pyykinpesukon…
Minulla on pulsaattori eri paikassa
t teini ap
"Lämmintä käyttövettä otettiin puulämmitteisestä padasta, silloin kun sitä tarvittiin. Muuten mentiin pelkällä kylmällä vedellä. Ei suihkua. Peseytymistila samassa löylyhuoneen kanssa. Kylmää ja kuumaa vettä sekoitettiin ämpäriin ja sillä peseydyttiin."
Ihan normaalia arkea meillä edelleen, 1930-luvun talossa.
Vierailija kirjoitti:
Voihan se vuokralainen itse hommata pesukoneen. Missä kämpässä se edes valmiina olisi?
Joissakin vuokra-asunnoissa on, ja vuokrasopimuksessa saattaa lukea ettei kone ole vuokranantajan vastuulla. Mutta on sellaisiakin asuntoja joissa ei ole liitäntää. Olen itse asunut sellaisessa Saton talossa. Siinä taloyhtiössä oli kuitenkin maksuton pyykkitupa, mutta jos sitäkään ei ole eikä pesukone mahdu asuntoon, vuokralainen joutuu käytämään pesulaa. Tämän puutteen pitäisi näkyä vuokrassa.
Monessa kerrostalossa on kuivaushuone vaan ei pyykkikoneita. Ajatus kai lienee että ostavat oman pyykkikoneen ja kuivaavat siellä kuivaushuoneessa.
Kuivausrumpu ei tarvitse sähkötöpseliä kummempaa liitäntää. Jos hankkii pulsaattorikoneen tai pesee käsin, niin kuivausrumpu tekee elämästä helpompaa.
Monikaan ei näytä tajuavan, että joihinkin asuntoihin ei kerta kaikkiaan voi vaan ostaa pesukonetta, koska vesiliitäntää ja/tai tilaa sille ei kerta kaikkiaan ole.
Jos erillistä pyykkitupaakaan ei ole, niin ongelmahan siinä on.
Vierailija kirjoitti:
Kuivausrumpu ei tarvitse sähkötöpseliä kummempaa liitäntää. Jos hankkii pulsaattorikoneen tai pesee käsin, niin kuivausrumpu tekee elämästä helpompaa.
Voi tulla mukavat sähkölaskut jos sitä linkoamatonta nyrkkipyykkiä kuivaa rummussa.
Vierailija kirjoitti:
Osta oma kone.
Jos olet vähävarainen niin voit hakea harkinnanvaraista toimeentulotukea pesukoneen hankintaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen neljässä vuokra-asunnossa asunut opiskeluaikana eikä yhdessäkään ollut pesukonetta tai pyykkitupaa.
Itse käytin pesulapalveluja tai vein pyykit vanhempien luo ja pesin siellä.
Toki pesukoneen olisi voinut itse ostaa mutta hyvin tuli toimeen ilmankin nuorena aikuisena ja yhden hengen taloudessa.
Itseasiassa edelleen jopa vähän kaipaan laiskoja sunnuntai aamupäiviä jolloin kävelin pyykkisäkin kanssa läheiseen itsepalvelupesulaan ja sillä aikaa kun pyykit olivat pesussa ja kuivauksessa istuin keskustan kahvilassa lukemassa kirjaa, katselemassa kaupungin vilinää ja siemailemassa kahvia.
Jos nyt muuttaisin keski-ikäisenä ja perheen kanssa vuokralle niin varmaan ostaisin oman koneen.
Asuin myös talossa jossa oli lähellä itsepalvelupesula, aina perjantai-iltapäivisin pesin kaksi koneellista.
-ostamalla oman koneen
-käyttämällä itsepalvelupesulaa
-käyttämällä pesulapalvelua
-nyrkkipyykillä
-viemällä äitille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla koneella, pälli.
Siis ei pesukoneelle tilaa unohtu sanoa
No älä vuokraa tuollaista asuntoa.
Aikoinani kun valmistuin yliopistosta ja sain ensimmäisen työpaikan, vieraasta, oudosta kaupungista, piti ottaa sieltä sellainen asunto, jinka sattui saamaan.
Ei ollut mitään pyykinpesumahdollisuutta. Nyrkkipyykkiä pesin. Ja liinavaatteet,,pyyhkeet ja muut vein bussilla pesulaan pestäväksi. Siihen aikaan ei ollut itsepalvelupesuloita.
Puolivuotta elin tuollaista elämää, sitten onnistuin saamaan vuokra-asunnon, johon saattoi hankkia oman pesukoneen.
Noina aikoina oli myös vuokra- asunnot tiukassa. Ei ollut vuokrataloyhtiöitä paljon.
Yksityisillä oli tarjolla vuokra-asuntoja.
Nyt on oma talo ja siinä kunnon kodinhoitohuone pesukoneineen ja pyykinkuivamineen.
Pesulaan. Kela maksaa tuossa tapauksessa aiheutuvat kustannukset.
Ai kaverin talossa pesutupa,jos kerrostalo niin ei kai se ole mikään ns.yleinen pesula. Se on taloyhtiön asukkaille tarkoitettu pyykkitupa.