En osaa /uskalla luottaa ihmisiin
Ja se haittaa ihmissuhteitani. Esimerkiksi: tutustun ihmiseen, ystävystymme. Tuntuu hyvältä ja alan luottaa. Tämä ystävä löytää uuden ystävän (itse olen hänen kanssaan tuttava) jota kehuu ja jonka kanssa viihtyy paljon. Tunnen itseni epävarmaksi ja huonommaksi, syrjäytetyksi, alan mm miettiä mitä minun asioitani he mahdollisesti keskenään puhuvat, alan vetäytyä kuoreeni enkä puhu asioistani enää ystävälle. Ystävyytemme muuttuu pintapuoliseks, jopa loppuu.
Näin lyhykäisyydessään.
Myös parisuhteissa en uskalla päästää ihmisiä lähelle, kokeilen ja testaan (osin tiedostamatta) heidän lojaaliutta suhteen alkuvaiheessa. Yritän työntää pois kokeillen jäävätkö he viereeni vai ei.
Mulla on ikäviä ihmissuhdekokemuksia, mitkä ovat vaikuttaneet toimintaani nykyään. Suojelen itseäni. Mutta eihän näin voi jatkua,tämä asia kuormittaa paljon enkä tiedä miten osaisin muuttua.
Onko muilla tällaisia kokemuksia?
Kommentit (2)
On. Itselläni juurikin kyseinen tapa ollut toimia.
Aika auttaa ja asian tiedostaminen. Sain kaverin joka on samalla aaltopituudella. Tapaillaan välillä tiuhaan, välillä voi olla kuukausia välissä. Olen eheytynyt pikku hiljaa. Luotan ystävääni joka on tärkeä mutta ymmärrän että hänellä on omakin elämä, ja muitakin kavereita. Minulta saa jotain sellaista mitä ei ehkä toisilta? Itse saan häneltä paljon.
Tämän lisäksi olen sosialisoitunut muutenkin, työn sekä vapaa-ajan saralla. Mikä ei ole helppoa mutta tein sen ja saan siitäkin paljon itselleni.
Muitakin samanhenkisiä on alkanut löytyä ja tapailen ihmisiä sen mukaan kun jaksan.
Voimia, et ole yksin
"Myös parisuhteissa en uskalla päästää ihmisiä lähelle, kokeilen ja testaan (osin tiedostamatta) heidän lojaaliutta suhteen alkuvaiheessa. Yritän työntää pois kokeillen jäävätkö he viereeni vai ei."
Vaikeasti tavoiteltavan tai kiireisen esittäminen on varmaan yleistä. Muu voi antaa varoitusmerkkisignaalin sinuun tutustuvalle. Jos et ole luotettava edes alussa, miksi olisit myöhemmin? Ei siis kannata esittää epäluotettavaa testatakseen toista.
Pätee myös työpaikkoihin. Jos joku yrittää jojottaa hakijoita tai tekijöitä testatakseen heitä, moni kyllä muistaa myöhemmin. Osa tajuaa yhdistää sen testaajan omaan epäluotettavuuteen tai epäpätevyyteen.